جولان سودجویان در جنگل‌‌های سلسله؛

کمبود شدید جنگلبان برای حفاظت و حراست از عرصه‌های ۱۱۲ هزار هکتاری منابع طبیعی سلسله، حیات جنگل‌ها و گونه‌های گیاهی نادر این منطقه را به خطر انداخت.

 

از میان‌ هشت هزار گونه گیاهی موجود در عرصه های ملی کشور، هزار و 700 گونه گیاهی آن در رویشگاه‌های بومی لرستان وجود دارد که بخش عمده‌ای ازاین‌گونه‌ها، دارویی هستند.

وجود 112 هزار هکتار عرصه ملی در سلسله

وسعت عرصه های ملی شهرستان سلسله 112 هزار هکتار است که از این میزان، 58 هزار هکتار وسعت اراضی مرتعی و 54 هزار هکتار نیز وسعت اراضی جنگلی شهرستان است که به تنهایی بیش از 500 گونه گیاهی و دارویی کمیاب و مفید در رویشگاه‌های منابع طبیعی این شهرستان وجود دارد.

متأسفانه هرساله حجم عظیمی از جنگل‌های بلوط به دلیل پدیده‌های آتش‌سوزی و یا تولید زغال چوب توسط سودجویان از بین می‌روند و گونه‌های گیاهی نادر و کمیاب نیز توسط سودجویان برداشت و در بازارهای سیاه به فروش می‌رسد.

از بین رفتن جنگل‌های بلوط به دلیل آتش‌سوزی و تهیه زغال

بی‌تردید حفاظت و حراست از عرصه‌های ملی نقش مهمی در پیشگیری از این عوامل دارد در حالی که کمبود نیرو برای حفاظت از این عرصه‌ها یکی از معضلات و مشکلات موجود در این حوزه است که همین امر سبب افزایش دست درازی سودجویان به این عرصه‌ها نیز شده است.

هم اکنون عرصه های 112 هزار هکتاری ملی شهرستان سلسله تنها با دو جنگلبان حفاظت و حراست می‌شوند و کمبود نیرو در این پست حساس و حفاظتی در شهرستان سلسله به شدت احساس می‌شود.

امیر محمد نظرپوری رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سلسله با بیان اینکه پس از استان‌های فارس و خراسان جنوبی، استان لرستان سومین زیستگاه رویش بلوط در کشور است و هرساله حجم عظیمی از جنگل‌های بلوط استان بر اثر وقوع آتش‌سوزی از بین می‌روند، اظهارداشت: متأسفانه عرصه‌های منابع طبیعی سلسله با کمبود شدید نیرو برای حفاظت مواجه هستند.

کشف 7 تن موسیر و 150 کیلوگرم زغال در سلسله

وی با اشاره به قطع درختان برای تأمین سوخت و زغال چوب و برداشت گونه‌های گیاهی با ارزش و کمیاب دارویی برای فروش از سوی سودجویان، افزود: در سال 95 اداره منابع طبیعی شهرستان با همکاری نیروی انتظامی هفت تن موسیر و هزار و 150  کیلوگرم زغال از سودجویان کشف و ضبط کرد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سلسله عنوان کرد: در همین محدوده زمانی میزان هفت و شش دهم هکتار از اراضی جنگلی مناطق بستام، چشمه سرده و فیروزآباد نیز دچار آتش‌سوزی و طعمه حریق شدند.

وی با اشاره به اینکه در سال 94 مقدار 30 هکتار از اراضی ملی شهرستان طعمه حریق شدند، بیان کرد: خوشبختانه امسال شاهد کاهش 80 درصدی آتش سوزی‌ها در شهرستان بودیم.

نظرپوری ضمن قدردانی از زحمات فرماندار، بخشداران و شهروندان طبیعت دوست شهرستان سلسله در این زمینه، گفت: تشکیل ستاد بحران شهرستان از سوی فرماندارو موظف کردن ادارات به همکاری با منابع طبیعی شهرستان نقش خوب و موثری در این رابطه داشته است.

وی تصریح کرد: بی‌شک همکاری مردم و تشکل‌های مردم نهاد در نگهداری و حفاظت از عرصه‌های ملی که انفال و متعلق به عموم هستند نقش موثر و انکارناپذیری دارد.

کمبود جنگلبان در منطقه حفاظت شده سلسله

رئیس منابع طبیعی سلسله با بیان اینکه نرم استاندارد وجود جنگلبان برای حفاظت به ازای هر 10 هزار هکتار یک جنگلبان است اظهارداشت: شهرستان سلسله باید 12 جنگلبان برای حفاظت از عرصه‌های ملی داشته باشد در حالی که تنها دو جنگلبان مشغول حفاظت از عرصه‌های ملی شهرستان سلسله هستند.

وی افزود: هم اکنون با توجه به کم بودن نیرو در این پست حساس و ضروری، نیاز به همکاری مردم و تشکل های مردم نهاد برای حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی به شدت احساس می‌شود.

قطع درختان برای تأمین سوخت

نظرپوری با اشاره به نقش مهم گازرسانی به روستاهای جنگل‌نشین در کاهش قطع درختان برای تأمین سوخت لازم، عنوان کرد: خوشبختانه شهرستان سلسله در زمینه گازرسانی روستایی از رتبه قابل قبولی برخوردار است، با این حال گازرسانی به روستاهای جنگل‌نشین شهرستان نیز برای پیشگیری از قطع درختان بلوط لازم و ضروری است.

وی بیان کرد: بی‌تردید اهمیت منابع طبیعی و ضرورت صیانت از آن در سنین پایه و کودکی بسیار موثر خواهد بود  و به طور یقین می‌توان طی آموزش‌های مستمر و عملی در محیط مدرسه نیز شاهد تربیت نسلی آگاه و آشنا به مسائل زیست‌محیطی، دوست‌دار طبیعت و حامی جنگل‌ها بود.

قدرت الله فلاح نژاد فرماندار سلسله نیز با اشاره به اهمیت عرصه‌های ملی گفت: اجتماع سالم نیازمند محیط‌ زیست انسانی و طبیعی مطلوب است و تمامی دستگاه‌های اجرایی در حفاظت از منابع طبیعی مسئول هستند.

صیانت از جنگل‌ها و مراتع نیازمند عزم همگانی

وی صیانت از جنگل‌ها مراتع  را نیازمند عزم همگانی دانست و افزود: منابع طبیعی نعمتی ارزشمند و با ارزش است که زندگی بدون آن ممکن نیست و در آموزه‌های دین مبین اسلام، تأکید فراوانی بر حفاظت و حراست از منابع طبیعی، درختان، آب ‌وهوای پاک‌ شده است.

فرماندار سلسله جلب مشارکت‌های مردمی و استفاده از  ظرفیت نیروهای بومی- محلی را بسیار پراهمیت و مؤثر در حفاظت از منابع طبیعی برشمرد و عنوان کرد: بهترین حفاظت کننده عرصه‌های منابع طبیعی خود مردم هستند که نقش اساسی و کلیدی در حفظ و نگهداری این مواهب الهی دارند.

وی بیان کرد: حفظ منابع طبیعی به‌ عنوان یک سرمایه ملی زمینه ‌ساز توسعه پایدار است چرا که منابع طبیعی متعلق به مردم است و بنابراین باید در حفظ و نگهداری آن ها مشارکت داشته باشند.

بهرمندی 191 روستای سلسله از نعمت گاز

فلاح نژاد با اشاره به نقش مهم گازرسانی به روستاهای شهرستان در پیشگیری از قطع درختان بلوط و حفظ آن ها در اکوسیستم طبیعت، تصریح کرد: در حال حاضر 191 روستای شهرستان از نعمت گاز بهره‌مند هستند که امیدوراریم تا پایان سال تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز شهرستان به 200روستا که معادل 75 درصد روستاهای شهرستان است، برسند.

وی با اشاره به پراکندگی روستاهای جنگل‌نشین شهرستان و هزینه بر بودن عملیات گازرسانی به این روستاها، خاطرنشان کرد: 66 روستای جنگل نشین شهرستان عمدتا در سه منطقه بستام، محور کاکارضا و دهستان قلایی واقع شده‌اند  که انجام کار گازرسانی به آن ها نیز به رغم هزینه بر بودن در دستور کار قرار دارد.

فرماندار سلسله با اشاره به اینکه قرارداد عملیات گازرسانی به منطقه بستام منعقد شده است، گفت: انجام کارهای مطالعاتی منطقه قلایی نیز آغاز شده و کارهای مربوط به گازرسانی روستاهای محور کاکارضا نیز در دستور کار قرار دارد.

پیگیری برای افزایش تعداد جنگلبانان سلسله

وی تصریح کرد: به رغم وجود محدودیت‌های اعتباری و مالی موجود، با همکاری منابع طبیعی شهرستان سلسله پیگیر افزایش تعداد جنگلبانان شهرستان به منظور افزایش ضریب حفاظت و حراست از عرصه‌های ملی هستیم.

حشمت الله شمس خرم‌آبادی مدیرعامل شرکت گاز لرستان نیز در ارتباط به گازرسانی به روستاهای جنگل نشین شهرستان سلسله اظهارداشت: 80  درصد عملیات گازرسانی به روستاهای جنگل نشین شهرستان سلسله از شانه راه عبور می‌کند.

وی با اشاره به نقش موثر گازرسانی به روستاها در کاهش استفاده از چوب درختان برای تأمین سوخت، افزود: میانگین هزینه گازرسانی به ازای هر خانوار، 60 میلیون ریال است که برای خانوارهای ساکن در روستاهای حاشیه جنگل این رقم به 85 میلیون ریال افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با اشاره به انجام عملیات گازرسانی به این روستاها، عنوان کرد: به رغم هزینه‌بر بودن عملیات گازرسانی روستاهای جنگل‌نشین، در صورت توافق اداره راه و شهرسازی برای عبور از شانه راه، عملیات گازرسانی به این روستاها در برنامه‌های سال 96 شرکت گاز لرستان قرار خواهد گرفت.

بی شک گرچه گازرسانی به روستاهای جنگل نشین شهرستان نقش چشمگیری در کاهش قطع درختان بلوط برای تأمین سوخت مورد نیاز اهالی خواهد داشت اما آنچه مسلماً است حفاظت از این عرصه‌ها و کاهش آمار قطع درختان بلوط، این ریه‌های طبیعت و حفاظت از گونه‌های گیاهی نادر و کمیاب دارویی اراضی جنگلی و مرتعی شهرستان سلسله تنها در گرو افزایش تعداد جنگلبانان به منظور افزایش ضریب حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی این منطقه است که ضروری است از سوی مسئولان مربوطه مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات