مردم روستاهای «پز» از توابع بخش بشارت الیگودرز به دلیل نامناسب بودن راه ارتباطی شش ماه از سال را در بن بست ارتباطی به سر می‌برند. مجموع راه‌های شهری، روستایی، بین شهری و بین روستایی الیگودرز هزار و 250 کیلومتر است که 538 کیلومتر از این راه‌ها خاکی و شنی هستند...

به گزارش لرستان خبر، مردم روستاهای «پز» از توابع بخش بشارت الیگودرز به دلیل نامناسب بودن راه ارتباطی شش ماه از سال را در بن بست ارتباطی به سر می‌برند. مجموع راه‌های شهری، روستایی، بین شهری و بین روستایی الیگودرز هزار و 250 کیلومتر است که 538 کیلومتر از این راه‌ها خاکی و شنی هستند.
راه روستاهای پز علیا و سفلی و 19 روستای بخش بشارت با شروع سرما و بارش‌های برف و باران غیر‌قابل تردد است و به همین دلیل مردم این مناطق با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. با مسدود شدن مسیرهای روستایی این منطقه به علت برف و باران تردد وسایل نقلیه از این مسیر امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل مردم باید نیمی از سال را در محل اقامت خود بدون هیچ امکاناتی محبوس شوند.
رفتن از روستاهای پز و مناطق همجوار روستایی در بخش بشارت الیگودرز به مرکز شهرستان به دلیل نامناسب بودن جاده دسترسی و شرایط نامساعد جوی در شش ماه از سال تقریبا 13 ساعت زمان می‌برد. با تداوم این وضعیت مردم ناچار هستند در بدترین شرایط معیشتی روزگار را بگذرانند.
 
نبود جاده دسترسی
یکی از ساکنان روستای پز علیا می‌گوید: اهالی این روستا مجبورند به دلیل شرایط نامناسب جوی و قطع کامل راه ارتباطی به مدت شش ماه، مایحتاج و آذوقه خود را جمع‌آوری کرده و با آغاز فصل سرما در منازل خود حبس ‌شوند.
«ایمان علی‌ذلقی» با بیان اینکه ما هیچ در آمدی نداریم و نمی‌توانیم به منطقه‌ای دیگر مهاجرت کنیم‌، می‌افزاید: در اغلب ماه‌های سرد سال محورهای ارتباطی این روستاها با مرکز شهرستان قطع است و با تداوم این وضعیت نیمی از سال ما با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم  می‌کنیم.

جاده روستاها رانش دارد
«اکبر آسترکی» دیگر ساکن این روستا با بیان اینکه جاده روستاهای پز دارای رانش است و با هر بارش برف و باران به مدت شش ماه از سال راه ارتباطی آنها قطع می‌شود، اظهار می‌کند: در برخی موارد حتی یک تا دو ماه طول می‌کشد که مسئولان برای بازگشایی راه ارتباطی اقدام کنند. فوت مادران باردار، مشکلات تحصیلی، بهداشتی و درمانی بخشی از مشکلاتی است که روستاییان در سال‌های گذشته به علت مسدود بودن جاده دسترسی روستاهای پز با آن مواجه بود‌ه‌اند.
 
کوتاه شدن مسیر روستاهای پز با الیگودرز
بخشدار بشارت الیگودرز با بیان اینکه در حال حاضر فاصله روستاهای پز تا مرکز بخش بشارت حدود 100 کیلومتر است، اظهار می‌کند:  با اجرای جاده دسترسی به سد لیروک این فاصله به کمتر از 40 کیلومتر خواهد رسید.
«اصغر قهرمانی» ادامه می‌دهد: مسئولان استان بر ایجاد راه دسترسی به سد لیروک و اتصال الیگودرز به خوزستان تاکید دارند و قطعا با این کار مشکل راه ارتباطی 19 روستای بخش بشارت نیز برطرف خواهد شد. راه شکافی و تکمیل راه دسترسی الیگودرز به خوزستان از مصوبات سفر استاندار لرستان به الیگودرز بوده و عملیات اجرایی فاز نخست این راه دسترسی در مسیر «بزنوید» به روستا‌های پز به زودی آغاز خواهد شد.
این مسئول می‌گوید: احداث جاده دسترسی به سد لیروک یکی از پروژه‌های اولویت‌دار استان است که امیدواریم عملیات اجرایی آن هرچه سریع‌تر آغاز شود. ایجاد این جاده و بهسازی مسیر فعلی برای دسترسی روستاها به مرکز شهرستان در دستور کار قرار خواهد گرفت‌. بی‌گمان احداث این راه، از مهاجرت ساکنان این مناطق به شهر جلوگیری کرده و سبب رونق کشاورزی و اشتغال‌زایی در روستاها‌ی مذکور خواهد شد.
قهرمانی ادامه می‌دهد: 4میلیارد تومان تاکنون برای اجرای راه دسترسی به سد لیروک  در الیگودرز ابلاغ شده است اما هنوز این مبلغ به دلیل انتخاب نشدن پیمانکار تخصیص پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه هزار و 200 میلیارد ریال برای راه شکافی بزنوید به پز در نظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: برای عملیات اجرایی این محور پیمانکار انتخاب شده است. با مساعد شدن هوا کار شروع می‌شود و با بهره‌برداری از آن مشکل راه دسترسی این روستاها رفع خواهد شد.
بخشدار بشارت تاکید می‌کند: با توجه به تأمین اعتباری از محل اعتبارات استانی مناطق محروم لازم است در اسرع وقت پیمانکار انتخاب و مناقصه برگزار شود. روستاهای پز و مناطق همجوار یکی از زیباترین مناطق از حیث طبیعت در فصول بهار و تابستان هستند و با ایجاد جاده دسترسی این مناطق از بن بست خارج می‌شوند. همچنین با توجه به اینکه از لحاظ معیشت نیز ساکنان این روستا‌ها در پایین‌ترین سطح هستند می‌توانند در حوزه باغداری، کشاورزی و گردشگری برای خود ایجاد شغل کنند.

    احداث جاده جایگزین
«علی خدایاری» یکی از ساکنان پز می‌گوید: روستاهای پز علیا و سفلی و 19 روستای بخش بشارت که از راه دسترسی مناسبی برخوردار نیستند، در شش ماه از سال با مشکل مواجه می‌شوند. فاصله روستاهای پز تا مرکز شهرستان زیاد است و در مواقع بارش برف و باران این مناطق در بن بست کامل قرار می‌گیرند.
خدایاری ادامه می‌دهد: در مقاطع مختلف سال که راه ارتباطی این مناطق مسدود می‌شود با دشواری زیاد این مسیرها بازگشایی می‌شود. مشکل جاده دسترسی در بلندمدت تنها به وسیله احداث جاده دسترسی جایگزین از مسیر سد «لیروک» برطرف و این مناطق از بن بست خارج می‌شوند.
این ساکن روستا با اشاره به اینکه این مناطق هزار و 500 نفر جمعیت دارند، عنوان می‌کند: رفع مشکل راه این مناطق از طریق جاده دسترسی به سد لیروک با حفر تونل امکان‌پذیر است. با اجرای آن فاصله این روستاها تا مرکز شهرستان کوتاه شده و رفت و آمد روستاییان تسهیل می‌شود.

 

انتهای پیام/

منبع: همشهری

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات