طرحی که پس از گذشت ۶ سال قابلیت اجرایی ندارد

طرح آزادسازی حریم امامزاده زید بن علی (ع) در خرم‌آباد سال ۸۹ تهیه شد تا با اجرای آن حریم امامزاده ساماندهی شود اما اکنون پس از گذشت ۶ سال مسئولان خبر از غیرقابل اجرا بودن طرح می‌دهند و این بار باید در انتظار تهیه طرح جدید ماند.

به گزارش لرستان خبر، حرم مطهر امامزاده زید بن علی(ع) در مرکز قدیمی‌ترین بازار شهر خرم‌آباد واقع‌شده که باوجود اتصال به قلعه فلک‌الافلاک از شاخص‌ترین نقاط گردشگری، مذهبی و فرهنگی شهر خرم‌آباد به شمار می‌رود اما با محصور شدن در میان مغازه‌ها، شلوغی دست‌فروشان و زباله‌های رهاشده در حریم آن، سال‌های گذشته مسئولان  بر آن شدند تا حریم آن را ساماندهی کنند.

نبود فضای کافی در محوطه داخلی و بیرونی حرم این امامزاده برای برگزاری بسیاری از مناسبات مذهبی در ایام سال، ضرورت ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی (ع) را دوچندان کرد تا اینکه بالاخره در سال 89 طرح آزادسازی حریم آن تهیه شد تا از حصار مغازه‌ها بیرون بیاید اما اکنون باگذشت بیش از شش سال از وعده مسئولان، این طرح نه‌تنها فقط در حد یک طرح ماند بلکه اکنون خبرها حاکی از آن است که «طرح» نیز قابل‌اجرا نیست و مجدد باید بازنگری شود.

اما بی‌سرانجامی این طرح که اجرای آن یکی از مطالبات مردم شهر خرم‌آباد است و سال‌ها از عدم اجرای آن می‌گذرد سبب شد تا آذر ماه سال 95 با عنوان «معطلی 6 ساله آزادسازی حرم امامزاده زید بن علی (ع) خرم‌آباد/ طرحی که در پای‌کاری وعده‌ها محقق نشد» در فهرست گزارش‌های خبرگزاری تسنیم بیاید تا شاید از حصار مغازه‌های پر از هیاهوی شهر بیرون بیاید.

روز گذشته نیز با حضور جمعی از مسئولان استان بار دیگر موضوع آزادسازی یا به عبارتی ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی (ع) در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مطرح شد تا چاره‌ای برای تعیین تکلیف این طرح شش‌ساله اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در رابطه با ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی (ع) اظهار داشت: ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی (ع)مصوب دولت در استان بود که مقرر شد اطراف آن با کاربری مذهبی -فرهنگی ساماندهی شود.

اجرای طرح ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی(ع)در 4 فاز

وی افزود: با توجه به حجم وسیع این طرح، اجرای آن ازنظر اعتباری نه در توان اداره اوقاف بود و نه دولت که  برای این موضوع کمیسیون‌های مختلف برگزار شد که درنهایت در ابعاد زیر بنایی حجم کمتری برای ساماندهی مصوب شد و قرار شد ساماندهیان در چهار فاز اجرایی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان عنوان کرد: در فاز اول بنا بود رقبات و املاک وقفی که اعیانی آن متعلق به مردم و عرصه آن متعلق به اوقاف است آزادسازی شود به‌طوری‌که باید گفت نزدیک به 100 باب مغازه تجاری در اطراف امامزاده (ع) وجود دارد که در فاز نخست باید آزاد شود و بعد آزادسازی املاکی که به‌صورت سنتی و قدیمی در بافت‌های فرسوده وجود دارد انجام گیرد.

وی بیان کرد: طرح ساماندهی حریم امامزاده زد بن علی (ع) ملقی نشده است بلکه مقداری از ابعاد آن تقلیل پیداکرده و ساماندهیان در اولویت کاری اوقاف استان است.

لزوم ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی (ع)

خاکباز به لزوم ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی (ع) در شهر خرم‌آباد تأکید کرد و گفت:  همان‌طور که بحث ساماندهی قلعه فلک الافلاک که نماد میراثی ما است اهمیت داده می‌شود باید به ساماندهی حریم امام‌زاده زید بن علی (ع) که یک نماد مذهبی است توجه شود.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی (ع) به‌طور حتم انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دو باب مغازه را ساماندهی کرده‌ایم و با جلسه‌ای هم که با بدری رئیس‌کل دادگستری استان لرستان داشتیم  مقرر شد به نرخ کارشناسی و به نرخ روز حق اعیان افراد را به‌حساب دادگستری واریز کنیم تا خلع ید کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان اظهار داشت: در بحث چگونگی پرداخت هزینه املاک دو راهکار به صاحبان املاک ارائه شد که با هر دو پیشنهاد مخالفت کردند؛ یکی از پیشنهادها به این شکل بود که گفتیم یک مکانی در نزدیکی این امامزاده یا درجاهای دیگر از محل زمین‌های وقفی اوقاف برای ساخت یک پاساژ تجاری در نظر گرفته می‌شود تا مردم با توجه به سرمایه‌ای که دارند به آنجا  منتقل شوند که قبول نکردند و پول نقد را پذیرفتند.

ورود دادگستری لرستان برای تعیین میزان هزینه صاحبان املاک

وی افزود: درنهایت بعد از کار کارشناسی که انجام شد بر اساس نظر کارشناس با توجه به اینکه در سنوات گذشته ساکنان آن محل مستأجر اوقاف بودند  نوعاً رأی که صادرشده به‌گونه‌ای بود که پول آن‌چنانی دستشان را نمی‌گرفت و باوجوداینکه اوقاف با رقم بسیار ناچیزی می‌توانست آن املاک را خریداری کند اما از این هم عقب‌نشینی کرد و کار را به حکمیت سپرد.

خاکباز عنوان کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده رئیس‌کل دادگستری لرستان در این رابطه گفت اکنون‌که مردم قبول نمی‌کنند و نه پول را به نرخ عادله روز بگیرند و نه نقل‌مکان کنند پس از کارشناسی رأی صادر می‌شود و درنهایت پول را به نرخ عادله روزبه شخص مالک اعیانی پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نظر کارشناسی نسبت به وقوفات صادرشده حدود پنج میلیارد تومان است، بیان کرد: هزینه خرید هر باب مغازه متفاوت است و قیمت آن‌ها از 100 تا 450 میلیون تومان متغیر است.

تهیه طرح جدید برای ساماندهی حریم امامزاده با 100 میلیون تومان اعتبار

علی علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان نیز در بحث ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی (ع) در شهر خرم‌آباد اظهار داشت: در جلسه کمیسیون ماده 5 مصوب شد که طرح نوسازی و بهسازی حریم امام‌زاده زید بن علی توسط اداره کل راه و شهرسازی تهیه شود که دستگاه‌های همکار نظیر شهرداری، میراث فرهنگی و اوقاف نیز در این طرح مشارکت می‌کنند و اعتبار موردنیاز برای این طرح 100 میلیون تومان است که 33 درصد آن را اداره کل راه و شهرسازی متقبل می‌شود.

ازآنجاکه پیش‌ازاین نیز طرحی برای ساماندهی حریم این امامزاده با هزینه زیادی تهیه‌شده بود برای استاندار لرستان سؤال انگیز شد که چرا طرح دیگری باید تهیه شود که در پاسخ به این دوباره‌کاری مدیرکل راه و شهرسازی لرستان پاسخ داد که طرح قبل مشکلاتی داشته به‌نحوی‌که منطقه را کلاً بلوکه کرده بود و هیچ‌کس نمی‌توانست هیچ کاری انجام دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان سپس به فریز شدن 10 هکتار از محدوده امامزاده زید بن علی (ع) در طرح قبلی اشاره کرد و گفت: در طرح قبلی هیچ‌کس نمی‌توانست به این قضیه ورود کند به‌طوری‌که خود اوقاف نیز اذعان کرد که ما نمی‌توانیم هیچ کاری انجام دهیم اما در طرح جدیدی که قرار است تهیه کنیم هیچ موازی کاری در کار نیست بناشده طرحی تهیه شود تا اداره راه شهرسازی، شهرداری، اوقاف و دیگر دستگاه‌ها بتوانند ورود کنند و محوطه را آزادسازی انجام دهند.

غیرقابل اجرا بودن طرح قبلی ساماندهی حریم امامزاده

محمد اصلانی معاون عمران استاندار لرستان ضمن تائید اینکه طرح قبلی ساماندهی حریم امامزاده قابل‌اجرا نبوده اظهار داشت: در سال‌های گذشته طرحی برای ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی (ع) با هزینه‌های قابل‌اعتنایی تهیه‌شده اما آن طرح اجرایی نیست و بارها روی آن کارکردیم  و باید گفت آن طرح اگر 50 سال دیگر تغییر نکند ضمانت اجرایی ندارد و این در حالی است که خود اوقاف نیز این مسئله را پذیرفته که با اعتبارات موجود آن طرح تا 50 سال دیگر اجرایی نمی‌شود.

وی افزود: برای اجرایی شدن ساماندهی حریم امامزاده زید بن علی (ع) پیشنهاد شد تا  طرح آن مقداری منقبض‌تر شود به‌گونه‌ای که زمینه‌های اجرایی برای بقیه دستگاه‌ها را نیز فراهم کند.

 معاون عمران استاندار لرستان با تأکید بر اینکه طرح سابق ساماندهی باید اصلاح شود، عنوان کرد: این طرح هیچ اختلالی درروند تعهدات سال گذشته دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری و اوقاف ایجاد نمی‌کند بلکه شعاع طرح یک مقداری محدود می‌شود چراکه برای مساحت بسیار وسیعی ضوابطی اعمال کردند که نشدنی است.

لزوم چاره‌اندیشی مسئولان برای اشتغال صاحبان مغازه‌های تملک شده

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در این جلسه سمت‌وسوی سخن را به این سمت برد که پس از ساماندهی حریم امامزاده باید چاره‌ای برای صاحبان مغازه‌های اندیشیده شود تا آن‌ها نیز به خیل بیماران لرستان اضافه نشوند.

وی در این رابطه گفت: فرماندار خرم‌آباد باید نظارتی در این زمینه داشته باشید تا وقتی‌که اوقاف مغازه‌ها را تملک می‌کند، صاحبان آن‌ها بیکار نشوند و هزینه تملک به شغل تبدیل شود پس باید قبل از اینکه مردم پول را بگیرند باید راهکاری برای اشتغال آن‌ها پیدا شود وگرنه اگر نظارتی نشود تنها به بیکاران ما اضافه می‌شود.

بازوند در بحث طرح این ساماندهی نیز عنوان کرد: پیگیری‌هایی از طرف اوقاف و نصیری در حال انجام است تا بازنگری در طرح انجام شود.

ازآنجاکه بحث ساماندهی حریم این مکان مقدس سال‌ها به یکی از مطالبات اساسی مردم تبدیل‌شده است و روزانه خیل عظیمی از زائران برای انجام اعمال دینی به این مکان مقدس مراجعه می‌کنند لازم است اجرای طرح  آن نیز از حصار وعده‌ها بیرون بیاید تا این مکان مقدس پذیرای جمع بیشتری از زائران  استان و گردشگران مذهبی این شهر باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات