صنایع کوچک و متوسط از طریق کارآفرینی، نوآوری ، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد اقشار مختلف جامعه ، تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشورها دارند.

به گزارش لرستان خبر، در کشورهای پیشرفته جهان بدلیل مزایا و قابلیتهای بسیار زیاد صنایع کوچک و متوسط و نقش برجسته آنها در اقتصاد و با توجه به مسائل و مشکلاتی که این گروه از بنگاهها با آن روبرو هستند،حمایت های گوناگونی از این صنایع به عمل می آید.
توسعه واحدهای کوچک و زودبازده سال های زیادی است که برای ایجاد اشتغال در کشور مطرح شده اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها و شرایط لازم اقتصادی چندان در عمل موفق نبوده است ولی اکنون دولت یازدهم با بهره گیری از خطاهای گذشته از این ابزار برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی استفاده می کند.
در استان لرستان نیز احیای واحدهای تولیدی کوچک و زودبازده با توجه به نیاز به اعتبار محدود برای راه اندازی می تواند به عنوان راه نجات استان برای رهایی از معضل بیکاری باشد.
استانی که علاوه بر بهره مندی از محصولات کشاورزی، صنایع قابل توجهی نیز داشته که به دلایل متعدد از جمله واگذاری به بخش خصوصی، کمبود نقدینگی، سو مدیریت و نبود برنامه ریزی کارشناسی، نوسان قیمت ارز و رکود در بازار تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند.
واحدهای تولیدی بزرگی از جمله یخچالسازی، کشت و صنعت، پارسیلون، پوست و چرم، نساجی، ماشین سازی، سامان کاشی و دهها واحد دیگر علاوه بر چرخاندن چرخه اقتصاد کشور و استان، صدها و بلکه هزاران خانوار را نیز تامین می کردند. 
در یک دهه گذشته حمایت از صنایع کوچک یکی از رسالت‌های شرکت شهرک های صنعتی بوده و تکلیف حمایت از صنایع کوچک با اشتغال زیر 50 نفر به سازمان شرکت‌های شهرک‌های صنعتی محول شده است. 

**رونق بنگاههای کوچک اقتصادی عامل توسعه استان 
استاندار لرستان توجه به کارآفرینی و رونق بنگاههای کوچک اقتصادی را از رویکردهای مهم اقتصاد مقاومتی و عامل توسعه استان می داند و می گوید: کارآفرینی به ندرت با محوریت دولت انجام می شود و برای تحقق اقتصاد کارآفرین باید از همکاری گسترده بخش خصوصی استفاده کرد.
هوشنگ بازوند بیان کرد: دولت باید شرایط را برای ورود بخش خصوصی به اقتصاد فراهم کند و در این راه مسئولان باید موانع نرم افزاری در مسیر این بخش را برطرف کنند.
وی با بیان این که بخش خصوصی نگران موانع سخت افزاری است، گفت: اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه ای بر ترمیم ساختارهای فرسوده دارد که متاسفانه لرستان به شدت دچار این ساختارهای ناکارآمد شده است.
بازوند همچنین اظهار کرد: در صورت فعال شدن بنگاههای کوچک اقتصادی تعطیل شده استان لرستان، 2 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.
استاندار لرستان با بیان اینکه از بدو فعالیت دولت یازدهم اولویت استان، مسائل اقتصادی بوده است، گفت: 70 هزار میلیارد ریال برای اتمام طرح های نیمه تمام استان نیاز است که برای حضور سرمایه گذاران و تکمیل این طرح ها رایزنی هایی با هدلینگ های مختلف صورت گرفته است.
وی همچنین ادامه داد: میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت استان طی سال های 92 و 93 بیش از چهار برابر دو دولت گذشته، افزایش یافته است.
بازوند تصریح کرد: 618 ظرفیت یا کارخانه تعطیل شده غیردولتی در لرستان وجود دارد که ارزش این طرح ها در مجموع 17 هزار میلیارد ریال است.
وی گفت: سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان طی فعالیت دولت تدبیر و امید، تاکنون بیش از چهار برابر دولت دهم و بیش از پنج برابر دولت نهم صورت گرفته گرفته است.
وی اظهار داشت: این میزان در دولت نهم سه هزار و 520 میلیارد ریال، در دولت دهم چهار هزار و 138 و در دولت یازدهم 17 هزار و 475 میلیارد ریال بوده است.
وی راه پیشرفت لرستان را حضور بخش خصوصی دانست و ادامه داد: یکی از نمودهای برجسته حضور این بخش، سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی بشمار می رود.
بازوند همچنین بیان داشت: میزان واگذاری زمین شهرک های صنعتی لرستان در دولت های نهم، دهم و یازدهم به ترتیب 34، 41 و 151 هکتار بوده است.
استاندار لرستان تصریح کرد: در این راستا ستاد احیا ظرفیت های راکد استان راه اندازی و تاکنون 38 واحد نیز با رفع مشکلات پیش رو، به چرخه تولید بازگشته اند.

**وجود 2هزار طرح و پروژه نیمه تمام در لرستان 
رئیس سازمان برنامه و بودجه لرستان نیز می گوید: در حال حاضر بیش از 2 هزار طرح و پروژه نیمه تمام در لرستان وجود دارد که برای تکمیل و بهره برداری آنها اعتباری بالغ بر 70 هزار میلیارد ریال نیاز است.
علی هادی چگنی افزود: زمینه واگذاری 291 پروژه نیمه تمام در استان به بخش خصوصی فراهم شده است.
وی گفت: از این تعداد 81 پروژه نیمه تمام از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شده و 39 پروژه از طریق مذاکره رو در رو و به صورت حضوری و با مذاکرات واگذار می شود.
وی اظهار داشت: برخی از طرح ها پیشرفت های خوبی دارند و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند در مناطق محروم با 70 درصد تخفیف از این طرح ها استفاده و آنها را خریداری کنند.
به گفته وی بر اساس ماده 27 تنظیم الحاق ماده 2 می توان ضمن بررسی طرح های نیمه تمام در استان ها، زمینه واگذاری طرح ها به بخش خصوصی را فراهم کرد.

**حمایت صندوق کارآفرینی از صنایع کوچک
مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی لرستان نیز حمایت دولت و صندوق کار آفرینی امید از طرح ها و واحدهای نیمه فعال و راکد استان را از عومل موثر در ایجاد اشتغال در این استان عنوان کرد وگفت:در سال گذشته با تلاش وهمکاری دستگاه های متولی در امر فعال سازی این واحد ها 450 میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق کار آفرینی امید به لرستان پرداخت شد.

** سه هزارو900 میلیارد ریال برای احیای واحد های گوچک لرستان جذب‌شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان نیز می گوید: در حال حاضر واحدهای صنعتی در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند در شهرک های صنعای مستقر و جواز ساخت نیز بدون اخذ هزینه برای آنها صادر شده و سند تفکیکی واحد صنعتی در اختیار مالک صنعتی قرار می‌گیرد.
بختیار رازانی ادامه داد: بالغ‌بر 81 هزار واحد صنعتی در کشور صنایع کوچک و متوسط است که این صنایع به‌صورت مردم محور بوده و با سرمایه نسبتا کم حدود 20 میلیارد ریال ایجاد می‌شوند.
وی ادامه داد: صنایع کوچک به‌عنوان محور اصلی توسعه صنعتی لحاظ می‌شود و ایجاد صنایع بزرگ به شکل‌گیری صنایع کوچک کمک می‌کند چرا که اگر صنایع بزرگ شکل نگیرد صنایع کوچک ایجاد نمی‌شود.
به گفته وی متاسفانه بانک‌ها رغبتی به پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک ندارند چراکه قدرت چانه‌زنی کمتری دارند و بانک‌ها به‌جای اینکه تسهیلات را به صنایع کوچک بدهند، تسهیلات را به صنایع بزرگ پرداخت می‌کنند.
رازانی در راستای طرح حمایت از صنایع کوچک در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بیان کرد: دولت حدود 50 درصد هزینه مشارکت صنایع کوچک را در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی پرداخت می‌کند.
وی تصریح کرد: با هزینه شرکت شهرک‌های صنعتی شاغلان واحدهای صنعتی کوچک و متوسط آموزش داده می‌شوند به ‌طوری‌ که بالغ ‌بر یکهزار و 200 نفر از شاغلان واحدهای صنعتی در قالب 12 هزار نفر ساعت در این استان آموزش داده‌ شده‌اند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان لرستان افزود: یکی از مهمترین اهداف شرکت شهرکهای صنعتی فعال کردن واحدهای راکد و نیمه فعال و خارج شدن آنها از حالت رکود بوده چرا که توجه به این امر در پیشرفت اقتصادی کشور خیلی موثر می باشد.
وی افزود :در سال 94 با استفاده و مدیریت مناسب منابع تسهیلاتی در اختیار و نیز جلب مشارکت بانک های عامل و سایر اقدامات انجام شده 29 واحد صنعتی تعطیل شده دوباره فعال شد.
از 19 شهرک و ناحیه صنعتی قابل واگذاری در استان لرستان حدود 80 درصد دارای تمامی امکانات زیربنایی اولیه جهت استقرار متقاضیان سرمایه گذاری صنعتی بوده که از این تعداد 14 شهرک دارای زیرساخت مخابراتی و 9 شهرک دارای فیبر نوری هستند.

 

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات