۹۶ هزار هکتار مرتع موجود در شهرستان بروجرد با برداشت‌های بی‌رویه در برخی روستاها در خطر زوال قرارگرفته و منابع طبیعی این شهرستان نیز با وجود زمین‌خواری‌های فراوان در خطر نابودی است.

به گزارش لرستان خبر، 15 تا 21 اسفندماه به نام هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده تا فرصتی باشد برای مرور عملکرد نهادهای مختلف و فعالیت‌های مردمی در راستای حفاظت از منابع طبیعی و افزایش فرهنگ‌سازی در حفاظت از این سرمایه خدادادی.

ظهر امروز ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی شهرستان بروجرد با حضور مسئولان مرتبط تشکیل جلسه داد تا به ارائه گزارشاتی از عملکرد و برنامه‌های اداره منابع طبیعی برای این هفته بپردازد و پیشنهاداتی نه‌چندان چکش‌کاری شده که تنها در این جلسه به ذهن برخی مسئولان رسیده را پذیرا باشد.

در این میان امیر ثقلینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بروجرد که جلسه ویژه او با یک ساعت تأخیر حضور برخی مدیران به علت تلاقی جلسات از پیش برگزار شد، گفت: رویکرد امسال منابع طبیعی حفظ وضع موجود با نگاهی به سطح توسعه فضای سبز شهرستان بروجرد است.

وی نیز همچون دیگران معتقد است درخت زیادی در این شهرستان کاشته شده اما به دلیل اینکه در فضاهای مناسب غرس نشده است این درختان عمر چندانی نداشته و البته برای شهر هم مثمر ثمر نبوده‌اند و در این زمینه نیز راهکار وی این جنین بود که باید در مکان‌هایی درخت کاشته شود که با توجه به بحران آب نسبت به استفاده بهینه از آب و پاک‌سازی فضاهای شهری کاربری مفید داشته باشد.

حال منابع طبیعی شهرستان بروجرد خوب نیست!

حالا نوبت رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد است تا با استفاده از فرصتی که دارد گله و شکایاتی هم از وضع موجود این اداره و مشکلات و کمبوداتش داشته باشد و با تأکید بر لزوم شناخت و ارتقا سطح منابع طبیعی در این شهرستان افزود: باید فرهنگ منابع طبیعی به‌گونه‌ای در میان مردم طراحی شود که خود مردم به عنوان یک وظیفه عمومی نسبت به حفظ این مواهب الهی تلاش کنند البته با توجه به وجود مفاد قانونی محکم در این زمینه همه دستگاه‌های مجری باید برای حفظ منابع طبیعی پای کار بیایند.

وی به صراحت بیان کرد: حال منابع طبیعی شهرستان بروجرد خوب نیست و بحران منابع طبیعی و حفظ آب و خاک که به امنیت غذایی کشور متصل می‌شود، بسیار جدی است و در صورت بی‌اعتنایی به این مقوله مهم کشور با بحران جدی مواجه خواهد شد.

ثقلینی با اشاره به شعار هفته منابع طبیعی امسال مبنی بر "همیار طبیعت باشیم" ادامه می‌دهد: حفاظت از منابع طبیعی به‌تنهایی از عهده این سازمان برنمی‌آید و نیاز است مجریان هرماه با مردم در قالب سازمان‌های مردم نهاد در حفظ منابع طبیعی مشارکت جدی و فعال داشته باشند.

خطر تخریب 96 هزار هکتار از مراتع بروجرد

وی با اشاره به افزایش عامل انسانی در تخریب منابع طبیعی این شهرستان عنوان کرد: زمین، کوه و دریا خواری بسیاری زیاد شده است و در شهرستان بروجرد به دلیل بهره‌برداری نامناسب از 96 هزار هکتار مرتع موجود در برخی روستاها این مراتع از بین رفته و به مرحله بهره‌کشی رسیده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بروجرد اظهار داشت: به دلیل سرانه حفاظتی پایینی که در شهرستان بروجرد وجود دارد باید از دستگاه‌های اجرایی همیار طبیعت جذب شود تا با حساسیت نسبت به تخریب منابع طبیعی و زمین‌خواری و با وجود امکانات کم، این نهاد را در امر نگهداری منابع طبیعی یاری رسانند.

وی در ادامه به برخی برنامه‌های این نهاد در هفته منابع طبیعی شهرستان بروجرد اشاره کرد و گفت: توزیع و غرس 32 هزار اصله نهال در مناطق مختلف بروجرد، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در شهرستان، غرس نهال در مدارس شهری و روستایی، اجرای طرح هر مدرسه یک نهال هر شهید یک درخت، ترویج فرهنگ نگهداری از درختان و توزیع دستورالعمل کاشت و نگهداری درخت همراه با نهال‌های توزیع‌شده و برگزاری راهپیمایی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و طبیعت دوست با شعار همیار طبیعت باشیم از ابتدای جاده گلدشت تا روستای شیخ میری سادات از برنامه‌های گرامیداشت هفته منابع طبیعی در شهرستان بروجرد است.

تلاش برای کیفی سازی فعالیت‌های هفته منابع طبیعی

علی کورانی فر فرماندار بروجرد نیز در ادامه این جلسه منابع طبیعی را جزو سرمایه‌های عمومی و مردمی دانست و گفت: حفظ این سرمایه عمومی وظیفه همگانی است و در تمام سال باید برنامه‌های حفظ منابع طبیعی به صورت گسترده انجام شود چراکه به دلیل گستردگی این حوزه انجام مسئولیت آن از عهده تنها یک نهاد خارج است و باید همه مردم با مشارکت نسبت به حفظ این منابع ارزشمند تلاش نمایند.

وی بابیان اینکه موضوع منابع طبیعی و حفاظت از آن نباید در لابه‌لای جلسات و امور مختلف مورد غفلت واقع شود، افزود: تمامی مباحث توسعه‌ای و اساس آمایش سرزمینی موضوع منابع طبیعی است که میان فعالیت‌های توسعه‌ای و محیط و نوع فعالیت انجام‌شده باید تعامل و سنخیتی وجود داشته باشد تا علاوه بر حفظ موضوعات توسعه‌ای منطقه، منابع طبیعی نیز حفظ شود.

فرماندار بروجرد مدیران این شهرستان را به مشارکت در اجرای برنامه‌های این هفته فراخواند و بیان کرد: اقدامات انجام‌شده در این هفته باید در راستای کیفی سازی فعالیت‌ها باشد و اگر به دنبال مستندسازی باشیم اقدامی صورت نمی‌پذیرد بنابراین باید با نگاه کیفی به انجام موضوعات اقدام شود و تمامی دستگاه‌ها نیز برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های هفته منابع طبیعی مشارکت داشته باشند.

در ادامه جمشید ابوالفتحی مدیر آموزش و پرورش بروجرد از غرس 300 اصله نهال در 20 مدرسه این شهرستان و انتخاب مدرسه حافظی به عنوان مدرسه طبیعت در هفته منابع طبیعی خبر داد.

منوچهر یوسفی شهردار بروجرد نیز به انتخاب نادرست گونه‌های درختان توزیع و کاشته شده در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این گونه‌ها اغلب از نوع نهال‌هایی بوده است که همچون کاج مقاومت بالایی دارد اما دیر بازده است و باید نهال‌هایی انتخاب شود که علاوه بر سازگاری با شرایط منطقه زودبازده نیز باشد.

وی افزود: سال‌های گذشته در سه کیلومتر از محور بروجرد به اراک حدود چهارتا پنج هزار اصله درخت کاشته و بارها در فصل کوچ عشایر تخریب و مجدداً اصلاح‌شده است همچنین در 11 کیلومتر از محور کمربندی و دو کیلومتر از بلوار پیامبر اعظم(ص) بروجرد درخت‌کاری شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات