تنها بیمارستان الشتر جوابگوی نیازهای این شهرستان در حوزه درمان نیست...

   تنها بیمارستان الشتر جوابگوی نیازهای این شهرستان در حوزه درمان نیست. محدودیت فضای فیزیکی و کمبود تخت‌های بیمارستانی در قیاس با جمعیت الشتر باعث شده تا مردم این شهرستان در برخی مواقع برای درمان خود راهی مراکز درمانی و بیمارستان‌های مرکز استان شوند. در حالی محدود بودن امکانات و تجهیزات و کادر درمانی باعث شده تا شهرستان 80هزار نفری الشتر در حوزه درمان با مشکلاتی مواجه شود که توسعه فیزیکی بیمارستان و به‌کارگیری متخصص بیشتر در رشته‌های پرمتقاضی و اختصاص متخصص به رشته‌های کمبود دار در زمره مطالبات مردم این شهرستان در بخش درمان محسوب شود.
 
کمبود پزشکان متخصص
«نوری منصوری» شهروند الشتری در این زمینه می‌گوید: تخت های بیمارستان در قیاس با حجم مراجعه کنندگان بسیار کم است. کمبود پزشکان متخصص در برخی رشته‌‌ها از جمله زنان و زایمان و سونوگرافی و نبود متخصص ارتوپدی باعث شده است تا حجم وسیعی از مراجعه‌کنندگان نتوانند به سهولت از خدمات دولتی بیمارستان استفاده کنند.
وی بیان می‌کند: برخی بیماران به دلیل کمبود امکانات یا نبود پزشک متخصص برای درمان و تهیه برخی اقلام دارویی به مرکز استان مراجعه می‌کنند که لازم است مسئولان در این خصوص برای رفع مشکلات تلاش کنند. این شهروند می‌گوید: چندی پیش که همسرم را به این بیمارستان آورده بودم خانم بارداری هم به این مرکز مراجعه کرده بود اما به دلیل نبود پزشک متخصص زنان و زایمان راهی مرکز استان شد و با توجه به شرایط وخیم او هر لحظه احتمال می‌رفت که جان خودش و بچه‌اش به خطر بیفتد.
وی تاکید می‌کند: نباید به دلیل کمبود فضای فیزیکی، تخت‌های بیمارستانی و نبود پزشک متخصص مردم الشتر برای درمان برخی بیماری‌ها به پزشک متخصص در مرکز استان مراجعه کنند زیرا علاوه بر درد بیماری، افزایش هزینه‌های درمانی را هم به دنبال دارد.
 
محدودیت فضای فیزیکی
فرماندار الشتر با بیان اینکه محدودیت فیزیکی در  بیمارستان الشتر و نبود برخی متخصصان از جمله مشکلات حوزه درمان این شهرستان به شمار می‌رود اظهار می‌کند: وجود تنها یک بیمارستان امکانات محدود و تکمیل نبودن کادر تخصصی، پاسخگوی نیاز جمعیت 80 هزار نفری سلسله نیست زیرا حجم مراجعه کنندگان به این بیمارستان با امکانات موجود تناسبی ندارد. «قدرت اله فلاح نژاد» می‌افزاید: فعالیت‌های خوبی در حوزه بهداشت و درمان و ارتقای سطح آن برداشته شده اما این اقدامات با توجه به جمعیت شهرستان کافی نیست. در زمینه کادر پرستاری و پزشکی محدودیت‌هایی داریم که امیدواریم با مساعدت و توجه دانشگاه علوم پزشکی این محدودیت‌ها با افزایش فضای فیزیکی و به‌کارگیری متخصصان بیشتر رفع شود.
وی عنوان می‌کند: یکی از شایع ترین بیماری‌ها در این شهرستان بیماری‌های چشمی است که در این خصوص هیچ پزشک متخصصی در بیمارستان الشتر وجود ندارد.
فلاح‌نژاد با بیان اینکه خواستار توسعه فیزیکی بیمارستان الشتر هستیم می‌افزاید: ظرفیت اسمی بیمارستان 64 تختخواب است اما فقط 50 تخت   فعال در آن وجود دارد. علاوه بر این کمبود برخی پزشکان متخصص به دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان کاملا احساس می‌شود.
این مسئول با اشاره به نبود دستگاه سی‌تی‌اسکن در بیمارستان امام خمینی(ره) الشتر، بیان می‌کند: برخی بیماران به دلیل نبود دستگاه سی.تی‌اسکن راهی شهرهای دیگر می‌شوند. برای تأمین دستگاه سی‌تی‌اسکن این بیمارستان مسئولان مربوطه قول مساعد داده‌اند اما محقق نشده است.فرماندار الشتر اظهار می‌کند: 17هزار نفر در الشتر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند اما با این وجود شهرستان فاقد درمانگاه تامین اجتماعی بوده و به همین دلیل بار تمامی مراجعات درمانی روی دوش تنها بیمارستان الشتر سنگینی می‌کند.

یک بیمارستان و 9 مرکز سلامت
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در الشتر یک بیمارستان و 9 مرکز جامع سلامت روستایی و شهری و 45 خانه بهداشت وجود دارد، می‌گوید: پروژه‌ اورژانس و احداث کلینیک تخصصی در بیمارستان الشتر با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان در حال اجراست که با تکمیل آنها بخش از کمبودهای درمانی در این شهرستان رفع خواهد شد. « پیمان آسترکی» می‌افزاید: تخت‌های فعال بیمارستان الشتر به استثنای تخت‌های اتاق عمل و آی‌سی‌یو است و از نظر ما حجم مراجعه بیماران به گونه‌ای نیست که در الشتر کمبود تخت بیمارستانی داشته باشیم.
آسترکی در خصوص کمبود پزشک متخصص در الشتر عنوان می‌کند: برخی رشته‌های تخصصی همچون ارتوپدی و چشم‌پزشکی در سطح کشور سالی 20 نفر فارغ التحصیل دارند. به همین دلیل در خصوص به‌کارگیری آنها در استان‌ها محدودیت وجود دارد. بنابراین بر اساس نظام سطح بندی این متخصصان توزیع می‌شوند. سال گذشته تنها یک متخصص چشم و 2 ارتوپد در لرستان به کار گرفته شدند که این متخصصان را بین خرم‌آباد و بروجرد و نور‌آباد توزیع کردیم. اینگونه نیست که در لرستان دست ما برای توزیع پزشک متخصص باز باشد. وی با تاکید بر اینکه از نظر شاخص های کشوری در لرستان کمبودهایی وجود دارد و این کمبودها در حوزه درمان بیشتر است ادامه می‌دهد: طبق شاخص‌های کشوری به ازای هر   هزار نفر 6/1  تخت نیاز است. در لرستان 3 هزار تخت داریم که دو هزار تخت فعال هستند و نیاز است که   هزار تخت دیگر اضافه شود.

 

انتهای پیام/

منبع: همشهری

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات