مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان:

با برخی از بانک ها به توافق رسیده ایم که با سه درصد پیش پرداخت، 6 ماه تنفس و 36 تا 54 ماه اقساط قراردادها به چرخه تولید بازگردند.

به گزارش لرستان خبر، "بختیار رازانی" مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تئوری اقتصاد مقاومتی در هیچ یک از مکاتب شناخته شده دنیا مطرح نشده است.

 

وی گفت: اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است، اقتصادی که از داشته ها به نحو احسنت استفاده می کند.

 

رازانی اقتصاد مقاومتی را متفاوت از ریاضت اقتصادی دانست و افزود: ریاضت ناشی از کمبود منابع و مواد اولیه در تولید می باشد اما اقتصاد مقاومتی استفاده بهینه از پتانسیل های اقتصادی است.

 

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان در خصوص فعالیت های این سازمان گفت: یکی از مهمترین رسالت های شرکت شهرک های صنعتی ایجاد زیرساخت ها برای استقرار واحدهای صنعتی است.

 

وی ادامه داد: از سال 1384 حدود یک دهه است  که حمایت از صنایع کوچک به تکالیف شرکت شهرک های صنعتی اضافه شده که شامل صنایعی با ظرفیت ایجاد زیر اشتغال 50 نفر است.

 

رازانی با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی دو رسالت بزرگ دارد افزود: شهرک سازی و حمایت از صنایع کوچک دو وظیفه اصلی شرکت شهرک های صنعتی است که بنا بر تشخیص حاکمیت یک منطقه برای ساخت شهرک های صنعتی در نظرگرفته می شود که اولویت پیگیری و اخذ زمین ها از منابع ملی و در درجه بعدی از اشخاص منطقه تملک که اقدامات زیرساختی لازم اعم از آب و برق و تلفن نیز برای شهرک فراهم می شود.

 

رازانی افزود: بعد از ساخت شهرک زمین ها به متقاضیان واگذار می شود  و در کوتاهترین زمان می توانند مجوز های لازم را اخذ و در شهرک مستقر شوند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان با بیان اینکه 22 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و منطقه ویژه اقتصادی در لرستان وجود دارد اظهار کرد: یک شهرک صنعتی خصوصی شامل پتروشیمی، 16 شهرک صنعتی در حال بهره برداری که آماده واگذاری اراضی به متقاضیان واحد های صنعتی، یک منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان ازنا و چهار ناحیه صنعتی  شامل مرزیان ازنا، پل هرو خرم آباد، خوشنام وند کوهدشت و علی میرزایی با مساحت هزارو 340 هکتار در سطح استان وجود دارد.

 

وجود 88 هزار بنگاه صنفی در کشور

وی در خصوص حمایت از صنایع کوچک تصریح کرد: در کشور ما حدود 88 هزار بنگاه صنفی وجود دارد که برای آن ها پروانه بهره وری صادر شده است که از این رقم 81 هزار واحد آن شامل صنایع کوچک و متوسط می شود.

 

رازانی نیاز به سرمایه کم را یکی از مزایای صنایع کوچک دانست و گفت: صنایع کوچک به صورت مردم محور هستند و با سرمایه ای در حدود 2 میلیارد تومان راه اندازی می شوند و می توانند برای 20 نفر اشتغال زایی کنند؛ در صورتی که یک صنعت بزرگ به بیش از 20 برابر یک صنعت کوچک به سرمایه نیاز دارد.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی با بیان اینکه صنایع کوچک محور اصلی توسعه محسوب می شوند افزود: محاسن صنایع کوچک تا جایی است که بسیاری از دولت ها رقبت به حمایت از آن ها دارند.

 

متاسفانه بانک ها علاقه ای به پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک ندارند

وی گفت: دولت با ارائه تسهیلات در قالب کمک های فنی و اعتباری به واحدهای در حال ساخت، وکمک به نوسازی خطوط تولید حمایت های خود را به صنایع کوچک انجام می دهد اما متاسفانه بانک ها میلی به پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک را ندارد چرا که قدرت چانه زنی کمی دارند.

 

 ارائه 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کوچک کشور

رازانی از ارائه تسهیلات به صنایع کوچک توسط دولت خبر داد و گفت: دولت 16 هزار میلیارد تومان را برای حمایت از صنایع کوچک به بانک ها ابلاغ کرده است تا منجر به رونق تولید شود.

 

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی با اشاره به وضعیت آموزش شاغلین در شهرک گفت: شاغلین مستقر در شهرک های صنعتی با هزینه شرکت آموزش های لازم را فرا می گیرند در حال حاضر بالغ بر هزار و 200 نفر آموزش های لازم را در سطح استان فراگرفته اند.

 

وی توسعه خوشه های صنعتی را یکی از مدل های امروزی حمایت دولت از صنایع عنوان کرد و گفت: دولت به جای حمایت از بنگاه ها از مجموعه بنگاه ها در منطقه جغرافیایی مشخص حمایت می کند. در لرستان خوشه های سنگ نمای ساختمانی، چلیم و جاجیم، عسل و گیاهان دارویی ، لبنیات، پلاستیک و چند خوشه دیگر جهت حمایت شهرک های صنعتی مشخص شده است.

 

 رازانی نبود بازار فروش و بروز نبودن صنایع را از دلایل غیرفعال شدن برخی از صنایع استان عنوان کرد و افزود: ما در شرکت شهرک های صنعتی استان 471قرار داد را منعقد کرده ایم که 344 واحد پروانه بهره وری دریافت کرده اند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی افزود: 80 درصد از تسهیلات بانک ها به واحد هایی  تعلق می گیرد  که به مرحله بهره وری رسیده باشند.

 

84 واحد صنعتی در تملک بانک ها است

وی گفت: 84 واحد تولیدی در تملک بانک ها است که عمده آن ها مربوط به بانک ملی است؛ 62 واحد از آن ها در شهرک های صنعتی مستقر هستند که با برخی از بانک ها توافق کرده ایم که قرار دادها را با سه درصد پیش پرداخت، 6 ماه تنفس و 36 تا 54 ماه اقساط قراردادها را برگردانند، خوشبختانه برای این کار بانک ملی پای کار بوده است و ما از سایر بانک ها درخواست داریم همکاری لازم را برای بازگرداندن این واحد ها به تولید انجام دهند.

 

تصفیه خانه فاضلاب شهرک شماره 2 تا پایان سال به بهره برداری می رسد

رازانی در خصوص تصفیه خانه های شهرک های صنعتی نیز گفت:تصفیه خانه شهرستان بروجرد و شماره یک خرم آباد بروز و در اختیار واحد های صنعتی است و تصفیه خانه شماره 2 شهرک های صنعتی خرم آباد تا پایان سال وظیفه داریم رفع نواقص کنیم و به بهره برداری برسانیم.

 

شهرک صنعتی الشتر به بخش خصوصی واگذار می شود

وی با اشاره به وضعیت شهرک صنعتی امیر آباد نیز گفت: یکی از سیاست های دولت توسعه متوازن صنعت در همه نقاط است، ما در حال حاضر به جز شهرستان رومشکان در تمام شهرستان های استان شهرک صنعتی داریم. شهرک صنعتی الشتر یکی از شهرک هایی است که زیر ساخت های آن محیا شده است و یک واحد صنعتی در آن مستقر است که به دنبال آن هستیم شهرک های صنعتی شهرستان الشتر، شماره 2 بروجرد و پلدختر که مشابه هم هستند به هر صورتی که ممکن است فعال کنیم.

گفتنی است بعد از برگزاری این نشست خبرنگارارن از 4 واحد های صنعتی فعال شامل کارگاه شیرینی پزی، پرورش قارچ، درب و پنجره دو جداره و کارخانه تهیه خواراک دام و طیور بازدید کردند.

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات