شهرستان نوپای رومشکان با وجود ارتقا از بخش به شهرستان در تقسیمات کشوری از برخی از زیرساخت‌های شهری بی‌بهره است...

به گزارش لرستان خبر، شهرستان نوپای رومشکان با وجود ارتقا از بخش به شهرستان در تقسیمات کشوری از برخی از زیرساخت‌های شهری بی‌بهره است. رومشکان با مشکلات زیرساختی همچون فقدان سیستم دفع فاضلاب روبه‌رو است و طرح مطالعاتی شبکه جمع‌آوری و انتقال آب و فاضلاب شهری و روستایی آن هنوز تعریف نشده است. فاضلاب و دفع بهداشتی آن مساله‌ای نیست که امروزه بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. بر همین اساس با توجه به تبعات زیست‌محیطی ناشی از آن شروع عملیات اجرایی طرح شبکه جمع‌آوری و انتقال آب و فاضلاب رومشکان ضروری به نظر می‌رسد.
 
دفع فاضلاب به‌وسیله چاه‌های جذبی

«حیدر باباحسینی» یک شهروند رومشکانی، نبود فاضلاب در این شهرستان را از مشکلات مردم عنوان می‌کند و می‌گوید: آب و فاضلاب شهر از طریق چاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جذبی دفع می‌شود. دفع آب و فاضلاب شهر از طریق چاه‌‌ها عامل ایجاد بیماری و آلودگی در رومشکان است و تاکنون اقدامی برای اجرای سیستم فاضلاب شهری صورت نگرفته است.
این شهروند با اشاره به جاری شدن فاضلاب‌خانه‌ها و هدر‌رفت آب در کوچه و خیابان‌ها عنوان می‌کند: مردم رومشکان نیاز مبرمی به فاضلاب شهری دارند تا بتوانند در کم‌آبی این منطقه استفاده مطلوبی از آب‌های روان داشته باشند.
«محمد‌مهدی محمدی» دیگر شهروند ساکن رومشکان می‌افزاید: شاید هنوز مسئولان شهری از تخلیه چاه‌های خانگی توسط ماشین‌های مخصوص حمل به درون رودخانه و بیابان‌های نزدیک شهر بی‌اطلاع باشند. اما به دلیل نبود سیستم دفع مناسب فاضلاب این امر در رومشکان صورت می‌گیرد و بهداشت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

تضمین سلامت شهروندان
«هوشنگ امرایی» کارشناس آبفای شهری هم در این باره می‌گوید: مهم‌ترین فایده دفع مناسب فاضلاب، ارتقای بهداشت محیط و بهداشت شهری است. فاضلاب‌ها همواره حاوی مواد و موجوداتی هستند که برای سلامت عمومی شهروندان و بهداشت شهر خطرناک هستند. بنابراین دفع مناسب این مواد تضمین سلامت شهروندان خواهد بود.
این کارشناس ادامه می‌دهد: دفع بهداشتی فاضلاب مانع رشد جانوران موذی، مانع مرگ آبزیان و آلوده شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود. پساب فاضلاب‌ها به‌عنوان آب غنی‌شده و لجن حاصله از آن به‌عنوان کود طبیعی در مصارف کشاورزی و توسعه فضای سبز استفاده می‌شود.امرایی تاکید می‌کند: بافت شهرستان رومشکان یک بافت روستایی و به هم چسبیده است. با توجه به اینکه عمده مناطق روستایی و شهری رومشکان فاقد طرح دفع فاضلاب هستند، فاضلاب این مناطق به سیستم سنتی دفع می شود. سیستم فاضلاب و تأسیسات شهری جزو شریان‌های حیاتی شهر هستند که با یک برنامه‌ریزی مدون و مشخص و البته مدیریت کارآمد می‌توان این نبض حیاتی شهر را به صورت مؤثر به کار بست.
 
پیگیری ردیف بودجه
معاون عمرانی استاندار هم از تهیه طرح مطالعاتی دفع فاضلاب شهر چغابل از سوی شرکت آب و فاضلاب شهری استان خبر می‌دهد و می‌گوید: شرکت آب و فاضلاب روستایی هم ملزم شده تا نسبت به تهیه طرح مطالعاتی دفع فاضلاب روستاهای شهرستان رومشکان اقدام کند و کارهای انجام شده به دبیرخانه فرمانداری منعکس شوند.
«محمد اصلانی» می‌افزاید: ملزم کردن اداره کل بنیاد مسکن استان به تهیه طرح ساماندهی آب‌های سطحی شهرستان در سریع‌ترین زمان ممکن از دیگر مصوباتی بوده که درباره آن تصمیم‌گیری شد. پس از انجام کارهای مقدماتی پیگیری‌های لازم جهت ایجاد ردیف اعتباری برای طرح دفع فاضلاب شهری و روستایی رومشکان انجام خواهد شد.
 
بی بهره بودن رومشکان از سیستم دفع فاضلاب

«نورالدین در‌منان» فرماندار رومشکان هم  دفع فاضلاب شهرستان را از ضرورت‌های جدی مردم بیان می‌کند و می‌گوید: رومشکان از سیستم دفع فاضلاب بی‌بهره است. این شهرستان به جهت هموار بودن و نداشتن شیب کافی با مشکل دفع فاضلاب روبه‌رو است و همین امر معضلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی را به بار آورده است.
این مسئول بیان می کند: طرح مطالعاتی شبکه جمع‌آوری و انتقال آب و فاضلاب رومشکان در حوزه شهری و روستایی در یک بازه زمانی ده روزه و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده آماده شده است. همچنین طرح مطالعاتی شبکه جمع‌آوری و انتقال آب و فاضلاب رومشکان در4 بخش روستایی و یک بخش شهری با برآورد اعتباری بالغ بر 600 میلیارد ریال تهیه شده است.
 وی می‌افزاید: در جلسه‌ای مشترک با حضور مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی استان نسبت به دریافت ردیف اعتباری از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

کارشناس آبفای شهری: بافت شهرستان رومشکان یک بافت روستایی و به هم چسبیده است. با توجه به اینکه عمده مناطق روستایی و شهری رومشکان فاقد طرح دفع فاضلاب هستند، فاضلاب این مناطق با سیستم سنتی دفع می شود.
چاپ

انتهای پیام/

منبع: همشهری

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات