وزیر نیرو برای رفع مشکل آب گل‌آلود شهرستان بروجرد دستور داد تا درصورت امکان سامانه انتقال سد آبسرده به‌سرعت اجرا شود.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان بروجرد دومین شهر پرجمعیت استان لرستان است که در شمال دشتی حاصلخیز به نام سیلاخور قرارگرفته و سراب‌های دائمی متعددی از دامنه کوه‌های آن جاری است که میزان بارش سالیانه در این شهرستان را به حدود 500 میلی‌متر رسانده است.

وجود سرچشمه‌های خروشان نظیر رودخانه گلرود می‌تواند به‌عنوان موقعیتی ممتاز آب شرب و مصارف کشاورزی و صنعتی این شهرستان را تأمین کرده که سدسازی بر روی شاخه‌های این رودخانه‌ها یکی از دستاوردهای مدیریت آب به‌منظور کنترل منابع آبی در بروجرد محسوب شود.

تأمین 70 درصد آب شرب بروجرد از طریق چاه

از سویی با توجه به اینکه 70 درصد از آب شرب شهروندان بروجرد از طریق چاه‌های آب تأمین می‌شود که در زلزله سال 85 با تغییرات زمین به‌شدت گل‌آلود شده است نیاز به احداث سه سد گلرود، شهید بروجردی و آبسرده بیش از گذشته احساس می‌شود اما روند احداث این سه سد با خروج سد گلرود از دستور کار وزارت نیرو و نیز پیشرفت فیزیکی 12 درصدی سد شهید بروجردی و تخصیص اعتبار اندک به این سد در بودجه امسال نمی‌توان به روند احداث این دو سد در آینده خوش‌بین بود.

اما سد مهم و راهبردی آبسرده که می‌تواند قسمتی از آب شرب شهر بروجرد را تأمین کند در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی حدود 30 درصد به علت نبود اعتبارات به لحاظ اجرایی وضعیت خوبی ندارند و منتظر تزریق اعتبارات جدید برای ادامه روند فعالیت است بااین‌حال اعتباری برای این سد نیز در بودجه امسال در نظر گرفته نشده است تا  این موضوع توسط مدیران و نمایندگان این شهرستان در فرصت‌های مختلف به گوش مسئولان امر برسد که احداث این سد از اولویت‌های اصلی سدسازی در استان لرستان باید قرار گیرد.

گلرودی که با بارش باران گل می‌شود!

حبیب‌الله حدادی مدیر شرکت آب و فاضلاب بروجرد در جلسه اخیر با حضور وزیر نیرو در خرم‌آباد به این مشکل شهرستان بروجرد اشاره کرد و گفت: 70 درصد آب شرب شهرستان بروجرد از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود که متأسفانه سال‌به‌سال کیفیت این آب چاه‌ها بدتر می‌شود و 30 درصد مابقی نیز که از محل سرچشمه گلرود تأمین می‌شود در بارندگی‌های پاییزه و بهاره دستخوش تغییر شده و به‌شدت گل‌آلود می‌شود و حتماً نیاز به تصفیه‌خانه آب دارد.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای لرستان به‌عنوان کارفرمای احداث تصفیه‌خانه بروجرد موضوع مطالعات تصفیه‌خانه را منوط به تخصیص آب از محل سد آبسرده کرده و حدود 29 میلیون مترمکعب در دستور کار قرارگرفته است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب بروجرد از وزیر نیرو خواست این تخصیص آب را به شهرستان بروجرد برای انجام جانمایی تصفیه‌خانه تا پیگیری برای احداث آن انجام دهد تا مشکل آب شرب این شهرستان حل شود.

وی احداث تصفیه‌خانه برای بروجرد را در آینده از نان شب هم برای مردم واجب‌تر دانست و گفت: در خصوص موضوع سد آبسرده نیز نیاز است حتماً تخصیص برای احداث و ادامه عملیات آن در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد.

حدادی گزارشی هم از وضعیت فاضلاب شهرستان بروجرد داد و بیان کرد: تصفیه‌خانه طرح فاضلاب بروجرد تکمیل است و بخش کوچکی از آن در حال بهره‌برداری است و خطوط اصلی طرح اجراشده و در حال حاضر هم به‌صورت فاینانس داخلی در حال انجام عملیات است اما سرعت کار به دلیل وجود نقاط انفصالی بسیار پایین است که در صورت تخصیص اعتبار به شرکت آب و فاضلاب بروجرد این نقاط انفصال انجام می‌شود.

تدبیر وزیر نیرو برای بروجرد!

اما پاسخ و تدبیر وزیر نیرو برای شهرستان بروجرد نیز در نوع خود جالب و شنیدنی بود، حمید چیت‌چیان گفت: ساخت سد نیاز به زمان دارد بنابراین اگر بشود سامانه انتقال سد آبسرده به‌سرعت اجرا شود و اگر امکان‌پذیر است از دبی پایه رودخانه با پمپاژ آب وارد سامانه شود که پایین بودن کیفیت آب در بروجرد پیش از اتمام سد آبسرده جبران شود که این امر نیازمند بررسی است و وزارت نیرو در این زمینه مساعدت‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی در مورد سد آبسرده هم تنها به تغییر پیمانکار آن رضایت داد و بیان کرد: در مورد سد آبسرده نیز که عملیات احداث با کندی پیش می‌رود پیمانکار در شرف تغییر است تا پیمانکار جدید با استفاده از مکانیسم ماده 56 با آورده منابع خود عملیات را  ادامه دهد.

با این تدبیر باید گفت بازهم مردم بروجرد باید آب شرب گل‌آلود را با بارش باران میل کنند چراکه تخصیصی برای سدسازی در بروجرد در کار نیست.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات