در نشست خبری استاندار لرستان با اصحاب رسانه مطرح شد:

استاندار لرستان گفت:فرماندار جدید خرم‌آباد شنبه هفته آینده به صورت رسمی معرفی می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر هوشنگ بازوند استاندار لرستان به همراه معاونین خود در یک نشست خبری پاسخگوی اصحاب رسانه پیرامون مسائل مختلف استان بود.

 بازوند در آغاز این جلسه به آخرین وضعیت انتخاب فرماندار مرکز استان اشاره نمود و گفت:فرماندار جدید خرم‌آباد روز شنبه 16 بهمن به صورت رسمی معرفی می‌شود.

وی پس از این به صحبت های مطرح شده از سوی برخی نمایندگان استان مبنی بر حذف لرستان از استانهای محروم در بودجه سال 96 واکنش نشان داد و گفت: برخی در فضای مجازی اینگونه مطرح می کنند که لرستان از مناطق محروم حذف شده است اما انتظار این است که این عزیزان بر اساس مستندات این موضوع را مطرح کنند.

استاندار ادامه داد:اگرچه برای توسعه محرومیت لفظ خوبی نیست و نباید به آن افتخار کنیم کمااینکه 38 سال پس از انقلاب از این لفظ اسنفاده کردیم ولی به جایی نرسیدیم اما در اینکه ما محرومیت داریم هیچ شکی نیست چنانکه کارهایی را که 25 سال قبل باید در لرستان انجام می شد امروز انجام می دهیم.

 

وی با بیان اینکه سهم لرستان در بودجه 94 از محل توازن 270 میلیارد بوده که در سال 95 به 404 میلیارد تومان رسیده است،اظهار کرد: در سال 96 این اعتبار اختصاص یافته به لرستان از محل بودجه توازن  به 424 میلیارد تومان افزایش یافته است اما با این حال می گویند لرستان از لیست استانهای محروم و توسعه نیافته حذف شده است که معلوم نیست بر چه اساسی این صحبت‌ها می شود و این در حالی است که لرستان از لحاظ رتبه اعتبار توازن رتبه پنجم کشور را دارد.

 

بازوند در ادامه این جلسه در ارتباط با موضوع نرخ بیکاری در لرستان و اینکه گفته می شود آمار12 درصدی اعلام شده در مورد بیکاری در لرستان درست نیست و آمار سازی است، بیان کرد: بعنوان استاندار اعتقاد دارم یکی از چالش های اصلی در لرستان بیکاری است که همه خانواده ها از آن رنج می برند .

 

وی در ادامه به آمار بیکاری در لرستان در 20 سال گذشته شاره نمود و افزود:در سال 75 دومین استان بیکار و در سال 76 اولین کشور بودیم و در یک دهه بعد از آن همواره در بین 2 استان بیکار بودیم.

 

استاندار بیان داشت:در سال‌های 90 و 91 نیز به ترتیب رتبه‌های دوم و اول بیکاری را در کشور داشتیم و در سال 94 به رتبه 5 رسیدیم.

 

وی خاطرنشان کرد:اگر در این 20 گذشته هر سال 15 هزار نفر بیکار شده باشد یقینا  نمی توان این آوار بیکاری را در 3 سال از بین برد و لذا برای اینکه به رتبه چهاردهم بیکاری برسیم باید طی 5 سال  20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان صورت بگیرد آوردن این اعتبار از طرف دولت امکان پذیر نیست و باید از بخش خصوصی استفاده کرد.

 

بازوند گفت:در هر حال آماری را که در مورد بیکاری استان اعلام می کنند از سوی مرکز آمار ایران است و ما هیچ ارتباطی با آن نداریم و الته این آمارها به صورت فصلی اعلام می شود و ممکن است در تابستان نرخ بیکاری کم شود اما در پایان سال با جمع بندی کل فصل ها نرخ بیکاری اعلام می‌شود.

 

استاندار همچنین به به بحث احداث نیروگاه ها در لرستان اشاره کرد و گفت:ما تنها استان کشور هستیم که نیروگاه نداریم کمااینکه از 10 سال قبل قرار بوده است یک نیروگاه در خرم آباد احداث شود اما هیچ اتفاقی تا کنون نیفتاده است.

 

وی در مورد وضعیت نیروکاه خرم‌آباد اظهار داشت:از سه سال قبل که پیگیر احداث این نیروگاه شدیم ابتدا مشخص نبود که متولی احداث نیروگاه کجاست اما پس از پیگیری ها فهمیدیم 75 درصد سهام متعلق به بنیاد مستضعفان است.

 

این مقام مسئول ادامه داد:بر این اساس از بنیاد مستضعفین درخواست کردیم نیروگاه را به قرارگاه خاتم بفروشد که نمایندگان وقت با این موضوع مخالفت کردند اما نهایتا با پیگیری های فراوان مقرر شد این نیروگاه به یک نیروگاه 500 مگاواتی تبدیل شود و ما هم ارز آن را تامین کنیم که نهایتا در آبان امسال 196 میلیون دلار ارز از محل صندوق توسعه ملی برای آن گرفتیم.

 

وی با بیان اینکه در برنامه ششم  اجرای 25 هزار مگاوات برق برای کشور پیش بینی شده است بگونه ایی که 5 هزار مگاوات آن با اعتبار دولتی احداث شود،تصریح کرد: با تاکید و پیگیری فراوان توانستیم از 5 هزار مگاوات برقی که خود دولت سرمایه گذاری می کند 1000 مگاوات را برای به لرستان اختصاص دهیم بگونه ایی که دولت 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن انجام خواهد داد.

 

بازوند یادآور شد:علاوه بر این از وزیر نیروموافقت احداث نیروگاه 500 مگاواتی توسط بخش خصوصی در بروجرد گرفته شده است.

 

وی در ادامه به توفیقات دولت در بحث گازرسانی به روستاهای لرستان در 3 سال گذشته اشاره نمود و عنوان کرد:در ابتدای کار دولت یازدهم به 327 روستا در لرستان گاز‍رسانی شده بود در حالی که در سه سال و نیم اخیر به 503 روستا گازرسانی لرستان شده استو علاوه بر این در دهه فجر امسال عملیات گازرسانی به 207 روستای دیگر نیز کلنگ زنی می‌شود..

 

استاندار لرستان به وضعیت سد سازی در این استان در دولت یازدهم نیز اشاره نمود و اظهار کرد: در بحث سد سازی در دولت یازدهم 3 سد در لرستان  به بهره برداری رسیده است و علاوه بر این با پیگیری‌های زیاد انجام شده احداث سد بختیاری هم نهایی شده است اما 6 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای احداث آن هنوز ابلاغ نشده است .

وی افزود:سد بختیاری توسط یک ی شرکت پیمانکارکره‌ایی و با همکاری یک بانک ژاپنی آن را احداث می ‌شود و قرار داد آن نیز منعقد شده است و بدون شک این سد بر اساس طرح قبلی اجرا می‌شود و حتی یک متر هم از ارتفاع آن کم نمی‌شود.

 

بازوند گفت:با پیگیری‌های فراوان مشکل سد معشوره هم حل شده است بگونه ایی که  تخصیص آن تعدیل شده و بحث برق آبی آن حذف شده است و تا هفته آینده اعتبار آن نیز ابلاغ می شود.

 

وی بیان کرد:همچنین در آستانه خلع ید پیمانکار سد آبسرده هستیم و توافق شده که این پروژه در اختیار قرارگاه خاتم قرار بگیرد.

 

استاندار لرستان در مورد ساماندهی قلعه فلک الافلاک نیز بیان داشت:سپاه همکاری خیلی خوبی برای ساماندهی داشته است که جای تشکر دارد.

 

وی با بیان اینکه حدود 44 میلیارد تومان برای ساماندهی قلعه فلک الافلاک  تامین اعتبار شده است،عنوان کرد:برای واگذاری زمینبه سپاه برای احداث ساختمان های جایگزین یک اختلاف نظر جدی با جهاد کشاورزی داریم که تا کنون این موضوع حل نشده است و حتی ممکن است حل نشود.

 

بازوند در ادامه به روند احداث راه آهن و آزادراه خرم آباد به اراک اشاره نمود و عنوان کرد:برای احداث آزادراه 60 درصد اعتبار را دولت و 40 درصد را ثقرارگاه خاتم سرمایه گذاری می‌کند.

 وی به مشکلات مالی دولت و تاثیر آن بر ابلاغ اعتبار به این پروژه اشاره نمود و اقرار کرد:به این پروژه هزار و 200 میلیارد تومانی در سال 95 فقط 11 میلیارد اعتبار داده شده است.

 

این مقام مسئول ادامه داد:اعتبار اختصاص یافته به پروژه  راه‌آهن خرم‌آباد دورود  نیز دربودجه 95 فقط 5 میلیارد و 100 میلیون تومان بوده است اما با این حال پروژه با جدیت مشغول کار است با این وجود امسال تا سقف 150 میلیارد تومان از محل فروش سهام فولاد خوزستان به راه‌آهن داده می شود و قرارگاه خاتم می تواند در این پروژه از آن استفاده کند.

 

وی در پایان ضمن انتقاد شدید از شرکت هواپیمایی ایران ایر بیان داشت:جای گلایه دارد که شرکت ایران ایر که یکشرکت دولتی است حتی یک پرواز برای فرودگاه لرستان نمی گذارد و علیرغم پیگیریهای فراوان ایران ایر حاضر به برقراری پرواز در لرستان نشده است.

 

بازوند خاطرنشان کرد:درحال حاضر پرواز خرم آباد به قشم آماده برقراری است اما چارتر برای آن نداریم.

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات