مشاور طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی ززوماهرو الیگودرز گفت: از سال 86 تا 94 تنها 36 طرح در این منطقه اجرا شده که بیشترین آنها با 11 طرح مربوط به راه و شهرسازی و پس از آن آب وفاضلاب روستایی و بهداشت است.

به گزارش لرستان خبر، محمدحسین بوچانی روز دوشنبه در نشست کارگروه امور زیربنایی استان لرستان در دفتر معاونت عمرانی استانداری افزود: جمعیت شهری این منطقه یکهزار و 553 نفر و جمعیت روستایی آن بیش از 9 هزار نفر است.
وی با اشاره به وجود 821 چشمه در منطقه ززوماهرو گفت: از این تعداد 272 دهنه در دهستان ماهرو شناسایی شده است که با توجه به برخورداری از آب های سطحی، این منطقه ظرفیت توسعه دامداری و آبزی پروری را دارد.
وی محدودیت اراضی کشاورزی، فرسایش خاک، بیکاری بالا و انجام ندادن مطالعات جامع اقتصادی را از مشکلات این ناحیه برشمرد و افزود: در حال حاضر فقط 24 روستای منطقه معادل 16 درصد دارای طرح هادی هستند.
بوچانی با اشاره به وجود 100 روستا در یک دهستان منطقه به نام ماهرو اظهار کرد: با توجه به استقرار سکونتگاه ها در ارتفاعات، خدمات رسانی به مردم سخت است.
وی تصریح کرد: 58 درصد سکونتگاه ها از 123 روستا در بیش از 15 درصد شیب واقع شده اند.
مشاور طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی ززوماهرو الیگودرز گفت: 781 کیلومتر جاده درون بخشی در منطفه احداث شده که 426 کیلومتر آن خاکی و مالرو است.
بوچانی با بیان اینکه 826 طرح پیشنهادی برای اجرا در این ناحیه تدوین شده است، افزود: خدمات آموزشی ناهمگون بوده و در دهستان ماهرو و بخشی از زز شرقی دختران تا پایه پنجم ابتدایی را به صورت مشترک تحصیل می کنند و پس از آن از ادامه تحصیل باز می مانند.
وی اظهار کرد: به دلیل ساختار محیطی، 4.2 کل اراضی منطقه برای توسعه روستایی، شهری و صنعتی مناسب است و 90 درصد در منطقه نامناسب و کاملا نامناسب قرار دارد.
وی با اشاره به مستعد بودن 28 درصد این پهنه برای پرورش آبزی پروری ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده، طی یک بازه 15 ساله، 844 طرح با اعتبار بیش از سه هزار و55 میلیارد ریال برای توسعه منطقه ززو ماهرو پیشنهاد شده است.
شول‌ آباد دومین نقطه شهری در شهرستان الیگودرز است و مرکز بخش زز و ماهرو شهرستان الیگودرز در استان لرستان است. 
با تصویب دولت در بهار 1390 روستای شول آباد سفلی مرکز بخش ززوماهرو از توابع شهرستان الیگودرز در استان لرستان پس از تجمیع با روستاها و نقاط جمعیتی شول آباد علیا، دلسوران، درخت چمن، آثار، سرلک، خدادادکش علیا و سفلی از توابع همین بخش به شهر تبدیل و به عنوان شهر شول آباد شناخته شد. 
بخش ززوماهرو در فاصله 90 کیلومتری الیگودرز واقع شده است.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات