گزارشی از وضیعت مصرف شبانه روزی برق در بانک ها؛

متاسفانه چراغ ها و لامپ های بانک ها در ساعات غیر کاری روشن بوده و این موضوع به شدت با شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل منافات داشته و مسئولان باید نظارت بیشتری در این زمینه انجام دهند.

به گزارش لرستان خبر،  امروزه بانک ها نقش قابل توجهی در اقتصاد و توسعه جامعه بر عهده داشته و می توانند کمک زیادی به حل و فصل مشکلات مردم و ایجاد اشتغال کنند.

 

با این وجود در سال های گذشته بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این عقیده اند که بانک ها آنگونه که باید و شاید در کنار مردم و بخش تولید ایفای نقش نکرده و حتی گاهی اوقات با دریافت و یا پرداخت سود شرایط را برای تنش در اقتصاد مهیا کرده اند.

 

البته این موضوع در مورد تمامی بانک ها صدق نمی کند، اما به هر حال باید بپذیریم که بانک ها باید تغییر رویه ای کلی در فعالیت هایشان ایجاد کنند، چرا که اقدامات کنونیشان  به صورت مستقیم با شعار اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

 

 

متاسفانه اگر پرسه ای نه چندان طولانی در سطح تمامی شهرها بینیم خواهیم دید که در اغلب خیابان های اصلی و شلوغ شهر بانک ها حضور بسیار پررنگی داشته و باید گفت که این خیابان ها در تسخیر بانک ها و موسسات مختلف و متنوع قرار گرفته اند.

 

گویی که رقابتی بسیار شدید برای جذب مردم در میان آنها وجود دارد، که همین موضوع و تعدد بسیار زیاد بانک ها در شهرهای مختلف نیز از منظر فعالان و اقتصادانان اقدامی نامناسب ارزیابی می شود.

 

متاسفانه گاهی اوقات این بانک ها اقدام به اسراف و انجام فعالیت های پر زرق و برقی نیز کرده، گویی که منابع آنها دخلی به بیت المال و حساب های سپرده گذارانشان ندارد.

 

یک مثال ساده در این راستا روشن ماندن چراغ ها و لامپ های تعداد بسیار زیادی از آنها در هنگام ساعات تعطیلی و پایان کار اداری است.

 

متاسفانه اکنون اغلب این بانک ها و موسسات بدون هیچگونه دلیلی اقدام به روشن گذاشتن چراغ هایشان می کنند، درست است که شاید برای این مراکز پرداخت هزینه چند صد هزاری پول برق، اقدام دشواری نباشد.

 

اما به هر حال حفظ بیت المال را باید از کارهای ساده و ابتدایی آغاز کرد تا در مورد فعالیت های بزرگ انتظار سود جویی را نداشت.

 

به هر حال اکنون چراغ های بانک ها به صورت 24 ساعته روشن بوده که این موضوع با شعار سال و منویات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل کاملا در منافات است.

 

چرا که اگر خواهان تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید این سودجویی های بی دلیل و بی فایده را کنار گذاشته و به صورت عملی شرایط را برای حمایت و خدمت به مردم مهیا کنیم.

 

انتظار داریم نهادهای مسئول شرایط را برای دادن تذکر به بانک هایی که اقدام به روشن گذاشتن چراغ های خود می کنند را مهیا کرده تا لااقل گامی مناسب برای رسیدن به اهداف و آرمان های پیش بینی شده برداریم.

 

شهرها در سیطره بانک ها

در همین راستا یکی از شهروندان خرم ابادی در گفت و گو با  سفیرافلاک  بیان کرد: متاسفانه اکنون اغلب خیابان های شهر در سیطره بانک ها قرار دارند، حال باید دید که آیا چه میزان نقدینگی در سطح شهرها وجود دارد که بازهم مسئولان اقدام به صدور مجوز برای بانک ها و موسسات جدید می کنند.

 

 

مهرداد خرمی ادامه داد: به عنوان نمونه خیابان علوی به صورت کامل در اختیار بانک هاست و به نوعی این خیابان را باید خیابان بانک نامگذاری کرد.

 

وی عنوان کرد: حال در اغلب مواقع شیک ترین و مجهز ترین ساختمان ها نیز در اختیار آنها قرار داشته و شاهد انجام اقدامات غیر ضروری و اسراف توسط برخی از آنها نیز هستیم.

 

خرمی اظهار کرد: به عنوان نمونه پس از ساعت کاری بازهم چراغ ها و لامپ های تعداد زیادی از این موسسات روشن می مانند،این در حالی است که هیچگونه فعالیتی توسط آنها صورت نمی گیرد.

 

وی عنوان کرد: انتظار می رود که مسئولان نظارت دقیقی بر عملکرد بانک ها داشته باشند تا از هدر رفتن سرمایه های مردم جلوگیری به عمل آید.

 

اسراف بیش از حد برخی از بانک ها

یکی دیگر از شهروندان نیز در همین راستا در گفت و گو با سفیرافلاک بیان کرد: متاسفانه اسراف کردن به یکی از اقدامات روزمره برخی از بانک ها تبدیل شده و به وضوح این موضوع را می توان مشاهده کرد.

 

بهاری ادامه داد: به عنوان نمونه بسیاری از این موسسات و بانک ها اکنون تزییات مجللی را برای ساختمانهای خود به وجود آورده اند که این موضوع به شدت با شعارهای مسئولان منافات دارد.

 

وی عنوان کرد: چرا باید چراغ های روشنایی بانکها با وجود اینکه قانون به صراحت موسسات دولتی و عمومی را از این موضوع منع کرده، به صورت 24 ساعته روشن بمانند، آیا نهادهای نظارتی نمی توانند در این زمینه وارد عمل شده و اقدام عملی را انجام دهند؟

 

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات