پناهگاه حیات‌وحش نیازمند حفاظت است

برخی فعالان محیط‌زیست لرستان در حالی نگران ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه هستند که مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان می‌گوید این ساخت‌وسازها تخریب‌شده است.

به گزارش لرستان خبر، مهرداد فتحی بیرانوند در مورد وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه حفاظت شده اشترانکوه گفت: طی سال گذشته شاهد برخی ساخت و سازهای غیر مجاز در این منطقه بودیم.

وی بیان کرد: این ساخت و سازهای غیر مجاز در بالا دست سد «خان آباد» برای تامین آب شرب الیگودرز و ازنا صورت گرفته بود.

فتحی بیرانوند گفت: در این راستا با اقدامات صورت گرفته و همچنین همکاری امور آب استان این ساخت و سازهای غیر مجاز تخریب شدند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان تصریح کرد: طی امسال گزارشی مبنی بر ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه اشترانکوه نداشته ایم.

تهیه طرح طبیعت گردی در آلپ ایران

فتحی بیرانوند در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت گردشگری در منطقه اشترانکوه و اجرای طرح مدیریت پایلوت در این منطقه اشاره کرد و گفت: در آخرین سفری که رئیس سازمان محیط زیست کشور به لرستان داشت طرح مدیریت منطقه اشترانکوه به عنوان یکی از پنج طرح پایلوت کشور مصوب شد.

وی با بیان اینکه در این راستا تفاهم نامه همکاری بین استانداری لرستان و محیط زیست منعقد شده است گفت: همچنین این طرح در شورای برنامه ریزی نیز به تصویب رسیده است.

مدیر کل محیط زیست لرستان با اشاره تهیه «ذون بندی» منطقه و اجرای طرح های پایه در این رابطه بیان داشت: امیدواریم بتوان از ظرفیتها و پتانسیل های این منطقه برای توسعه گرشگری و همچنین تنوع زیستی استان بهره بگیریم.

تصرف اراضی ملی معضل منطقه حفاظت شده اشترانکوه

این سخنان فتحی بیرانوند در حالی مطرح می شود که فعالان محیط زیست معتقدند که تصرف اراضی ملی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه به معضلی اساسی تبدیل شده است.

علی دالوند از فعالان محیط زیست استان لرستان در این رابطه گفته است: آنچه روشن است با این روند تخریب و تصرفات در مدت زمان کوتاهی باید فاتحه این منطقه را بخوانیم. این در حالی است که مشکلات منطقه بارها از سوی فعالان محیط زیست به سازمانهای ذیربط انعکاس داده شده و هر سازمانی، متولی امر را سازمانی دیگری می داند.

وی می گوید: در منطقه چکان نیز جنگلهای هزارساله ارس تبدیل به زمین کشاورزی می شوند. در شمال منطقه در کمندان دیگر نه کل و بزی مانده نه مرتعی و نه طبیعت بکری و این در حالیست که بیش از نیمی از منطقه اشترانکوه در طول ۱۰ سال گذشته کمتر از ۵ بار مورد سرکشی سازمان محیط زیست قرار گرفته و علنا رها شده است.

این فعال محیط زیست یادآور می شود: جاده تا قلب اشترانکوه شمالی و زیر قلل «کل‌جنو» رفته است. حال دریاچه گهر هم اصلا خوب نیست. انواع گونه های آبزی و کنار آبزی دریاچه گهر و جنگل بالا و پایین دریاچه روبه نابودی است و با این روند تخریب طبق نظر کارشناسان دریاچه گهر عمری کمتر از ۳۰ سال خواهد داشت.

دالوند معقتد است: زمین خواری در چهارسوی منطقه فراموش شده و تیره بختی اشترانکوه خودنمایی می‌کند. جاده غیرقانونی به سمت دریاچه گهر (قلب منطقه امن) از سمت الیگودرز کماکان در فصل تابستان شاهد تردد هزاران گردشگر و صدها خودرو و موتورسیکلت است. به واقع چه کسی مسئول این همه بی‌درایتی و تخریب امانت نسلهای آینده است؟

چرا آلپ ایران؟

بنابراین گزارش منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه یکی از مناطق منحصربه‌فرد و پرجاذبه طبیعی لرستان است که به لحاظ برخورداری از شرایط زیست‌محیطی و ویژگی‌های زمین شناسی زیستگاه مناسب و مستعدی برای رشد و تکثیر وحوش به‌خصوص پستانداران محسوب می‌شود.

اشترانکوه به دلیل واقع‌شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا و همچنین دره‌های نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته‌کوهی به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر است که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد.

یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر درود وازنا قرار دارد. اشترانکوه به آلپ ایران نیز معروف است البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن به آن تعلق نگرفته است بلکه به دلیل شیب تند کوه‌هایش و دره‌های جوان و «وی» شکل و یخچال‌های طبیعی است. ارتفاع بلندترین قله آن سن بران ۴۱۵۰ است.

اشترانکوه از مناطق منحصربه‌فرد زیستی ایران

اشترانکوه به‌عنوان آلپ ایران منطقه‌ای ویژه به لحاظ پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری است که سال‌هاست پروژه‌های شکارممنوع، حفاظت رویشی و دوره‌های پژوهشی در آن اجرا می‌شود تا از روند تخریبی پوشش گیاهی آن جلوگیری و گونه‌های در معرض انقراض جانوری به زاد و ولد متعادلی دست پیدا کنند.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه این منطقه زیبای کوهستانی از مناطق رویشی نادر و  ارزشمند برای گونه‌های کمیاب جانوری محسوب می‌شود گفت: در این راستا این منطقه در سال ۱۳۴۰ بانام قرق اختصاصی«تیون» شکارممنوع اعلام شد که شامل رشته‌کوه اشترانکوه و دره «نی گا» بود.

فتحی بیرانوند بابیان اینکه این ممنوعیت تا سال ۱۳۴۹ ادامه داشت افزود: در این سال طی مصوبه شماره ۱۸ سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، قرق اختصاصی «تیان» با اضافه کردن ارتفاعات سفیدکوه بزرگ و کوچک، «پریز» کوه کوچک و بزرگ، «گزرسون»، سرسبز، «تخت کالا»، «اسینه»، «بادی بزرگ و کوچک»، «گچه» و «گولک» به منطقه حفاظت شده ارتقاء و به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه این منطقه با وسعت ۹۸,۴۰۷ هکتار در جنوب و جنوب شرقی شهرستان دورود و در بخش غربی شهرستان ازنا و الیگودرز در استان لرستان واقع‌شده است افزود: منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه از تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخورداراست.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: تاکنون ۶۰۰ گونه گیاهی و ۲۷۴ گونه جانوری در این منطقه شناسایی‌شده که از ۶۰۰گونه گیاهی شناسایی‌شده ۶۸ گونه آن انحصاری این منطقه بوده چراکه این منطقه ازنظر حفظ ذخایر ژنتیکی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی بر لزوم تبدیل منطقه حفاظت اشترانکوه به پارک ملی عنوان کرد: با تبدیل‌شدن این منطقه به پارک ملی منابع پایه که همان آب، خاک و هوا است پایدار خواهد ماند.


منبع: خبرگزاری مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات