طی سالهای اخیر روند بیکاری افزایش یافته و جوانان زیادی در به در دنبال کار می گردند، جوانانی هم بعد از سالها کار بیکار می شوند و همین شده که روز به روز بر آمار بیکاری افزوده شود، از سوی دیگر اخباری از اشتغال چند هزار نفری در بروجرد اعلام می شود در حالی که روز به روز بیکاری در این شهر زیاد می شود.

به گزارش لرستان خبر، بیکاری، رکود، تعطیلی کارخانه ها، انتظار بازگشت کارگران به صنایع، جوانان تحصیل کرده، اشتغال و ... از مهمترین عنوان هایی هستند که چند سال است هر یک به بحرانی تبدیل شده اند، جوانانی که از نبود شغل و بیکاری رنج می برند و وعده ها برای حل مشکلات صنایع و ایجاد اشتغال فراوان است.

 

حدود 37 درصد صنایع استان لرستان در شهرستان بروجرد قرار دارد که متاسفانه طی سالهای اخیر به دلیل مشکلات مالی و رکود یکی پس از دیگری تعطیل و نیمه شده و هم اکنون 60 درصد صنایع این شهر تعطیل هستند.

 

کارخانه های کاشی جم و سامان کاشی که در تولید حرف اول را داشتند آرام آرام خاموش شدند و کارگران این واحد ها اخراج و قفل محکمی بر در این صنایع زده شد و همچنین کارخانه زاگرس خودرو بروجرد که پس از چند سال فعالیت 400 کارگر را اخراج و هم اکنون تعطیل است.

 

کارخانه های دیگری مانند نساجی هم با اخراج 500 کارگر در سال گذشته نیمه فعال حرکت می کند و همه این موارد حکایت از بیکاری کارگران و جوانان دارد که هر ساله تعداد قابل توجهی از کارگران اخراج می شوند.

 

از سوی دیگر آمار اشتغال در این شهر همه را به تعجب واداشته چرا که آمار اشتغال با بیکاری در بروجرد همخوانی ندارد و مسئولین از اشتغال سالانه سه هزار نفر در این شهر خبر می دهند.

 

این که چند هزار نفر در بروجرد، در کجا مشغول به کار می شوند برای همه سوالی شده که تا کنون جوابی برای آن یافت نشده چرا که روز به روز بر آمار بیکاری افزوده می شود و افزایش بساط دستفروشان برای رهایی از کابوس بیکاری و مهاجرت به شهرهای دیگر برای یافتن شغل مناسب گویای این موضوع است.

 

اما تجمعات و اعتراضات کارگران از وعده هایی که رنگ تحقق نگرفته در جای جای شهر بروجرد دلیل دیگری بر بیکاری است اما به گفته مسئولین از ابتدای سال 95 تا کنون بیش از 2 هزار و 100 نفر در بروجرد مشغول به کار شده اند.

 

امروز اشتغال به یکی از مهمترین دغدغه های جوانان تبدیل شده که ازدواج آنها را تحت تاثیر قرار داده است، البته از سویی بیکاری در برخی از خانواده ها آنقدر بحرانی شده که متاسفانه طلاق و فروپاشی خانواده را سبب شده است.

 

گاهی جوانان برای رهایی از بیکاری و فشار مشکلات به سمت و سوی مواد مخدر رفته و در دام اعتیاد می افتند که همه اینها حاصل بیکاری و نبود شغل است اما برخی از مسئولین از آمار و اشتغال هایی صحبت می کنند که با واقعیت بیکاری متفاوت است.

 

طبق گفته مسئولین امسال قرار است سه هزار و 400 نفر در بروجرد مشغول به کار شوند که تا کنون بیش از 2 هزار نفر شاغل شده اند اما این که این افراد در چه جاهایی مشغول به کار شده اند ، کسی پاسخگو نیست.

 

تفکیک اشتغال مستقیم و غیر مستقیم موضوعی است که بسیاری از مسئولین بروجرد از پاسخ دادن به آن گریزان هستند و سعی می کنند در گزارش ها و مصاحبه ها به این موضع اصلا اشاره ای نکنند.

 

برخی از مسئولین هم از خبرنگاران می خواهند تا از گزارش ها و مصاحبه در مورد اشتغال و آمار بیکاری و تعطیلی صنایع خودداری کنند تا نشان دهند در شهر هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

همه اینها در حالیست که تا ابتدای مهر ماه امسال تنها 28 درصد تعهد اشتغال در بروجرد محقق شده بود اما طی چهار ماه گذشته تعهد اشتغال به گفته مسئولان به بیش از 75 درصد افزایش یافته است.

 

از سوی دیگر 800 نفر از ابتدای سال 95 تا کنون از کارخانه ها و واحدهای دیگر از کار اخراج شده اند و حدود یکهزار نفر در بروجرد بیمه بیکاری دریافت می کنند  

 

در ادامه "احمد گودرزیان" معاون فرماندار بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: کارخانه های بزرگ و تعطیلی آنها همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که هر چه آمار اشتغال بالا می رود اما تعداد بیکاران هم زیاد است.

 

وی اضافه کرد: تعدادی از شغل های ایجاد شده مستقیم و تعدادی هم غیر مستقیم هستند و سهم هر یک از دستگاه ها برای ایجاد شغل مشخص است و در سامانه ثبت می شود.

 

به گزارش بازتاب بروجرد آمار بیکاری و اشتغال چند هزار نفری در بروجرد همخوانی ندارد، افزایش تعداد دستفروشان در شهر نشان دهنده روند رو به رشد بیکاری است اما می توان با تلاش و همت برای رفع مشکل بیکاری در بروجرد گام برداشت.

 

انتهای پیام/ 

منبع: بازتاب بروجرد

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات