مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان لرستان:

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان گفت: از ۲۰ شرکت شهرک صنعتی در استان لرستان ۱۶ شهرک و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری است.

به گزارش لرستان خبر، بختیار رازانی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه بابیان اینکه از سال 84 حمایت از صنایع کوچک یکی از رسالت‌های شهرک صنعتی است اظهار داشت: تکلیف حمایت از صنایع کوچک با اشتغال زیر 50 نفر به سازمان به تکالیف شرکت‌های شهرک‌های صنعتی اضافه‌شده است.

وی افزود: واحدهای صنعتی در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند در شهرک مستقر و جواز ساخت را شرکت‌ها بدون اخذ هزینه صادر می‌کند و سند تفکیکی واحد صنعتی در اختیار مالک صنعتی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان عنوان کرد: در حال حاضر 22 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و منطقه ویژه در لرستان وجود دارد که یکی از این شرکت‌ها، شهرک خصوصی پتروشیمی است و 21 شهرک دیگر دولتی است و یک شرکت نیز منطقه ویژه اقتصادی است و از 20 شرکت شهرک صنعتی 16 شهرک و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه مجموع مساحت شهرک‌های صنعتی استان لرستان هزار و 340 هکتار است بیان کرد: یکی از رسالت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی در یک دهه اخیر حمایت از صنایع کوچک است.

رازانی تصریح کرد: در کشور حدود 88 هزار بنگاه صنعتی وجود دارد که پروانه بهره‌برداری برای آن‌ها صادرشده است که بیش از 90 درصد از این تعداد صنایع کوچک و متوسط هستند و بالغ‌بر 81 هزار واحد صنعتی در کشور صنایع کوچک و متوسط است که این صنایع به‌صورت مردم محور است و با سرمایه نسبتاً کم حدود دو میلیارد تومان ایجاد می‌شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان ادامه داد: صنایع کوچک به‌عنوان محور اصلی توسعه صنعتی لحاظ می‌شود و ایجاد صنایع بزرگ به شکل‌گیری صنایع کوچک کمک می‌کند چراکه اگر صنایع بزرگ شکل نگیرد صنایع کوچک ایجاد نمی‌شود.

وی در زمینه ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط در حال ساخت در قالب کمک‌های فنی اعتباری افزود: متأسفانه بانک‌ها رغبتی به پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک ندارند چراکه قدرت چانه‌زنی کمتری دارند و بانک‌ها به‌جای اینکه تسهیلات را به صنایع کوچک بدهند، تسهیلات را به صنایع بزرگ پرداخت می‌کنند بنابراین در طرح رونق که در دولت تدبیر و امید ایجاد شد سهمی  را برای صنایع کوچک به میزان 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتند که سهم استان لرستان 405 میلیارد تومان است و تاکنون 390 میلیارد تومان جذب‌شده است.

رازانی در راستای طرح حمایت از صنایع کوچک در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بیان کرد: دولت حدود 50 درصد هزینه مشارکت صنایع کوچک را در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی پرداخت می‌کند که با هزینه شرکت شهرک‌های صنعتی شاغلان واحدهای صنعتی کوچک و متوسط آموزش داده می‌شوند به‌طوری‌که بالغ‌بر هزار و 200 نفر از شاغلان واحدهای صنعتی  در قالب 12 هزار نفر ساعت آموزش داده‌شده‌اند.

وی گفت: در سال‌های گذشته حمایت دولت به‌صورت بنگاه محوری بوده اما مدل توسعه خوشه‌های صنعتی ایجاد شد که از مجموعه‌ای از بنگاه‌ها که در یک نقطه جغرافیایی مشخص قرار گرفتند و چالش‌های مختلف دارند به‌جای اینکه هرکدام از واحدها خودشان مواد اولیه تهیه کنند یک شرکت تعاونی مواد اولیه را خریداری  و در اختیار مجموعه بنگاه‌های تحت عنوان خوشه صنعتی قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان خاطرنشان کرد: خوشه سنگ، گلیم،جاجیم، عسل، گیاهان دارویی و محصولات لبنی ازجمله ظرفیت‌های استان لرستان است که می‌تواند موردحمایت شرکت شهرک‌های صنعتی قرار گیرد و با توجه به اینکه شرکت‌های کوچک به‌تنهایی نمی‌توانند صادرات انجام دهند شرکت مدیریت صادرات تشکیل‌شده تا بتواند فرآیند صادرات واحدهای کوچک و متوسط را هدایت کند.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات