امروزه راه‌ها نقش بسیار زیادی در توسعه و عبور و مرور بر عهده دارند. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند؛ استانی می‌تواند به جایگاه مناسبی دست یابد که راه‌های دسترسی مناسبی داشته باشد...

به گزارش لرستان خبر، امروزه راه‌ها نقش بسیار زیادی در توسعه و عبور و مرور بر عهده دارند. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند؛ استانی می‌تواند به جایگاه مناسبی دست یابد که راه‌های دسترسی مناسبی داشته باشد. در لرستان در سال‌های گذشته اقدامات مناسبی برای توسعه راه‌ها صورت گرفته است. با این وجود نگهداری و پشتیبانی از راه‌ها همواره بسیار مهم‌تر بوده است؛ به بیان دیگر باید بتوان تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها را در اختیار داشت.
همواره در فصول بارندگی شاهد بارش‌های بسیار مناسب در استان بوده‌ایم. در روزهای گذشته نیز بارش شدید برف باعث خوشحالی مردم شد. با این وجود به نظر می‌رسد با کمبود شدید امکانات مواجه هستیم. حتی مسئولان استان نیز واقف هستند که با وجود بالا بودن عمر ماشین‌آلات راهداری اکنون کمبود داریم.
 به هر حال در صورتی می‌توان هنگام بروز اتفاقات و حوادث خدمات‌رسانی دقیق و در کوتاه‌ترین زمان ممکن را انجام داد که از تجهیزات به روز و مناسبی بهره‌مند بود. البته مسئولان نیز اعلام کرده‌اند با اجرای راهکارهای مختلف از قبیل واگذاری خدمات راهداری به بخش خصوصی و با دریافت اعتبارات برای نوسازی ناوگان راهداری به دنبال حل و فصل این کاستی‌ها هستند.
اکنون حدود 300 ماشین سبک و سنگین راهسازی در استان مشغول فعالیت هستند که به گفته کارشناسان و مسئولان عمر کنونی آنها به بالای 25 سال می‌رسد؛ این در حالی است که بر اساس استانداردها باید عمر مفید ماشین آلات راهداری در حدود 10 تا 15 سال باشد. حال باید دید می‌توان در میان مدت شاهد کاهش کمبود ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری در استان بود و مسئولان ارشد لرستان به دنبال جبران آن‌ هستند؟
 
کمبود ماشین آلات راهداری
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان هم با بیان اینکه راهداران استان در روزهای گذشته با وجود تمامی مشکلات و دشواری با تمام ظرفیت خود اقدام به راه‌شکافی راه‌های روستایی و مواصلاتی کرده‌اند، می‌گوید: با وجود این راهداری استان تجهیزات و ماشین آلات به روزی در اختیار ندارد و ماشین‌آلات استان فرسوده شده‌اند.
«علی زندی‌فر» ادامه می‌دهد: این در حالی است که عمر مفید ماشین آلات و تجهیزات راهداری باید 10 سال باشد تا بتوان با استفاده از تجهیزات به روز اقدامات لازم برای مدیریت راه‌های استان را انجام داد.
این مسئول عنوان می‌کند: به دلیل موارد اشاره شده در اغلب مواقع مجبور هستیم به صورت سنتی اقدام به راه‌شکافی کنیم و همین موضوع سرعت عمل نیروهای راهداری را کاهش می دهد. برای نمونه دستگاه نمک‌پاش‌های مکانیزه با سرعت بالای 80 تا 90 کیلومتر در ساعت فعالیت می‌کنند و این در حالی است که تجهیزات کنونی ما به هیچ عنوان سرعت بالایی ندارند. از سوی دیگر عمر برخی از ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری لرستان حتی به بیش از 30 تا 40 سال نیز می‌رسد که همین موضوع باعث بالا رفتن هزینه‌های نگهداری این امکانات شده است.
زندی فر با اشاره به فرسودگی و به روز نبودن 80 درصد از ماشین‌ آلات راهداری لرستان، می‌گوید: اکنون حدود 300 ماشین سبک و سنگین راهداری در استان مشغول به خدمات‌رسانی هستند و این در حالی است که حدود 80 درصد آن‌ها فرسوده‌اند. با وجود این اکنون با تلاش‌های راهداران و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود مشکلی در راستای مدیریت راه‌های استان وجود ندارد، اما چاره‌ای جز به روز رسانی ماشین‌آلاتمان نداریم.
 
لزوم افزایش ماشین‌آلات
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان می‌گوید: باید در بلند‌مدت شرایط را برای افزایش 2 برابری ماشین آلات راهداری لرستان مهیا کرد و بر اساس استانداردها برای هر 35  کیلومتر از راه‌های استان باید یک دستگاه لودر، گریدر و برف‌روب داشته باشیم.
زندی فر ادامه می‌دهد: کمبودها و مشکلات راه‌های لرستان را با مسئولان کشوری و استانی در میان گذاشته‌ایم و امیدواریم با تخصیص اعتبارات ویژه شرایط را برای به روز‌رسانی و افزایش تعداد ماشین‌آلات راهداری مهیا کنیم. برای به روز رسانی ماشین‌آلات راهداری حداقل به حدود 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و بی‌گمان برای افزایش سرعت عمل و ارتقای سطح خدمات در راه‌ها راهی جز توسعه ناوگان راهداری لرستان نداریم.
 این مسئول می‌افزاید: یکی از راهکارهای کنونی برای مدیریت راه‌های استان را باید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دانست؛ به بیان دیگر باید اداره برخی از راه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. بی‌شک در صورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌توان شرایط را برای ارتقای خدمات‌دهی مهیا کرد، چرا که بخش خصوصی می‌تواند بسیار موثر‌تر عمل کند.  اکنون طرح واگذاری مدیریت راه‌ها به بخش خصوصی به صورت آزمایشی در چند استان در حال اجراست که در آینده‌ای نه چندان دور در لرستان نیز اجرا خواهد شد.
وی تاکید می‌کند: هزینه نگه‌داری ماشین‌آلات راهداری به دلیل فرسوده بودن بسیار بالاست، اما در صورت به کارگیری بخش خصوصی بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
این مسئول همچنین با اشاره به واگذاری اختیارات لازم به راهدارخانه‌ها، می‌گوید: برای اداره هر چه  بیشتر راه‌های استان، به دنبال این هستیم تا اختیارات لازم برای اداره راه‌ها را به راهدارخانه‌ها واگذار کنیم تا بتوان برنامه‌ریزی مناسبی برای شرایط مختلف آب و هوایی داشت.

    تامین اعتبار مناسب برای تجهیز راه‌ها
«مهرداد حسینی» کارشناس راهسازی می‌گوید: در مواقع بارندگی شاهد تلاش‌های بسیار راهداران برای بازگشایی راه‌های مختلف هستیم. با این وجود به نظر می‌رسد در زمینه امکانات و تجهیزات کمبودهایی داریم؛ چرا که ماشین آلات راهداری نتوانسته‌اند در محورهای فرعی به سرعت وارد عمل شوند. باید شرایط را برای به‌روز‌رسانی ماشین‌آلات راهداری لرستان مهیا کرد تا بتوان سرعت عمل را در ارائه خدمات افزایش داد، بی‌گمان فقط با نیروی انسانی نمی‌توان به موفقیت دست یافت. با توجه به اینکه اداره کل راهداری به تازگی از راه و شهرسازی جدا شده، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
حسینی عنوان می‌کند: به همین دلیل انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی و همچنین مدیریت ارشد استان با تخصیص اعتبارات مناسب شرایط را برای تجهیز این اداره کل به ناوگان به روز و مجهز مهیا کنند. به هر حال اکنون لرستان آزادراه‌ها، جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی زیادی دارد و باید بتوانیم امکانات را متناسب با زیرساخت‌هایمان تقویت کنیم.

انتهای پیام/

منبع: همشهری

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات