منابع انسانی همواره مهم‌ترین سرمایه‌های یک سازمان به شمار می‌روند اما کمبود نیروی انسانی متخصص مانند کادر پرستاری در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان بسیار مشهود است...

منابع انسانی همواره مهم‌ترین سرمایه‌های یک سازمان به شمار می‌روند اما کمبود نیروی انسانی متخصص مانند کادر پرستاری در  بیمارستان‌ها و مراکز دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان بسیار مشهود است. علاوه بر کمبود پرستار یکی دیگر از مشکلات حوزه‌های درمانی کمبود نیروهای ماما است  که موجب انتقاد شهروندان شده است؛ این موضوع در حالی از سوی شهروندان مطرح می‌شود که متولیان دانشگاه علوم پزشکی می‌گویند نه تنها کمبود ماما نداریم بلکه به دلیل مازاد نیرو برخی ماما‌ها در قسمت‌های غیرمرتبط به کار گرفته می‌شوند.
فارغ التحصیلان رشته مامایی هم علاوه بر اینکه از بیکاری خود گلایه دارند از سوی دیگر تغییر حوزه‌ کاری‌شان از جمله حضور و اشتغال در بخش پرستاری را هم اقدام مناسبی نمی‌دانند. به هر جهت باید زمینه‌های کاری این افراد در حوزه تخصصی‌شان در زایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها فراهم شود.
 
کمبود ماما در برخی زایشگاه‌ها
یکی از شهروندان خرم‌آبادی با ابراز گلایه از کمبود نیروی ماما در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های استان می‌گوید: در حالی که وجود ماما به عنوان یکی از نیروهای تخصصی در مراکز درمانی ضروری است اما در این خصوص با کمبود روبروهستیم.
«سکینه ندروند» می‌افزاید: با توجه به اینکه نیروی ماما با امر باروری طبیعی سروکار دارد نیاز است ماما به تعداد کافی در این مراکز مشغول به کار باشند، زیرا نیروی دیگری نمی‌تواند کار تخصصی آنها را انجام دهد. زمانی که ماما در مراکز درمانی دولتی به تعداد کافی نباشد یا اینکه نیروی مامای متخصص وجود نداشته باشد بدون شک مشکلات متعددی به وجود می‌آید که می‌توان در این زمینه به خطر افتادن سلامت مادر و جنین اشاره کرد.
 
پیامدهای نامطلوب کمبود نیروی ماما
«افسانه ملکی» یکی دیگر از شهروندان خرم آبادی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی ماما در زایشگاه‌ها موجب شده خدمات مناسبی به زنان باردار در بیمارستان‌ها ارائه نشود، اظهار می‌کند: زمانی که ماما در بیمارستان یا زایشگاهی کم باشد پیامدهای نامطلوبی دارد که گسترش زایمان غیرطبیعی یکی از این پیامدها است. متولیان سلامت استان می‌بایست سازوکارهایی را طراحی کنند تا این کمبودها جبران شود نه اینکه نیروهای غیرمتخصص  را به کار بگیرند.
 
معضل جدی بیکاری
«فاطمه بیرانوند» فارغ التحصیل رشته مامایی هم با اشاره به اینکه بیکاری فارغ التحصیلان رشته مامایی یک معضل جدی است می‌گوید: فارغ التحصیلان رشته مامایی به مراتب شرایط شغلی وخیم‌‌تری به نسبت پرستاران دارند اما با وجود این مشکلات ترجیح می‌دهیم مامای بیکار باشیم تا اینکه در شغلی غیر تخصص خودمان مشغول به کار شویم.فارغ‌التحصیلان این رشته اگر تمایل داشتند که در حوزه دیگری از پزشکی مشغول به کار شوند به طور حتم از ابتدا در یک رشته دیگر مشغول به تحصیل می شدند.

بیکاری ماماها؛ کاهش زایمان طبیعی
یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان رشته مامایی هم اظهار می‌کند: اگر قرار بود مرز مامایی و پرستاری در بازار کار از بین برود، این دو رشته در دانشگاه مجزا نمی‌شد. ماماها قرار است امور باروری را عهده دار باشند، بنابراین بیکار ماندن ماماها یا به کارگیری آنها به جای پرستارها می‌تواند به نابودی مرحله به مرحله رشته مامایی منجر شود. «الهام شیرزادی» می‌افزاید: بیکاری ماماها بدون‌شک در کاهش آمار زایمان طبیعی خودش را نشان خواهد داد و به دنبال آن اثر بسزایی در توسعه نیافتن جمعیت خواهد داشت که اتفاق مطلوبی نیست.
 
تبعیت از قوانین
معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید:  برخلاف اظهارنظرها نه تنها با کمبود نیروی ماما در بیمارستان‌ها روبرو نیستیم بلکه برخی از نیروهای ماما در قسمت های غیرمرتبط جذب می‌شوند. «علی خوارزم کیا» بیان می‌کند: در بحث جذب نیروی تخصصی از جمله ماما، ما تابع قوانینی هستیم که وزارت بهداشت و درمان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وضع می‌کند. وی ادامه می‌دهد: ما با کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی و بهداشتی مواجه نیستیم اما با توجه به توسعه و افزایش خدمات نیاز به نیروی تخصصی بیشتری داریم. در واقع نیاز ما نمی‌تواند متاثر از قوانین باشد زیرا در این صورت توسعه در بحث خدمات بهداشتی و درمانی بی‌معنا است.
خوارزم کیا با اشاره به اینکه در بحث پرستار با کمبود   مواجه هستیم، بیان می‌کند: دراین خصوص هم با دریافت مجوزهای لازم از ظرفیت نیروهایی که طرح اجباری دارند برای رفع کمبود نیروی انسانی استفاده می‌کنیم. در واقع محدودیتی در به کارگیری نیروهای متخصص نداریم.
به گفته خوارزم‌کیا مراکز درمانی دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جز در بحث نیروهای خدماتی با کمبود نیرو مواجه نیستند و علت آن هم نبود مجوز استخدام است. موضوع دیگری هم که شاید باعث شده است در برخی مراکز کمبود نیروی انسانی به چشم بیاید این است که بهره وری   از خدمات و توانایی نیروهای متخصص در مراکز مختلف متفاوت است.
خوارزم کیا تاکید می‌کند: مدیریت در برخی مراکز به نحوی است که می‌توان با همان تعداد نیرو بهره‌وری بالایی داشت اما در برخی مراکز به دلیل نبود مدیریت با آن تعداد نیرو هم نمی‌توان خدمات مورد نیاز را ارائه کرد.
 
کمبود کادر پرستاری
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم با بیان اینکه کمبود نیروی ماما در بیمارستان‌ها نداریم، می‌گوید: اینکه همه فارغ التحصیلان در رشته‌های متفاوت جذب شوند نیازمند شرایط خاص است. در بحث استخدام باید به این نکته اشاره کنیم که بیمارستان یا هر دستگاه دولتی می‌بایست اعتبار و شرایط مورد نیازش فراهم باشد. در واقع در بحث مجوزها ما تابع قوانین هستیم و دخل و تصرفی نمی توانیم داشته باشیم. «پیمان آسترکی» می‌افزاید: در دانشگاه علوم پزشکی از محل خودگردان اقدام به جذب نیروهایی کرده‌ایم که دولت هیچ تعهدی نسبت به آنها ندارد و ازمنابع خود استفاده می‌کنیم.
آسترکی با اشاره به اینکه عمده کمبود ما در زمینه نیروهای پرستاری است، تاکید می‌کند: استانداردهای کشوری 2/3 است اما در لرستان این شاخص 0/9  و برخی شهرستان‌ها هم 1/1است که با استانداردها فاصله داریم. وی ادامه می‌دهد: ما به پزشکان عمومی هم نیازداریم اما دربحث نیروهای تخصصی وزارت بهداشت ودرمان سهمیه را مشخص می‌کند . ما باید جاذبه هایی را ایجاد کنیم تا نیروها ماندگارشوند که تحقق همه اینها نیازمند تامین اعتبارات است.
این مسئول به مشکلات دانشگاه علوم پزشکی در بحث استخدام هم اشاره می‌کند و می‌گوید: کمبود اعتبار و اجرا نشدن تعهدات بیمه همه از مواردی است که جذب نیروی انسانی را با مشکل روبرو کرده است. به عنوان نمونه 270 میلیارد تومان از بیمه سلامت مطالبه داریم که مشخص نیست به آن دست پیدا می‌کنیم یا خیر.

    تعداد ماماهای استان
«علی خوارزم کیا» معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به تعداد مامایی که در استان مشغول به کارهستند، می‌گوید: 683 ماما در مراکز دولتی فعالیت می‌کنند که از این تعداد 560 نفر قراردادی و استخدامی هستند. بیش از  120 نفر هم جزو نیروهای طرح اجباری هستند. همچنین 240 نفر قرار است در قالب طرح اجباری مشغول به کار شوند.  این مسئول به استانداردهای به کارگیری نیروی ماما در مراکزدرمانی هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: براساس استانداردها در هر روستا به ازای هر 7000 نفر یک ماما و در شهرها به ازای هر 2500 نفر باید یک ماما وجود داشته باشد. در بیمارستان‌ها هم به ازای هر 100 تخت زایشگاه یک ماما حضور دارد، بنابراین در این زمینه مشکل حادی نداریم.

انتهای پیام/

منبع: همشهری

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات