کارخانه پارسیلون خرم آباد با ۴۰ سال قدمت که قلب صنعت لرستان است به ایستگاه آخر رسیده و پس از واگذاری آن دستور مشخص کردن میزان دارایی‌های این کارخانه هم صادر شد.

 

به گزارش لرستان خبر، کارخانه پارسیلون خرم آباد به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان الیاف فیلامنت نایلون و گرانول پلی آمید دارای قدمتی 40 ساله است که با واگذاری به بخش خصوصی مشکلات زیادی ایجاد و بدهی‌های معوقه چند میلیارد تومانی به بار آورد.

باوجوداینکه در این کارخانه بیش از هزار نفر اشتغال داشتند ولی سال‌هاست توان پرداخت حقوق و مزایای عده کمی از کارکنان خود را ندارد به‌طوری‌که کارگران آن همواره ماه ها حقوق عقب‌افتاده داشته و اکنون نیز دارند و کارگران این کارخانه بارها و بارها اعتراضات خود را با تجمع در مقابل استانداری لرستان اعلام کردند.

واگذاری کارخانه پارسیلون

تحصن و اعتراض کارگران پارسیلون به دلیل نگرفتن حقوق خود و مشکلات ادامه دار این کارخانه سبب شد که پس از برگزاری جلسات مختلف در استان سرانجام در تاریخ 22 آبان ماه جاری استاندار لرستان خبر واگذاری این کارخانه پرقدمت را اعلام کند.

بازوند استاندار لرستان نامه وزیر صنعت مبنی بر واگذاری این کارخانه را اعلام کرد.

در نامه وزیر صنعت و معدن مبنی بر واگذاری کارخانه پارسیلون خرم آباد آمده است: باتوجه به مباحث مطرح شده از سوی استانداری و سازمان صنعت و معدن و اظهارات مدیرعامل شرکت پارسیلون و همچنین مساعدت‌های صورت گرفته طی 12 سال پس از واگذاری و حمایت‌های متعدد به دلیل حجم بالای دیون شرکت، توقع تولید از ابتدای امسال و کاهش نیروهای انسانی و بلاتکلیفی آنان به منظور جلوگیری از ادامه روند بحرانی کارخانه پارسیلون مقرر شد یک کنسرسیوم از بستانکاران عمده شرکت تشکیل و مطالبات خود را از طریق تملک سهام وصول کنند.

در این نامه ذکر شده است: همچنین بانکهای صنعت و معدن، ملی و سپه ظرف 10 روز آینده ضمن معرفی نماینده خود اسناد لازم برای تشکیل کنسرسیوم را ابلاغ کنند.

در نامه وزیر صنعت و معدن گفته شده است: شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز ظرف یک ماه آینده ضمن ایجاد شرکت جدید متشکل از اعضای کنسرسیوم نسبت به انتقال سهام به سهامداران جدید اقدام کند. همچنین شرکت آتیه دماوند ظرف سه ماه پس از تشکیل شرکت جدید نسبت به ارائه طرح های صنعتی لازم و ایجاد واحدی پویا اقدام کند.

در این نامه آمده است که استانداری لرستان مسئول پیگیری و حسن اجرای مصوبات است.

تاخیر در اعلام میزان اموال قلب صنعت لرستان

مهرداد غصنفری معاون استاندار لرستان ظهر امروز در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که در دفتر استاندار لرستان برگزار شد به وضعیت کارخانه پارسیلون اشاره کرد و اظهار داشت: کارشناس تولید بر اساس آخرین رصد ما کار را با تاخیر انجام می‌‌دهد و درصورتیکه طول بکشد بر اساس برنامه زمان‌بندی به نتیجه نمی‌رسیم و باز هم شاهد تجمعات و دیگر مسائل خواهیم بود.

وی افزود: قرار بود اکیپ کارشناسی ظرف یک ماه وضعیت موجود را بررسی کرده سپس دارایی‌های این کارخانه را  اعلام کند و همزمان بانک‌ها مطالبات خود را مشخص کرده و متاسب به اعضا کنسرسیوم سهام داده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار لرستان عنوان کرد: ولی بانک ملی رسما اعلام کرده ما مشارکت نمی‌کنیم که این موضوع را به وزارت کشور، بانک مرکزی و کارگروه ملی طی نامه‌ای ارسال کردیم که بانک ملی مکلف شود نماینده اصلی خود را در کنسرسیوم اعلام کند که در حقیقت تقسیم سهام بعد از کار کارشناسی است.

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز به آخرین وضعیت پارسیلون لرستان اشاره کرد و گفت: کارشناسان رسمی دادگستری بر اساس برنامه زمان بندی در حال انجام کارهای خود هستند.

انصراف بانک ملی از شرکت در کنسرسیوم

وی با تاکید بر اینکه باید وضعیت بانک ملی تعیین تکلیف شود تصریح کرد: بنا شد از طریق وزیر کشور این موضوع پیگیری شود تا این بانک وضعیت خود را مشخص کند زیرا گفته است در کنسرسیوم شرکت نمی‌کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان خاطرنشان کرد نماینده بانک ملی در بحث کنرسیوم شرکت نکرده ولی آنچه به استان مربوط می‌شود حل شده است.

وی اظهار داشت: به این کارشناس تولید منعکس کرده ایم که اکیپی را بیاورد زیرا به تنهایی نمی‌تواند و درصورتیکه تیم خود را مستقر نکند کارشناس را عوض می‌کنیم.

خبرگزاری تسنیم بارها با انتشار گزارش‌هایی به وضعیت این کارخانه و دغدغه کارگران آن  به ویژه در بحث نگرفتن حقوق پرداخت و در گزارشهایی با عنوان «قلب صنعت 40ساله لرستان در آستانه توقف/ کارگران کارخانه پارسیلون 19 ماه حقوق نگرفته‌اند» و همچنین آغاز پرداخت حقوق کارگران پارسیلون خرم‌آباد از اردیبهشت‌ماه» در اوایل سال 95 از مشکلات آن گفت.

این پایان کار نبود و بعد از این نیز با سلسله گزارش هایی مانند پایانی بر بی‌سرانجامی قلب صنعت 40 ساله لرستان و کارگران کارخانه پارسیلون لرستان 28 ماه حقوق نگرفتند  به مشکلات پرداخت.

و سرانجام در آبان ماه امسال خبر واگذاری کارخانه پارسیلون خرم آباد اعلام شد و قلب صنعت لرستان از کار افتاد.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات