امام جمعه دورود:

خطیب نماز جمعه دورود گفت: بیکاری جوانان یکی از معظلاتی است که باید در اولویت قرار بگیرد و مسئولین نباید نسبت به این سرمایه ها ارزشمند کشور بی تفاوت باشند.

به گزارش لرستان خبر، حجت الاسلام حقیان امام جمعه دورود در خصوص حادثه ی ساختمان پلاسکو تهران گفت: این ساختمان یکی از برج های بلند مرتبه ای است که در سال 1339 در تهران ساخته شد و روز پنجشنبه بعد از 56 سال عمر به علت اتش سوزی در طبقات و بعد وقوع 2 انفجار در این ساختمان باعث تخریب کلی این ساختمان شد.

وی افزود: بر اساس گزارشات رسیده، جمعی از آتش نشان های عزیز این کشور که به منظور نجات جان مردم در طبقات این برج حضور داشتند در زیر آوار گرفتار شدند.

حقیان تاکید کرد: دعا کنیم تا خداوند متعال به مسئولین کمک کند تا هرچه سریعتر آوار ها برداشته شود و مدیریتی به خرج دهند و سریعتر اجساد این عزیزان را کشف کنند و به مصدومان این حادثه رسیدگی کنند.

امام جمعه دورود با اشاره به اینکه بعد بعدی این مسئله بررسی علل وقوع این حادثه و اتفاق است اذعان داشت: این حادثه به خوبی باید بررسی و به اطلاع مردم برسد که علت چه بوده تا در آینده از تکرار اینگونه حوادث پیشگیری شود.

خطیب نماز جمعه دورود با اشاره به درس بسیار مهم این حادثه افزود: درس مهم این حادثه این است که سالها است مراکز مطالعات زلزله شناسی، زمین شناسی و زیست شناسی کشور یک اخطارهای جدی نسبت به تراکم بیش از اندازه جمعیت در تهران و توسعه ی بی رویه آن دارند اما متاسفانه این توصیه های علمی نادیده گرفته شده است.

حجت الاسلام حقیان با بیان اینکه پنج خطر خفته در تهران وجود دارد که کشور را تهدید می کند افزود: مطالعات زلزله شناسی، زمین شناسی و زیست شناسی پنج خطر خفته را کارشناسی کرده اند که عبارتند از:

زلزله

با توجه به گسل های زیادی که در تهران وجود دارد زلزله یکی از خطرات خفته است و از انجایی که حدود 30 ساعت است تمام امکانات پایتخت را به کار گرفته اند تا اوار یک ساختمان را بردارند اما هنوز به شکلی که انتظار می رفت نتوانستند عمل کنند، پس اگر کوچکترین زلزله ای در تهران رخ دهد اگر تمام کشور بسیج شوند نمی توانند این مملکت را نجات دهند لذا مسئولین باید به فکر باشند.

تمرکز همه جانبه در تهران

تمرکز همه جانبه ای که در تهران ایجاد شده بسیار خطرناک است و دانشمندان مکرر نسبت به این موضوع هشدارهایی را بیان کرده اند اما متاسفانه کمتر به این هشدارها توجه می شود و روز به روز شاهد وسیع تر شدن تهران هستیم؛ و این اتفاق در حالی است که سالهاست پیشنهاد توقف ساخت و ساز در تهران را مطرح کردند و ما به جای توجه به این هشدارها به مسائل بی اهمیت دیگری می پردازیم.

فرونشست زمین

در خصوص فرونشست زمین مواردی در جنوب تهران دیده شده و مسئولین باید نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

زمین لغزش

سیلاب

آلودگی هوا

مسئولین هنر به خرج می دهند و مدارس را تعطیل می کند ولی تا کی باید مدارس تعطیل شود؟ پس باید فکر اساسی برای معضلات اندیشیده شود.

حقیان خطاب به مسئولین گفت: آقایان شورای شهر تهران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت، باید به فکر باشید و بخشی از وقت و جلسات خود را به این بحران هیا قابل پیش بینی اختصاص دهید.

وی در ادامه افزود: اینکه به تشکیل یک کمیته حقیقت یاب از سوی کمیسیون عمران مجلس اکتفا شود پسندیده نیست؛ چرا وقتی یک کشوری به بالندگی می رسد باید تمام جوانب را پیش بینی و اماده مقابله با ان باشد.

حجت الاسم حقیان امام معه دورود در بخش دوم صحبت های خود با اشاره به یکی از مطالبات رهبر انقلاب از ائمه جمعه اذعان داشت: بیان مشکلات مردم یکی از مطالبات رهبر انقلاب از ائمه جمعه است و ما وظیفه میدانیم نسبت به مسکلات مردم واکنش نشان دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در شهرستان به حد بحران رسیده است بحث بیکاری است افزود: بیکاری جوانان در دورود به حد بحران رسیده است و ما نسبت به این معضل بارها تذکر داده ایم و باز هم تذکر می دهیم.

خطیب نماز جمعه دورود ادامه داد: بعضی از مسئولین ناراحت نشوند ها چرا که ما وظیفه داریم و نمی توانیم رسالت خود را انجام ندهیم.

وی افزود: بر اساس مراجعات بیش از اندازه ای که ما در شهرستان داریم؛ حداقل روزی 10 جوان تحصیل کرده، فوق لیسانس گرفته، سربازی رفته و بیکار به ما مراجعه می کند و تقاضای کار دارد.

امام جمعه دورود با تاکید بر اینکه بیکاری جوانان یکی از معظلاتی است که باید در اولویت قرار بگیرد افزود: متاسفانه یک سری مسائل کم اهمیت در دولت به اولویت تبدیل شده است که باید آنها را از اولین پله اولویت ها پایین اورده و به جای انها این چنین معضلاتی را قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی در بحران بیکاری دخیل است افزود:

تحریم ها

نوسانات اقتصادی

به کار گیری بازنشستگان

اشتغال بیش از اندازه خانم ها

عدم تعامل و همکاری مورد انتظار بانک ها با دولت در پروژه های اقتصادی

اشتغال اتباع بیگانه مخصوصا در تهران و شهرهای بزرگ

وی با بیان اینکه نسل جوان ایرانی در حال انقراض است افزود: گاهی برای انقراض یک گوزن همایش برگزار میکنیم در حالی که نسل جوان به خاطر بیکاری در حال انقراض است و این معضل جوانان را به دام اعتیاد و سرقت و دیگر فسادها می کشاند.

حقیان ادامه داد: جوانان سرمایه های این مملکت هستند، چرا نسبت به سرنوشت جوانان بی تفاوت هستیم؟ عدم توسعه کارخانجات تولیدی یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است و توزیع عادلانه ان در استان های کشور از دیگر مسائلی است که نیاز به توجه دارد.

وی در پایان بیان داشت: عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مخصوصا در منطقه ما که نیروی بالقوه است و با تسهیلات دولتی و بانک ها می تواند به عاملی برای ایجاد اشتغال و برون رفت از این معضل تبدیل شود پس مسئولین شهرستان باید موضوع ایجاد اشتغال جوانان را در دستور کار و اولویت قرار دهند.

 

 

انتهای پیام/

 

منبع خبر: بازتاب گهر

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات