استاندار لرستان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان با ابراز تاسف از بیش از 10 سال تعطیلی کارخانه خمیرمایه دورود این مساله را موجب راکد ماندن حدود 10 تا 20 میلیارد تومان از سرمایه استان عنوان کرد...

به گزارش لرستان خبر، استاندار لرستان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان با ابراز تاسف از بیش از 10 سال تعطیلی کارخانه خمیرمایه دورود این مساله را موجب راکد ماندن حدود 10 تا 20 میلیارد تومان از سرمایه استان عنوان کرد.
«هوشنگ بازوند» اظهار کرد: باید سازمان بازرسی و دادستانی در این زمینه ورود پیدا کنند. چه دلیلی دارد کارخانه‌ای بیش از 10 سال تعطیل باشد و بانکی که به عنوان مالک معرفی شده است، اقدامی برای تعیین‌تکلیف انجام ندهد.
وی در ادامه با اشاره به بلاتکلیفی هتل «شاپور‌خواست» خرم‌آباد گفت: این مجموعه به عنوان ظرفیتی مهم در حوزه گردشگری لرستان مطرح است، اما با این که بانکی اقدام به تملک این هتل از صاحبش کرده، اما برای احیا و فعال کردن این ظرفیت کاری انجام نمی‌دهد. به هر حال باید این هتل تعیین‌‌تکلیف شود چرا که دلیلی برای بلاتکلیفی آن وجود ندارد و باید این بانک در این مجموعه سرمایه‌گذاری کرده و یا آن را به سرمایه‌گذاران دیگر واگذارکند. استاندار بیان می‌کند: البته بنیاد مستضعفان آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری و خرید این مجموعه اعلام کرده و نباید مانعی باعث خلل در تحقق این هدف شود.

احیای واحد‌های راکد با پرداخت تسهیلات
«علی هادی چگنی» رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه لرستان نیز اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده امسال به 205 واحد در بخش‌های کشاورزی و صنعت تسهیلات اعطا شود که با افزایش این تعداد به 258 واحد تسهیلات پرداخت شده است. از تعداد 258 واحد دریافت‌کننده تسهیلات، 24 واحد نیمه فعال و راکد در بخش کشاورزی و 42 واحد نیز در بخش صنعت موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند و شاهد احیای دوباره آن‌ها هستیم.
بازوند افزود: اکنون 84 واحد تولیدی استان در تملک بانک‌ها هستند که قرار بر این شده که تا پایان سال 28 واحد احیا شود. تاکنون 16 واحد احیا شده و انتظار داریم هر چه سریع‌تر شرایط برای احیای 12 واحد باقیمانده نیز مهیا شود. بازوند در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت سد کمندان و روستاهای حاشیه سد نیز گفت: اکنون مردم روستای کمندان ازنا چندین سال است که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و با توجه به جلسات مکرر برگزار شده، وزارت نیرو موضوع جابه‌جایی روستای کمندان را پذیرفته است. وی عنوان کرد: البته احداث سد کار مناسبی بوده،اما سوال اینجاست که چرا وقتی که هنوز میزان آب اختصاص یافته به سد مشخص نیست و روستاییان نیز بلاتکلیفند، وزارت نیرو اقدام به خریداری منازل آن‌ها و جابه‌جایی روستا نمی‌کند.

10 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات
«علی امید سیفی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این جلسه بیان کرد: سد کمندان ازنا اکنون دارای پیشرفت 85 درصدی بوده و دارای ظرفیتی در حدود 72 میلیون مترمکعب است که بر اساس میزان آب حوضه آبریز بوده و بر اساس اقدامات کارشناسی صورت گرفته است. به هر حال برای پرداخت خسارات روستاییان کمندان اعتباری در حدود 20 میلیارد تومان نیاز بوده که شرایط برای تخصیص 10 میلیارد تومان از این مبلغ فراهم شده است. این سد 4500 هکتار شبکه پایاب بوده و با توجه به قرار گرفتن در حوضه آبریز دز مشکلی برای تخصیص ندارد و تا پایان دی‌ماه میزان تخصیص آب این سد را وزارت نیرو اعلام می‌کند.

گلایه از کم‌کاری وزارت نیرو
در این جلسه فرماندار شهرستان ازنا اظهار کرد: روستای کمندان دارای 250 خانوار با جمعیت 810 نفر بوده و با وجود اینکه از 13 سال پیش وزارت نیرو متعهد به خرید منازل و اراضی این روستاییان بوده اما خسارات وارده پرداخت نشده است.
«اسد عبداللهی» در ادامه افزود: با توجه به قرار گرفتن این روستا در طرح، امکانات اولیه و خدماتی مورد نیاز در این روستا وجود نداشته و مردم با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند. به عنوان نمونه کمندان را باید سردترین منطقه در شهرستان ازنا دانست که گاهی اوقات دمای هوا در آن به 30 درجه زیر صفر می‌رسد، اما روستاییان از داشتن نعمت گاز محروم هستند. به هر حال خواسته اصلی روستاییان پرداخت مطالباتشان بوده و انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر شاهد تحقق این هدف باشیم.

وضعیت لرستان در پرداخت تسهیلات رونق تولید
«محمدرضا صفی خانی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه بیان کرد: بر اساس برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سهمیه لرستان در سامانه رونق تولید 307 واحد تولیدی با اعتباری بالغ بر 405 میلیارد تومان بوده که تاکنون به 258 واحد در بخش‌های صنعت و کشاورزی تسهیلاتی در حدود 375 میلیارد تومان پرداخت شده است. علاوه بر مبلغ فوق در بخش پرداخت‌های مستقیم تاکنون پرداخت تسهیلات به 126 پرونده با اعتباری بالغ بر 91 میلیارد تومان نیز به تأیید کارگروه مربوطه رسیده است.
 
 
انتهای پیام/
 
منبع: همشهری
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات