چالش جدی محیط‌زیست لرستان

پای لنگ محیط‌زیست لرستان این روزها به سنگِ فعالیت کارخانه‌های آلاینده شن و ماسه خورده است، واحدهایی که بلای جان محیط‌زیست و رودخانه‌های استان شده‌اند.

به گزارش لرستان خبر،  کارخانه‌های شن و ماسه از واحدهایی هستند که در ابعاد مختلف می‌توانند آلودگی‌های زیست‌محیطی و تخریب طبیعت و بستر رودخانه‌ها را به همراه داشته باشند.

«شن و ماسه» پای محیط‌زیست را زخم کرد

فعالیت غیراصولی این واحدهای صنعتی از یک‌سو موجب خسارات جدی به بستر رودخانه‌ها شده و از سوی دیگر آلودگی هوا، آب‌وخاک از دیگر پیامدهای فعالیت این واحدهای آلاینده است.

افزایش ذرات معلق در هوا تا مسافت زیادی از محل فعالیت این واحدها موضوعی است که گاه موجب ابراز نارضایتی و انتقاد افراد ساکن در محدوده کارخانه‌های شن و ماسه شده است.

از سوی دیگر رهاسازی پساب و فاضلاب ناشی از فعالیت این واحدهای آلاینده موضوع دیگری بوده که تبعاتی چون آلودگی خاک محدوده فعالیت و حتی در برخی موارد آلودگی آب رودخانه‌ها را نیز به دنبال داشته است.

در این میان وضعیت فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه در برخی شهرستان‌های استان بارها موجب انتقادات مسئولان مختلف شده است، تا سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان برای جلوگیری از فعالیت این واحدها ورود جدی کند.

سه رودخانه لرستان ممنوعه شد

جمال مومیوند معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به اینکه در استان لرستان سه رودخانه ممنوعه برای برداشت شن و ماسه وجود دارد اظهار داشت: این رودخانه ها شامل رودخانه «کاکاشرف» در شهرستان خرم آباد، «تیره» در شهرستان دورود و «خرگوشناب» در شهرستان الشتر هستند.

وی با تاکید بر اینکه امور آب این سه رودخانه را ممنوعه اعلام کرده است گفت: در این راستا نباید هیچ گونه برداشت شن و ماسه ای در این رودخانه انجام گیرد.

۱۵ واحد به دستگاه قضایی معرفی شد

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به فعالیت ۹۴ واحد شن و ماسه ای در استان لرستان عنوان کرد: تا کنون از این تعداد ۱۵ واحد به دستگاه قضایی به دلیل برداشت غیر مجاز شن و ماسه معرفی شده اند.

وی ادامه داد: تا کنون نیز از مجموع ۱۵ واحد شن و ماسه ای در استان برای ۱۰ واحد حکم قضایی صادر شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه برای جلوگیری از تخریب رودخانه های استان از سوی واحدهای شن و ماسه، سایت های کوهی برای فعالیت آنها در نظر گرفته شده است گفت: این سایت های کوهی مسائل و مشکلات زیست محیطی به مراتب کمتری دارند.

 

 

انتهای پیام/

منبع: مهر

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات