کارخانه سامان کاشی بروجرد با دریافت مبالغ پایینی تسهیلات بانکی در سال‌های اخیر با مشکل جدی درروند بازپرداخت آن‌ها مواجه شده به‌طوری‌که بانک سپه حاضر به ارائه صورت‌حساب و تعین تکلیف مابقی این بدهی‌ها نمی‌شود.

به گزارش لرستان خبر، با آغاز بحران مالی در سامان کاشی بروجرد این واحد صنعتی که از برندهای معتبر بین‌المللی در تولید کاشی و سرامیک بود به‌ناچار بخشی از کارگران خود را بدون پرداخت حق بیمه و حقوق معوقه چندین ماهه آن‌ها تعدیل کرد و تاکنون باوجود مصوبات فراوان ستاد تسهیل استان لرستان و کارگروه ملی این واحد صنعتی نتوانسته است مشکلات خود در پرداخت بدهی‌های بانکی از گذشته را برای دریافت تسهیلات جدید حل کند.

سامان کاشی نیز یکی دیگر از کارخانجات استان لرستان است که همواره پای ثابت ستاد تسهیل استان است تا مشکلات این کارخانه با رایزنی‌های استانی این بار در حضور معاون وزیر کشور بررسی شود.

مصوبه کارگروه ملی برای سامان کاشی

مهرداد غضنفری معاون استاندار لرستان شامگاه پنج‌شنبه در جلسه ستاد تسهیل استان گفت: بر اساس مصوبه وزارت کشور در هشتم دی‌ماه قرار شد بانک سپه و سامان کاشی فردی را که مورد تائید دو طرف است برای تعین تکلیف مغایرت‌های بین خود معرفی کنند و در اجرای آن بند و تصمیم کارگروه ملی و پس از تعین میزان بدهی قرار شد ظرف 15 روز کاری میزان این بدهی به بانک ملی اعلام شود که اگر موردتوافق طرفین قرار گرفت سرمایه در گردش 10 میلیارد تومانی این واحد تأمین شود که بتواند مشکلات کارکنان، تأمین اجتماعی و سایر بدهی‌های خود را حل کند.

کمال محسنی مدیرعامل سامان کاشی بروجرد در این جلسه با تشریح گوشه‌ای از مشکلات این کارخانه گفت: در ابتدای راه‌اندازی این کارخانه با جدیدترین فنّاوری روز دنیا در این منطقه محروم حتی از یک دلار ارز دولتی و یا تسهیلاتی که در رابطه با حوالجات بوده استفاده نکرده‌ام و طی این 23 سال فعالیت کارخانه هیچ‌گونه امکاناتی از استان دریافت نکرده تم.

وی به مشکل چهارساله این کارخانه اشاره کرد و افزود: در این مدت بیش از ده برابر گذشته کارهایی اداری انجام‌شده که تا به امروز هیچ‌گونه نتیجه‌ای حاصل نشده است.

بدهی که تمامی ندارد!

مدیرعامل سامان کاشی بروجرد بیان کرد: بانک سپه یک میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات به این کارخانه ارائه داده و تاکنون 20 میلیارد و 400 میلیون تومان دریافت کرده و هنوز هم می‌گوید 38 میلیارد تومان دیگر باید پرداخت کنید و هیچ‌گونه صورتحسابی هم برای تطبیق دفاتر به ما ارائه نمی‌دهد. در مصوبه‌ای که در کارگروه وزارت کشور داشتیم نماینده‌ای معرفی شد که در بانک محاسبات را کنترل کند که اخیراً این نماینده پذیرفته‌شده است.

وی عنوان کرد: حدود هفت سال است درخواست صورت‌حساب از این بانک داشته‌ایم اما بانک مخالفت کرده و به همین دلیل  ممنوع‌الخروج و ممنوع المعامله شده‌ام و 16 ماه است که نتوانسته‌ام حقوق کارکنان خود را پرداخت کنم آنچه از گذشته داشته‌ایم برای پرداخت بدهی حقوق کارگران و تأمین اجتماعی فروخته‌ایم هم و به آن‌ها پرداخت کرده‌ایم.

زیان‌دهی 30 میلیون تومانی روزانه سامان کاشی

محسنی اضافه می‌کند: شرکت سامان کاشی با شرایط فعلی روزانه 30 میلیون تومان زیان می‌دهد که طی چهار سال گذشته این میزان زیان را پرداخت می‌کند و حداقل کاری که می‌توان کرد این است که مسئولان جلوی این زیان سنگین روزانه کارخانه را بگیرند.

وی ادامه داد: مبلغ دو میلیارد و 400 میلیون تومان نیز که از بانک پاسارگاد دریافت شده به بانک سپه برای پرداخت بدهی داده‌شده‌ اما بازهم اعلام‌شده باید 18 میلیارد تومان دیگر پرداخت شود شرایط در حال حاضر به‌گونه‌ای است که تمام صنعت کشور به خاطر بانک‌ها باید با سر به زمین بخورد و این ظلم مضاعفی در حق صنعتگران است.

بهترین امکانات و فنّاوری در سامان کاشی بروجرد

مدیرعامل سامان کاشی بروجرد بابیان اینکه بهترین امکانات و فنّاوری در حال حاضر در سامان کاشی بروجرد وجود دارد تصریح کرد: اخیراً نیز دو دستگاه دیگر خریداری‌شده و تولیدات این کارخانه مشتریان صادراتی و داخلی بسیاری به خاطر این ماشین‌آلات جدید دارد هرچند درگذشته مشکل فروش داشتیم اما با ورود فنّاوری و طرح‌های جدید این کارخانه هم‌اینک دو برابر ظرفیت اسمی مشتری بخش صادرات چه در بخش فروش داخلی دارد.

وی با اشاره به پرداخت بیش از چهار میلیارد و 400 میلیون تومان به تأمین اجتماعی در دو سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر کارگران این کارخانه دفترچه تأمین اجتماعی ندارند، مشکل بیمه بیکاری دارند، 56 نفر هم مشکل بازنشستگی دارند که مرتباً برای کارخانه مشکل‌ساز می‌شوند و در بخش‌های قضایی شکایت می‌کنند که این امر سبب توقیف اموال کارخانه و فروش و مصادره آن‌ها به کمترین قیمت می‌شود و دائماً در دفتر مرکزی این حکم‌ها برای ما دردسرساز می‌شود.

عدم همکاری بانک سپه در تعین تکلیف میزان واقعی بدهی

بابک دین‌پرست معاون وزیر کشور نیز در این جلسه تصریح کرد: بر اساس مصوبه کارگروه تسهیل قرار بود 50 میلیارد تومان به این واحد تسهیلات داده شود.

وی با اشاره به مصوبات مهم کارگروه ملی با حضور وزیر صنعت و معدن عنوان کرد: این کارگروه برای سامان کاشی دو مصوبه مهم داشت یکی اینکه تمامی عملیات اجرایی علیه سامان کاشی متوقف شود و دوم اینکه پرداخت هرگونه تسهیلاتی به این واحد منوط به تعین تکلیف وضعیت بدهی به سه بانک سپه، تجارت و پاسارگاد شود.

معاون وزیر کشور عدم همکاری بانک سپه در تعین تکلیف میزان واقعی بدهی این واحد را مشکل اصلی آن دانست و افزود: برخلاف مصوبه کارگروه ملی کارخانه برای مزایده گذاشته‌شده بود و پیگیری‌هایی برای عملیاتی نشدن این تصمیم انجام شد و مقرر شد اجرای این مصوبه تا سه ماه به تعویق افتد و در حال حاضر نیز مانع جدی برای مشخص شدن بدهی این واحد به بانک سپه از میان برداشته‌شده و امید است تا هفته آینده میزان دقیق بدهی به بانک سپه مشخص شود.

وی اضافه کرد: در خصوص پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش 10 میلیارد تومانی نیز با بانک مرکزی هماهنگی شده تا به‌محض اینکه بدهی بانک سپه تعین تکلیف شود این میزان تسهیلات پرداخت شود.

معاون وزیر کشور از مسئولان استانی خواست تا مشکلات حقوقی کارگران این کارخانه و نیز تأمین اجتماعی و مالیات را درون استان حل کنند تا کارگران ترددی به تهران و پیگیری این موضوعات در دفتر مرکزی کارخانه نداشته باشند تا بتوان به این صورت مشکلات حقوقی مالک این کارخانه را رفع کرد.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات