کم‌کاری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته و سرمایه‌گذاری نکردن دولت‌ها موفقیت‌های خوبی را در حوزه اشتغال رقم نزده است به نحوی که کمبود فرصت‌های شغلی باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای افراد شده و حتی بسیاری از مواقع شاهد مهاجرت جوانان لرستانی به سایر استان‌ها هستیم. به بیان دیگر آمارها نشان می‌دهند لرستان یکی از 7 استان مهاجرفرست کشور است...

کم‌کاری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته و سرمایه‌گذاری نکردن دولت‌ها موفقیت‌های خوبی را در حوزه اشتغال رقم نزده است به نحوی که کمبود فرصت‌های شغلی باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای افراد شده و حتی بسیاری از مواقع شاهد مهاجرت جوانان لرستانی به سایر استان‌ها هستیم. به بیان دیگر آمارها نشان می‌دهند لرستان یکی از 7 استان مهاجرفرست کشور است. بی گمان این روند خارج شدن نیروهای انسانی در آینده‌ای نه چندان دور صدمات سنگینی را بر اقتصاد لرستان وارد خواهد کرد. اکنون بسیاری از جوانان جویای کار مجبور هستند با مهاجرت از لرستان و دریافت کمترین حقوق و مزایا در سایر استان‌ها مشغول به کار شوند.آمارها کاهش قابل توجه بیکاری در لرستان را نشان می‌دهند. بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند؛ سالانه تعداد زیادی از نیروهای انسانی استان برای پیدا کردن شغل مجبور به مهاجرت می‌شوند. به هر حال در سال‌های گذشته توسعه و رشد لرستان رو به صعودبوده و اکنون نیز طرح‌های مناسبی در دست اجراست که با عملیاتی شدن آنها می‌توان از خروج بخشی از نیروی انسانی از جلوگیری به عمل آورد.
حال باید دید که در سال‌های آینده کاهش مهاجرت از لرستان رقم خواهد خورد یا روند کنونی همچنان به قوت خود باقی می‌ماند. بی‌شک برطرف شدن معضل اشتغال و بیکاری زمانی برای مردم قابل ‌لمس خواهد بود که جوانان مجبور نباشند برای یافتن شغلی هر چند ساده‌ و کم‌مزد لرستان را ترک کنند.

نبود شغل، عامل اصلی مهاجرت
«حسین بهروزی» یکی از شهروندان خرم‌آبادی بیکاری را به عنوان یکی از اصلی‌ترین علل مهاجرت افراد به مناطق دیگر عنوان می‌کند و می‌گوید: فرزندان من به دلیل نبود شغل مجبور شدند به سه استان مختلف کشور مهاجرت کنند، این در حالی است که در همان استان‌ها نیز حقوق چندان بالایی به آنها پرداخت نمی‌شود و حتی کفاف هزینه‌های روزمره‌شان را هم نمی‌دهد. با وجود تمامی این مشکلات چاره‌ای نداشتند و برای اینکه معضل بیکاری آنها حل شود باید تن به این سختی می‌دادند. البته در همین مدت هم تلاش زیادی برای پیدا کردن شغل در استان انجام دادند اما بی‌فایده بود.
بهروزی ادامه می‌دهد: به هر حال باید چاره‌ای اساسی برای جلوگیری از مهاجرت قشر جوان لرستانی اندیشیده شود؛ چرا که این موضوع بی‌گمان در آینده‌ای نه چندان دور به ضرر استان خواهد بود.

امید به زندگی بهتر
«محمد امیدی» یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی هم در این‌باره می‌گوید: در حال حاضر دلیل اصلی مهاجرت افراد از یک نقطه به نقطه دیگر پیدا کردن رفاه بیشتر در زندگی است. در اغلب مواقع داشتن شغل خوب و مناسب یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی توام با آرامش مطرح می‌شود. با این وجود اکنون تعداد زیادی از جوانان این دیار برای تأمین هزینه‌های زندگی خود ناچار به مهاجرت هستند؛ چرا که اداره کردن یک زندگی فردی یا زناشویی با درآمدهای ناپایدار کار بسیار دشواری است.
این شهروند خرم‌آبادی بیان می‌کند: به نظر می‌رسد اصلی‌ترین راهکار برای کاهش میزان مهاجرت از استان ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار است. بی‌گمان یک فرد جویای کار حاضر به زندگی در شهر و دیار خودش حتی با دریافت درآمد کمتر اما پایدار خواهد بود.

شناور بودن بازار کار در استان
در همین زمینه مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز بیان می‌کند: بازار کار به عنوان یک مجموعه شناور بوده و نمی‌توان گفت که تمامی افراد جویای کار باید داخل استان مشغول به کار شوند. به هر حال امکان دارد که افراد جویای کار از لرستان به سایر استان‌ها مراجعه کرده و یا برعکس این امر نیز اتفاق بیفتد.
«علی آشتاب» ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه افرادی که تخصص‌های آنها در استان وجود ندارد باید برای پیدا کردن شغل مورد نظرشان به سایر مناطق مهاجرت کنند. به بیان دیگر مهاجرت یک امر طبیعی است و نمی‌توان به صورت مطلق از بروز آن جلوگیری کرد.
آشتاب با اعتقاد به اینکه مهاجرت به صورت رفت و برگشتی رخ می‌دهد،‌ می‌گوید: به هر حال بازار کار به صورت گسترده بوده و نمی‌توان برای آن محدودیت ایجاد کرد. البته کمبود فرصت‌های شغلی در لرستان را باید یکی دیگر از عوامل افزایش میزان مهاجرت دانست.
این مسئول عنوان می‌کند: بر اساس سند اشتغال استان، تا پایان امسال بیش از 25 هزار و 681 شغل در لرستان ایجاد شود که تاکنون توانسته‌ایم به 70 درصد از برنامه پیش بینی شده دست یابیم. آمارها هم نشان می‌دهند که سالانه حدود 10 تا 15 هزار نفر به بازار کار استان اضافه می‌شوند. از سوی دیگر حدود 70 تا 80 هزار فرد جویای کار ثابت در لرستان داریم که باید برای آنها شغل ایجاد شود.
وی راهکار اساسی برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت را کارآفرینی عنوان می‌کند و می‌افزاید: راهکار اساسی برای کاهش معضلات اشاره شده کارآفرینی است، در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.  از سوی دیگر امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تلاش مسئولان استان و احیای ظرفیت‌های راکد و نیمه‌تمام گام‌های مهمی در جهت توسعه و کاهش معضلات برداشته شود.
آشتاب بیان می‌کند: در 3 سال گذشته مسئولان استان تلاش‌های زیادی برای احیای مجدد ظرفیت‌های راکد و غیرفعال استان انجام داده‌اند و اکنون نیز شاهد به کارگیری تعداد زیادی از جوانان لرستانی در بخش‌های مختلف اقتصادی هستیم. بی‌گمان در سال‌های آینده شرایط برای ماندگاری جوانان در داخل استان بهتر خواهد یافت و می‌توان از ظرفیت نیروی انسانی جوان برای توسعه لرستان استفاده کرد.

    کاهش جمعیت استان
«مجید کیان‌پور» نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات آماری شاهد کاهش جمعیت استان هستیم، اظهار می‌کند: دلیل اصلی این موضوع را باید مهاجرت جوانان لرستانی به سایر استان‌ها عنوان کرد. به بیان دیگر لرستان حدود یک میلیون و700 هزار نفر جمعیت دارد اما سرشماری‌ها نشان دهنده کاهش جمعیت استان است.
وی ادامه می‌دهد: یکی از دلایل اصلی مهاجرت جوانان لرستانی را باید نبود فرصت‌های شغلی دانست که انتظار داریم با برنامه‌ریزی مناسب شرایط برای سرمایه‌گذاری در لرستان و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار مهیا شود. به هر حال لرستان دارای ظرفیت‌‌های بسیار زیادی است. در صورت استفاده هر چه بیشتر از این ظرفیت‌ها و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و راکد می‌توان با ایجاد شغل شرایط را برای کاهش میزان مهاجرت مهیا کرد.

 

انتهای پیام/

منبع: همشهری

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات