خرم‌آباد به واسطه پیشینه غنی تاریخی که دارد 80 هکتار بافت تاریخی در خود جای داده است که متاسفانه این میراث ارزشمند به دلیل بی مهری‌های موجود در معرض نابودی قرار دارند.

به گزارش لرستان خبر، امروزه صنعت گردشگری نقش بسیار مهمی در رونق گردش مالی در اقتصاد جوامع و کشورهای مختلف دارد و در این بین کشورهایی که برنامه ریزی مناسبی در راستای حفظ و مرمت و همچنین معرفی آثار تاریخی خود داشته‌اند، به خوبی از این ظرفیت بزرگ بهره مند شده‌اند.

 

بافت های تاریخی  یکی از ارزشمندترین پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های توسعه و رونق گردشگری در کل دنیا هستند چرا که در دل این بافت ها یک سری میراث معنوی وجود دارد و هویت و اصالت یک قوم را نیز می‌توان از طریق همین بافت‌ها به خوبی به گردشگران داخلی و خارجی نشان داد.

 

بافت های تاریخی مجموعه ارزشمندی هستند و تک‌تک بناها و معابر و راسته بازارها در محدوده بافت های تاریخی دارای ارزش بسیار زیادی می باشند.

 

شهر خرم‌آباد نیز به واسطه سابقه تاریخی غنی که دارد ابنیه تاریخی فراوانی در خود جای داده است به گونه ایی که 80 هکتار از بافت های تاریخی این شهر در فهرست میراث ملی نیز ثبت شده است.

 

  اما بافت های تاریخی خرم‌آباد دارای ویژگی‌های خاصی هستند چراکه بافت های تاریخی آن موجود در مرکز شهر و پیرامون آثار تاریخی دیگری چون قلعه فلک الافلاک، گرداب سنگی، پل شاپوری، خانه اخوند ابو و ... قرار گرفته اند و ازطرفی دره خرم آباد نیز که با محوریت قلعه خرم آباد ثبت موقت جهانی شده است نیز تحت تاثیر این بافت ها قرار دارد بگونه‌ایی که بافت های تاریخی شهر خرم‌آباد نقش بسیار مهمی در ثبت جهانی دره خرم‌آباد دارند.

 

بدون شک در صورتی که به ظرفیت بافت های تاریخی خرم آباد نگاه ویژه ای وجود داشته باشد می توان با برنامه ریزی مناسب گردشگران داخلی و خارجی بسیار زیادی را جذب کنیم که این می تواند ر رونق صنعت گردشگری استان و در پی آن ایجاد اشتغال و افزایش درآمد زایی بسیار موثر باشد.

 

بافت های تاریخی به قدری ارزشمند هستند که در صورت برنامه مناسب می توانند از چندین کارخانه بزرگ نیز برای استان درآمد زایی و اشتغال بیشتری داشته باشند.

 

متاسفانه با وجود اهمیت بسیار زیادی که بافت های تاریخی شهر خرم‌آباد دارند تاکنون هیچ گونه برنامه ریزی خاصی در راستا حفظ و مرمت آن ها صورت نگرفته است به شکلی که سالانه شاهد از بین رفتن بخش قابل توجهی از این بافت ها هستیبم.

 

 این در حالی است که  در برنامه های سوم و چهارم توسعه نیز بر حفظ و مرمت بافت های تاریخی تاکید زیادی شده است بگونه ایی که در برنامه چهارم شهرداری را موظف شده است حداکثر ظرف دو سال نسبت به ایجاد واحدی تحت عنوان شهرداری شهر قدیم اقدام کند تا کلیه اقدامات مربوط به شناسایی،حفظ و مرمت بافت های تاریخی را با همکاری میراث فرهنگی اجام دهد.

 

علاوه بر این شوراهای شهر نیز می بایست سالانه در بودجه شهرداری ها مبلغی برای برای حفظ بافت های تاریخی تصویب کنند که متاسفانه این موضوع مهم نیز تا کنون از سوی شورای شهر خرم‌آباد مورد غفلت قرار گرفته است.

 

با توجه به وضعیت نامناسیب که بافت های تاریخی شهر خرم‌آباد دارند انتظار می‌رود میراث فرهنگی و شهرداری با برنامه ریزی مناسب از نابودی و تخریب این بافت های ارزشمند جلوگیری کنند تا خرم‌آباد نیز همانند شهر یزد که سالانه گردشگران زیادی را به بافت های تاریخی خود جذب می‌کند، در آینده به مقصد گردشگرانی تبدیل شود که می خواهند از این میراث ارزشمند تاریخی و فرهنگی بازدید کنند.

 

 

به منظور دریفات اطلاعات کامل از وضعیت موجود بافت های تاریخی شهر خرم‌آباد با معاون میراث فرهنگی استان لرستان گفتگویی انجام دادیم.

 

ثبت 80 هکتار بافت تاریخی خرم‌آباد در فهرست میراث ملی

 

محمدرضا اسدی بیان داشت: شهر خرم‌آباد واسطه قدمت تاریخی که دارد دارای محله های قدیمی زیادی است به گونه ای که حدود ۸۰ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی شهر خرم آباد در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

 

وی افزود: بافت های تاریخی شهر خرم آباد در محله های مرکزی این شهر شامل پشت بازار، پاسنگر، باجگیران، چهار راه بانک، اطراف قبرستان خضر، درب باباطاهر و چند محله دیگر قرار گرفته‌اند.

 

 معاون اداره میراث فرهنگی لرستان  با بیان اینکه مطابق قانون شهرداری ها می بایست نسبت به حفظ و مرمت بافت های تاریخی اقدامات را انجام دهند عنوان کرد: در بند جیم ماده ۱۶۶ برنامه سوم توسعه در سال ۸۴ و  متعاقب آن در ماده ۱۱۵ برنامه چهارم توسعه تاکید شده است که در راستای حفظ ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بافت‌های تاریخی می بایست ثبت ملی شد و در دل شهرداری‌ها نیز واحدی تحت عنوان حفاظت و مرمت این بافت‌ها ایجاد شود و در حقیقت شهرداری شهر تاریخی یا شهرداری قدیم باید توسط شهرداری ها تشکیل شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مطابق برنامه سوم و چهارم توسعه شورا ی شهر نیزسالانه باید اعتباری به منظور از احیا و مرمت بافت های تاریخی تصویب کرده و به شهرداری ها بدهند.

 

کم توجهی شهرداری و شورای شهر به بافت های تاریخی

اسدی با بیان اینکه بافت های تاریخی شهرهای خرم‌آباد و بروجرد تا کنون در فهرست میراث ملی ثبت شده اند افزود: متاسفانه تاکنون هیچ گونه اعتباری از سوی شورای شهر و شهرداری خرم‌آباد به منظور حفظ و احیا و مرمت این بافت ها در نظر گرفته نشده است و هیچ واحدی نیز به منظور حفاظت و مرمت این بافت ها در شهرداری وجود ندارد.

 

وی ایجاد واحد شهرداری شهر قدیم را گامی مهم در حفظ و مرمت بافت های تاریخی دانست و گفت: متاسفانه علیرغم اینکه بافت های تاریخی شهر خرم آباد از میراث فرهنگی و تاریخی بسیار ارزشمند موجود در استان محسوب می شوند، شهرداری خرم آباد نسبت به تخریب و از بین رفتن این بافت‌ها توجهی نداشته و به راحتی مجوز احداث ساختمان های جدید به جای بافت های تاریخی را صادر می کند.

 

معاون میراث فرهنگی لرستان اظهار داشت: به دلیل کم توجهی به حفظ و مرمت بافت تاریخی شهر خرم آباد هم اکنون شاهد تغییر منظره بافت های تاریخی هم در پشت بام ها و هم در منظره خیابانی آنها هستیم که این خلاف ضوابط بافت های تاریخی محسوب می‌شود.

 

وی ضمن انتقاد از کم توجهی شهرداری خرم آباد نسبت به بافت های تاریخی این شهر یادآور شد:متاسفانه ماهانه شاهد تخریب ابنیه تاریخی و فرهنگی در محدوده بافت‌های تاریخی هستیم و می بینیم که ابنیه نامتناسب و نامتناجس جایگزین آن ها می شود و در حقیقت شهرداری از طریق صدور پروانه ساخت به فکر کسب درآمد بوده و توجهی به این بافت ها ندارد.

 

اسدی خاطرنشان کرد: علیرغم پیگیری ها و شکایات و مکاتبات فراوانی که در این راستا با شهرداری داشته‌ایم تا کنون نتیجه موفقی در ارتباط با بافت های تاریخی و توجه شهرداری به این آثار حاصل نشده است.

 

 35 درصد بافت هاب تاریخی در 10 سال اخیر تخریب شد

 

وی افزود: به دلیل کم توجهی به بافت های تاریخی متاسفانه در ۱۰ سال گذشته حدود ۳۵ درصد از این بافت ها در شهرهای خرم آباد و بروجرد کاملاً تخریب شده و بافت های جدید جایگزین آنها شده است.

 

این مسئول در پایان خاطر کرد:میراث فرهنگی با وجود اینکه اعتبار کافی برای حفظ و مرمت بافت های تاریخی را ندارد، با توجه به اهمیتی که این بافت ها دارند تهیه طرح جامع بهسازی بافت های تاریخی شهر خرم آباد در دستور کار قرار داده و ۱۸۰ میلیون تومان نیز برای تهیه طرح ضوابط ویژه آن اختصاص  داده است.

 

 کارگروه شناسایی بافت های تاریخی در شهرداری تشکیل شد

 

شهردار خرم‌آباد نیز در گفتگو با سفیر افلاک پیرامون وضعیت بافت های تاریخ این شهر بیان داشت: به منظور شناسایی بافت های تاریخی خرم آباد کارگروهی در شهرداری تشکیل شده است تا اقدامات لازم برای جلوگیری از نابودی و تخریب این بافت‌ها را پیگیری کند.

 

یحیی عیدی بیرانوند افزود:ما از میراث فرهنگی درخواست کرده ایم تا ساختمان قدیمی بلدیه را در اختیار شهرداری قرار دهد تا واحدی تحت عنوان شهر قدیم یا بلدیه را تشکیل دهیم و از این پس اقدامات مربوط به بافت‌های تاریخی را در این واحد پیگیری کنیم.

 

وی از طولانی شدن اعلام موافقت میراث فرهنگی با این درخواست شهرداری انتقاد نمود و اظهار کرد: متاسفانه یکی از گلایه‌های ما این است که امورات اداری به سختی پیش می‌رود و متاسفانه ساختار اداری ما بگونه‌ایی است که باید صد بار کاری را پیگیری کنیم تا بلکه انجام شود.

 

عیدی بیرانوند خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک مسئولان میراث فرهنگی استان بتوانیم ساختمان های تاریخی و ارزشمند شهر خرم‌آباد را شناسایی کرده و از نابودی آنها جلوگیری کنیم .

 

شهرداری بدنبال تخریب بافت های تاریخی نیست

 

وی گفت: متاسفانه ما از گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی موجود در شهر خرم‌آباد به راحتی عبور می کنیم و تمایلی به آنها نداریم در صورتی که با برنامه ریزی مناسب می توانیم با جذب گردشگر از طریق این گنجینه های ارزشمند اشتغال و اقتصاد شهرمان را نیز رونق ببخشیم.

 

وی یادآور شد: تاکنون با کمک میراث فرهنگی و انجمن های مردم نهاد چند ساختمان تاریخی در شهر خرم آباد شناسایی شده است که با کمک میراث فرهنگی به دنبال خرید آنها هستیم تا کار حفظ و مرمت آنها انجام شود.

 

شهردار خرم‌آباد ابراز داشت: شهرداری به هیچ وجه به دنبال تخریب آثار تاریخی و بافت های قدیمی شهر خرم آباد نیست و تمام تلاش خود را برای حفظ و مرمت آثار ارزشمند و بافت های تاریخی خرم آباد به کار می گیرد.

 

 

گزارش از سعید سرشار

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات