نمایندگان مجلس مطرح کردند؛

نمایندگان مجلس با تاکید براجرای قانون افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام مطرح کردند؛ دولت برای تامین اعتبار اجرای این قانون حذف یارانه پردرآمدها را با سرعت عمل بیشتری انجام دهد.

به گزارش لرستان خبر، موضوع افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد بارها از سوی کارشناسان و صاحب نظران حوزه اجتماعی مطرح شده، اما بنا به دلایلی همچون نبود بودجه کافی مورد عنایت مسئولان مربوطه قرار نگرفته است، این درحالی است که با افزایش تورم در طی سالیان گذشته مستمری مددجویان هیچ تغییری نکرده و پرداختی ها همچنان ثابت باقی مانده است؛ به طوری که هر مددجوی تحت پوشش سازمان های حمایتی در حال حاضر مبلغی به میزان 50 تا 60 هزار تومان ماهانه برای تامین مایحتاج زندگی خود دریافت می کند.

اما آیا این میزان در جامعه امروز و با توجه به مشکلات فعلی برای گذران زندگی اقشار آسیب پذیر جامعه حتی برای یک روز کافی است، اینکه برخی با درآمدهای میلیاردی زندگی کرده و برخی با دریافت مستمری های بسیار ناچیز روزگار می گذرانند به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید طبق تورم در هرسال میزان مستمری های مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را افزایش داد، نمایندگان مجلس نیز اذعان دارند افزایش مستمری مددجویان سازمان های حمایتی باید در ردیفی در بودجه در نظر گرفته شود.

 محل تامین منابع افزایش مستمری ها  از مجلس گذشته و در طی تصویب بودجه سال 95 مطرح شد، نمایندگان در آن زمان مقرر کردند که دولت یارانه افراد پردرآمد جامعه را حذف کند و پول حاصل از آن را به حوزه اشتغال و کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه تزریق کند، هرچند که از زمان تصویب این قانون تا کنون آمارهای متناقضی از سوی دولت جهت حذف یارانه اقشار پردرآمد مطرح شده است اما به گفته نمایندگان مجلس دولت باید درجهت اجرای این قانون اقدامات خود را در اسرع زمان انجام دهد.

ازسوی دیگر نمایندگان مجلس دهم در زمان بررسی لایحه برنامه ششم نیز پیرو همان قانون حذف یارانه اقشار پردرآمد این اختیار را به دولت دادند که از محل حذف یارانه ها مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان های حمایتی را به میزان حداقل 20 درصد حقوق مصوب شورای عالی کار در هرسال افزایش دهد، این قانون که خوشبختانه دریچه امیدی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد درتامین هزینه های زندگی درشرایط بهتری است به طورحتم باید از ابتدای سال آینده و با اجرای برنامه ششم توسط دولت اجرایی شود.

به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط فعلی جامعه ضرورتی انکارناپذیر است که دولت موظف به تحقق این موضوع می باشد.

 

خدادادی: مجلس پیگیر اجرای افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص تصویب افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی درپی حذف یارانه پردرآمدها دربرنامه ششم، گفت: این پیشنهاد ازسوی کمیسیون اجتماعی در لایحه برنامه ششم مطرح شد که به طورحتم اقدام قابل قبولی درجهت افزایش منافع افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی است.

نماینده مردم ملکان درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته نمایندگان کمیسیون اجتماعی درلایحه برنامه ششم تنها دولت را موظف به افرایش 20 درصد مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی براساس حداقل حقوق مصوب شورای عالی اشتغال کردند اما در جلسه علنی مجلس باتوجه به تاکیدات نمایندگان و رییس مجلس مبنی بر تامین منابع لازم برای این کار مصوب شد که از محل حذف یارانه پردرآمدها  اعتبار افزایش مستمری مددجویان تامین شود.

سلمان خدادادی

وی با بیان اینکه از مجلس نهم دولت موظف به حذف یارانه پردرآمدها شده است، افزود: متاسفانه دولت در حذف یارانه پردرآمدها به کندی عمل می کند اما  باید در اسرع زمان و درمدت زمان کوتاهی افراد غیرمستحق از  دریافت یارانه را شناسایی و حذف یارانه آنها را دردستورکار قرار داد؛ البته دولت تاکنون 4 میلیون نفر از افراد پردرآمد را از دریافت یارانه حذف کرده و اخیرا مسئولان دولتی اعلام کردند که حذف 3 میلیون نفر دیگر را نیز دردستور کار دارند.

وی با تاکید براجرای قانون حذف یارانه پردرآمدها توسط  دولت و اختصاص آن به افزایش مستمری مددجویان تحت حمایت سازمان های حمایتی، تصریح کرد: مجلس پیگیر اجرای قانون توسط دولت است و بی قانونی از سوی مسئولان دولتی درجهت اجرای قانون پذیرفتنی نیست.

خدادادی با اشاره به حساسیت نمایندگان مجلس درجهت افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، گفت: به طورحتم پیگیری‌های لازم از سوی مجلس برای اجرای این قانون صورت  می‌گیرد زیرا مجلس به عنوان یک نهاد قانونگذار تلاش‌های بسیاری در راستای افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی انجام داد و برای حل مشکلات این قشر ازجامعه دولت باید قانون مصوب مجلس را ازابتدای سال آینده و با آغاز اجرای برنامه ششم در دستور کار قرار دهد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیته امداد و بهزیستی باید درراستای افزایش توانمندی مددجویان خود حرکت کنند، افزود: باید با افرایش توانمندی ها تعداد افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی را کاهش داد، ضمن اینکه دولت نیز باید به اجرای تمام و کمال مصوبات مجلس شورای اسلامی پایبند باشد.

 

رستمیان: کف افزایش مستمری مددجویان ۲۰۰ هزار تومان است

علی رستمیان نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه تصویب قانون افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد دربرنامه ششم از محل حذف یارانه پردرآمدها بسیار ایده آل است، گفت: مسئولان دولتی از همان ابتدای شروع بررسی لایحه برنامه ششم درمجلس اعلام کردند که امکان و توان اجرای این برنامه را  ندارند، زیرا این برنامه ازسوی مجلس تدوین شد و دولت برخی موارد را در لایحه مطرح نکرده بود.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به گفته دولت امکان اجرای کامل برنامه ششم وجود ندارد، افزود: یکی ازمواردی که دولت به آن دربرنامه بی توجهی کرده بود افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی بود که مجلس شورای اسلامی به دلیل مشکلات این قشر از جامعه و میزان ناچیز مستمری‌ها پیشنهاد داد که یارانه اقشار پردرآمد حذف و به میزان مستمری مددجویان اضافه شود.

علی رستمیان دلفان

وی با بیان اینکه دریافت مستمری زیر 100 هزار تومان بسیار ناچیز و غیرقابل قبول است، تصریح کرد: به طور حتم تصمیم نمایندگان درجهت افزایش مستمری‌ها عادلانه بود اگرچه میزان 200 هزار تومان تصویب شده نیز مبلغ کمی است؛ اما این میزان درخانواده های مختلف با توجه به تعداد افراد و یا حتی میزان معلولیت افراد تحت پوشش بهزیستی متفاوت است؛ بنابراین افزایش به میزان 200 هزار تومان حداقل است و با توجه به مشکلات این میزان افزایش پیدا می کند.

رستمیان با بیان اینکه افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد از محل دیگری به جز هدفمندی یارانه ها بارمالی برای دولت دارد، گفت: اما اگر افزایش ها از محل حذف یارانه اقشار پردرآمد و هدفمند شدن یارانه ها انجام شود به هیچ عنوان بار مالی برای دولت ایجاد نمی کند، واقعیت این است که در حال حاضر درصد بسیاری از افراد متمکن یارانه دریافت می کنند که باید برای کمک به اقشار آسیب پذیر یارانه این افراد حذف شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تاکید بر حذف یارانه افراد پردرآمد، افزود: می توان با اجرای دقیق هدفمندی یارانه ها و حذف یارانه پردرآمدها امید به افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان های حمایتی را داشت، بنابراین دولت می تواند حذف یارانه افراد پردرآمد را با دقت و سرعت عمل بیشتری انجام دهد تا مستمری مددجویان درمدت زمان کوتاه تری افزایش پیدا کند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اطلاعات دقیقی از دریافت کنندگان ضروری یارانه دراختیار دولت قرار دارد، تصریح کرد: اما ممکن است بنا به دلایلی دولت در حال حاضر خواهان حذف یارانه برخی افراد نباشد؛ اما به طور حتم دولت باید از ابتدای سال آینده این قانون را اجرا کند و مجلس نیز دراین زمینه اقدامات نظارتی خود را انجام می دهد.

 

خضری: افزایش مستمری مددجویان سازمان های حمایتی نیازمند اختصاص ردیف در بودجه ۹۶

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره ضرورت اختصاص ردیف بودجه مشخص برای افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد با هدف اجرای مصوبات برنامه ششم، گفت: مهلت اجرای برنامه پنجساله پنجم تا پایان سال است و از سال 96 باید برنامه پنجساله ششم اجرایی شود، بنابراین همه دستگاه ها از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد باید مصوبات برنامه ششم را پس از تصویب نهایی از سوی شورای نگهبان اجرایی کنند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در لایحه برنامه ششم مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان های حمایت گر به میزان 5 برابر افزایش پیداکرد، افزود: درحال حاضر مددجویان به میزان 40 هزار تومان مستمری دریافت می کنند که بر اساس مصوبه مجلس حداقل میزان دریافتی 200 هزار تومان خواهد بود.

رسول خضری

 وی با انتقاد از اینکه دولت باید لایحه بودجه را براساس قانون برنامه ششم تنظیم و به مجلس ارسال می کرد، افزود: متاسفانه لایحه بودجه سال آینده پیش از بررسی برنامه ششم درمجلس نوشته و ارسال شد، بنابراین دولت باید برای اختصاص ردیف بودجه مشخص درلایحه سال آینده در کلیات بودجه بازنگری کند در غیر این صورت به دلیل اینکه مراحل و ضوابط قانونی توسط دولت در ارسال لایحه برنامه ششم و بودجه سال 96 طی نشد شاید نتوان ردیف بودجه مشخصی را برای افزایش مستمری مددجویان درنظرگرفت.

خضری با اشاره به اینکه دولت باید پس از تصویب نهایی برنامه ششم با ارسال لایحه ای دیگر برخی مواد موجود در لایحه بودجه را اصلاح کند، تصریح کرد: به طورحتم باید ردیف بودجه مشخصی را برای افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در نظرگرفت زیرا اگر بودجه به طور مشخص اختصاص پیدا نکند مستمری ها به همان میزان قبلی به مددجویان پرداخت می شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تاکید بر بازنگری درلایحه بودجه سال آینده توسط دولت، گفت: متاسفانه دولت درارایه لایحه برنامه ششم به مجلس تاخیرداشت و بررسی آن درمجلس نیز به دلیل ایجاد تغییر و تحولات اساسی زمان زیادی را به خود اختصاص داد، ضمن اینکه دولت درحین بررسی برنامه لایحه بودجه را به مجلس ارسال کرد، بنابراین همین موضوع سبب شد که دولت بدون توجه به برنامه ششم لایحه بودجه را به مجلس ارسال کند که بازنگری درآن با هدف اختصاص ردیف بودجه مجزا برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد  ضرورتی انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه مجلس در بررسی لایحه بودجه به ویژه در ردیف ها ریالی نمی تواند تغییر ایجاد کند، گفت: مجلس تنها می تواند دربرخی موارد با ارایه پیشنهاداتی  این اختیار را به دولت دهد که تغییراتی را دربودجه به وجود آورد، اما مجلس نمی تواند دولت را مکلف به افزایش و یا کاهش بودجه ای کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از تایید نهایی برنامه ششم توسعه توسط شورای نگهبان اجرای مصوبات از سوی دستگاه ها لازم الاجرا است، افزود: عدم توجه به اجرای قانون توسط دستگاه ها غیرقابل قبول بوده و دولت باید اعتبار افزایش مستمری ها را تامین کند که در این زمینه دولت می تواند از محل حذف یارانه های پردرآمدها تامین اعتبار کند.

 

انتهای پیام/

منبع: خانه ملت

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات