۴۷ مدیرعامل بنیاد بین‎المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان و انجمن توسعه سلامت بروجرد:

مدیرعامل بنیاد بین‎المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان و انجمن توسعه سلامت بروجرد گفت: با افزایش آمار ابتلا، وجود بیمارستان یا درمانگاه تخصصی دیابت در بروجرد ضروری است.

به گزارش لرستان خبر، مجید نوروزی بیان کرد: بنیاد دیابت و انجمن توسعه سلامت بروجرد آمادگی خود را برای همکاری با خیرین سلامت به منظور تاسیس بیمارستان تخصصی سلامت در این شهرستان اعلام می‎کند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به بودجه‎های مصوب فعلی بهداشت و درمان راه‎اندازی درمانگاه تخصصی دیابت آن هم با استفاده از اعتبارات دولتی  بسیار زمان‎بر است، اما در صورت مشارکت خیرین سلامت این مهم محقق می‎شود.

مدیرعامل بنیاد بین‎المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان و انجمن توسعه سلامت بروجرد افزود: 300 بیمار دیابتی شامل220 بیمار مرد و 80 بیمار زن عضو این بنیاد بوده و از خدمات حمایتی آن استفاده می‎کنند.

نوروزی با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی و تغذیه نقش مهمی در ابتلای فرد به دیابت دارند، بیان کرد: با غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری می‎توان تا حدودی از شیوع آن جلوگیری کرد.

وی در ادامه به اثرات ناخوشایند مصرف قند و شکر بر سلامت‌ انسان اشاره و تاکید کرد: ماده کریستالی سفید رنگی که به عنوان شکر می‎شناسیم، یک ماده مصنوعی و فرآیند شده است که اغلب از نیشکر یا چغندر قند به دست می‎آید.

مدیرعامل بنیاد بین‎المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان و انجمن توسعه سلامت بروجرد اضافه کرد: قند موجود در نیشکر و چغندر قند پس از جداسازی تمام املاح، ویتامین‎ها، پروتئین، آنزیم و سایر مواد مغذی مفید، در کارخانه تصفیه و به ساکارز خالص تبدیل می‎شود و چیزی که بعد از این فرآیند باقی می‎ماند، ماده مصنوعی غلیظ شده‎ای است که استفاده از آن فایده‎ای برای بدن ندارد.

نوروزی با اشاره به اینکه شکر ماده سمی برای بدن محسوب می‎شود، گفت: شکر در طولانی مدت عوارض خود را مانند پوسیدگی دندان، دیابت، بیماری‎های قلبی، تصلب شرائین، بیماری‎های روحی، افسردگی، پیری، فشار خون بالا، سرطان، عدم تعادل هورمونی بدن و آسیب به غدد داخلی بدن نشان می‎دهد.

وی به شیوع بالای دیابت در کشور و از جمله در شهرستان بروجرد اشاره و تصریح کرد: رکن اساسی و مهم در جلوگیری از دیابت، پیشگیری و کنترل است که باید در مدارس و حتی مهدهای کودک و دانشگاه‎ها و در سطح جامعه با انجام اطلاع‎رسانی لازم هزینه‌های بعدی درمان‎های گران‎قیمت را کاهش داد.

مدیرعامل بنیاد بین‎المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان و انجمن توسعه سلامت بروجرد افزود: هم اکنون آموزش‎های مفیدی توسط خانه‎های بهداشت شهری و روستایی به مردم ارائه می‎شود، همچنین سفیران سلامت و اعضای بنیاد دیابت و انجمن توسعه سلامت بروجرد نقش برجسته‎ای در این باره ایفا کرده و با برگزاری کلاس‎ها و همایش‎های آموزشی مفید موجب ارتقاء سلامت مردم خصوصأ در پیشگیری و کنترل دیابت در بروجرد شده‎اند.

نوروزی در ادامه به نقش سازمان‎های مردم نهاد در ترویج فرهنگ تندرستی و آموزش، پیشگیری و خود مراقبتی اشاره کرد و گفت: ایجاد نمایندگی بنیاد دیابت و انجمن توسعه سلامت بروجرد اقدام بسیار خوبی در کمک به توسعه سلامت شهروندان بروجردی است، به این ترتیب در شرایطی که دولت با محدودیت‎های مالی مواجه است، اینگونه سازمان‎های مردم نهاد خدمات رایگان سلامت را به نیازمندان ارایه می‎کنند.

وی از سازمان‎های مردم نهاد به عنوان بازوان پرتوان و نیرومند یاد و تاکید کرد: این سازمان‎ها با نیت‎های خیرخواهانه به کمک آمده‎اند، تا باری را از دوش دولت بردارند، بنابراین دولت‎ها باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنند.

مدیرعامل بنیاد بین‎المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان و انجمن توسعه سلامت بروجرد اظهار کرد: تجربه نشان داده است که هر جا کار مردم به دست خودشان سپرده شود، به خوبی از عهده انجام آن برمی‎آیند که تحقق این مهم موجب تسریع در روند اجرای کارها و نیز صرفه‎جویی در هزینه‎های دولت می‎شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات