از فرار از سربازی به دستور امام تا صدور حکم اعدام غیابی؛

حکومت پهلوی مربوط به ملت نبوده و این حکومت سلطه ای بود که آمریکا به ایران آورده و محمدرضا پهلوی کاملا در اختیار آنها بود و از خود هیچ اختیاری نداشت.

به گزارش لرستان خبر، 26 دی ماه یادآور فرار محمدرضا شاه پهلوی از ایران و آغاز دوره ای 15 روزه است که با ورود امام راحل به ایران، منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و خاتمه رژیم سلطنتی در ایران بود.

 

به همین بهانه به سراغ با سیدمحمدرضا طاهری از مبارزین انقلابی فعال پیش از انقلاب، اولین فرمانده بسیج مستضعفین استان لرستان و اولین مسئول و موسس سازمان تبلیغات اسلامی لرستان رفته و با وی به گفتگو پرداختیم که مهم ترین محورهای بحث به شرح ذیل است:

 

به دستور امام خمینی(ره) از سربازی فرار کرده و متواری شدیم

حکم اعدام غیابی ما سربازان فراری نیز صادر کردند

محمدرضا پهلوی کاملا در اختیار آمریکا بود و از خود هیچ اختیاری نداشت

مطمئنیم که با رهبری امام گونه حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) به اهداف خود می رسیم

آنچه می خوانید مشروح گفت و گوی سیدمحمدرضا طاهری با خبرنگار منار است:

 

منار: چند سال دارید و مبارزات و فعالیت های انقلابی خود را از چه سالی آغاز کردید؟

طاهری: بنده سید محمدرضا طاهری در یکم تیرماه سال ۱۳۳۵ در یک خانواده مذهبی متولد و بزرگ شدم؛ تا دوران متوسطه در خرم آباد تحصیل کردم و پس از آن به قم  رفتم.

با توجه به شرایط خانوادگی و مکانی که در آن در قم تحصیل می کردم، با مبارزه و نهضت حضرت امام خمینی(ره) آشنا شدم و از سن ۱۵ سالگی به طور کامل در مبارزات و سخنرانی ها و پخش اعلامیه ها و... بودم.

 

منار: با مرحوم آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی نسبتی دارید؟

طاهری: ایشان هم پسرعمو و هم همسر خواهر بنده بوده و از موثرترین ها در جریان انقلاب و نهضت امام خمینی(ره) بودند که این نقطه عطفی بود تا ما بیشتر با مسائل  نهضت انقلاب اسلامی آشنا شده و در این مسیر قرار بگیریم.

 

نفر سوم از سمت راست(سید محمدرضا طاهری)

 

منار: از جریان مبارزات و چگونگی فعالیت خودتان پیش از انقلاب اسلامی بگویید

طاهری: با توجه به شرایط خانوادگی و علاقه شخصی خودم به مسائل مذهبی و سیاسی، وارد این عرصه شدم و کار خود را با پخش و توزیع اعلا‌میه آغاز کردم.

سال ۱۳۵۷ زمان اعزام بنده به سربازی بود، با مشورتی که با بزرگان داشتم نظر ایشان این بود که در راستای حضور نیروهای مذهبی در سربازخانه ها و یادگیری فنون نظامی به سربازی بروم؛ در پادگان ۰۷ خرم آباد به سربازی رفتم تا اینکه در آذرماه سال ۱۳۵۷ حضرت امام خمینی(ره) فرمان دادند که سربازان سربازخانه ها را ترک کرده و فرار کنند.

بنده هم به دستور ایشان از سربازی فرار کرده و متواری شده و مستقیما به قم رفتم؛ که حکم اعدام غیابی ما فراری ها را نیز صادر کردند.

در قم مکانی در اختیار ما گذاشتند که در آنجا نوارهایی از امام(ره) که از عراق و پاریس می رسید را تکثیر کرده و هر نوار را به رابط خود در استان ها می دادیم تا در استان خود تکثیر و توزیع کنند.

 

منار: رابط شما برای تکثیر و توزیع نوارهای سخنرانی امام خمینی(ره) چه کسی بود؟

طاهری: روحانی شهید و مجاهد مرحوم حجت الاسلام سید فخرالدین رحیمی رابط ما در استان لرستان بود که این نوارها در استان توزیع می کرد.

 

منار: زمان فرار شاه از ایران شما کجا بودید؟

طاهری: مرحوم حجت الاسلام سید محمدصالح طاهری که دو دوره نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی بودند، پیش از انقلاب اسلامی به برازجان(از شهرهای  استان بوشهر) تبعید شده بودند.

به بنده گفتند نامه تسلیت امام(ره) به مردم بوشهر به مناسبت شهادت یکی از روحانیون بوشهر را به این استان برده و در راهپیمایی مردم قرائت کنم که پس از آن خواستند که در بوشهر مانده و مجری برنامه های تظاهرات بوشهر شوم.

من تا یک روز پیش از فرار شاه در بوشهر بودم، یک روز به سمت خرم آباد حرکت کردم که در خرمشهر با شادی و سرور مردم از فرار شاه مواجه شدم.

 

منار: حال و هوای مردم پس از فرار شاه چگونه بود؟

طاهری: کسی باور نمی کرد که شاه به این زودی ها رفته و انقلاب پیروز شود چراکه قدرت دژخیمی شاه بسیار قوی بوده و ساواک بسیار مسلح بود؛ مردم از دستورات  حضرت امام(ره) داده تبعیت و پیروی می کردند اما امیدی به پیروزی انقلاب نداشتند.

به همین دلیل مردم از فرار شاه بی نهایت خوشحال شده و امید مضاعفی در مردم ایجاد شد؛ در همین حین امام خمینی(ره) در پیامی اعلام کردند که در اولین فرصت به ایران می آیم و امیدواری مردم دوچندان شده و مردم نیز با شدت و قوت بیشتر در صحنه حضور یافتند و بسیاری از فرماندهان ارتش نیز با مردم همراه شدند.

منار: تفاوت رهبری دو رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و شاه در چه بود؟

طاهری: این دو با هم قابل قیاس نیستند چراکه حکومت پهلوی مربوط به ملت نبوده و این حکومت سلطه ای بود که آمریکا به ایران آورده و محمدرضا پهلوی کاملا در  اختیار آنها بود و از خود هیچ اختیاری نداشت.

نظام اسلامی کنونی یک حاکمیت دین محور با رهبری ولی فقیه است، مردم سالاری ویژگی دوم این حکومت است به این معنی که تمام ارکان این نظام با آرای مردم است.

جمهوری اسلامی توانست هم دشمن را از کشور خارج کرده، هم در هشت سال دفاع مقدس صدام و حامیانش را سر جای خود نشانده و هم توانست علی رغم تحریم های ایران در زمینه های علمی، فرهنگی، پزشکی و... از هر نظر ایران را به یک قدرت اول در منطقه تبدیل کند.

افتخار می کنیم پس از ۳۸ سال از انقلاب می گذرد و دشمنان ما یا تحقیر یا معدوم یا منزوی  یا مجبور به سازش و صحبت با ما شدند اما ما هنوز آرمان داریم و در مسیر تحقق آرمان های خود هستیم.

آرمان های ما این است که بتوانیم این انقلاب اسلامی که در قلوب مردم جا کرده را جهانی کنیم و تحرکات انقلابی در عراق، یمن، بحرین و... به برکت انقلاب اسلامی است و ما مطمئنیم که با رهبری امام گونه حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) به اهداف خود می رسیم و هر کس هم بخواهد در این مسیر سنگ اندازی کند خودش ضربه می خورد خواه خارجی باشد خواه داخلی.

 

 

انتهای پیام/

 

منبع خبر: منار

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات