متاسفانه بیکاری در لرستان خیلی زیاد و همیشه در رتبه های بالا است و روز به روز هم فاصله لرستان با استانهای برخوردارتر بیشتر می شود.

به گزارش لرستان خبر، این روزها خبرها بیشتر حول انتخابات و کاندیداهای احتمالی آن برای ریاست جمهوری آینده ایران است، خبرها حاکی از ورود کاندیداهای رنگارنگ به عرصه رقابت است و بیشتر از اینکه به چرایی برگزاری این انتخابات توجه شود توجهات روی ماهیت نامزدها و چرایی و چگونگی ورود آنها به عرصه رقابت هاست . اگر بهانه ورود به انتخابات خدمت به مردم است پس پاسخگویی به ملت ، چه می شود آن هم زمانی که بخاطر بی تدبیری مسئولان اجرایی و دولت ها از بیکاری و نبود ضمانتی برای آینده اقتصادی و معیشت خود رنج ببرند!

لرستان یکی از استان هایی است که علی رغم آنکه چهارمین استان آبی کشور محسوب می شود و ۱۳ درصد روان آب های کشور در آن جاری است اما زمین های کشاورزیش لب تشنه مانده و کشاورزانش نا امید از احیای زمین و برداشت محصول به منظور گذران زندگیش ناچار به مهاجرت به شهر های بزرگی می شود که در معرض انواع آسیب های اجتماعی و معضلات پس از آن قرار گیرد!
به نظر می رسد تدبیرهای قطره چکانی دولت تدبیر و امید هم راهی به سوی کاهش محرومیت لرستان باز نکرده و علی رغم رونمایی چند ماهه از منشور حقوق شهروندی، حقوق مردم لرستان همچنان در هاله ای از ابهام رو به سوی محرومیت و فاصله بیشتر از دیگر استان های برخوردار کشور می رود.

بیکاری و ضعف دولت ها؛ حرف اول مشکلات لرستان 

محمد رضا ملک شاهی راد،  نماینده مردم خرم آباد در مجلس دهم با بیان اینکه نبود زیرساخت ها، سواد مردم، اشتغال و نبود سرمایه گذاری موثر و در آمد ناکافی مردم می تواند جزء  شاخص های محرومیتی لرستان محسوب شود، به قدس آنلاین تاکید می کند: امروز اشتغال جوانان بیکار و ضعف دولت ها در حل این مسئله  حرف اول مشکلات لرستان را می زند.

وی با بیان اینکه امروز در  سرمایه گذاری روی زیرساخت ها و تولید در این استان با مشکل مواجهیم، افزود: این موضوع باعث شده که امروز ما از نظر اشتغال وضعیت بسیار بدی داشته باشیم. به همین دلیل خیل عظیمی از مردم لرستان ما برای یافتن شغل به دیگر شهرها به خصوص استان تهران و کرج مهاجرت  می کنند.  

به اعتقاد این نماینده مجلس بی توجهی دولت به لرستان عامل اصلی این محرومیت بوده است.

 وی می گوید: در لرستان در زمینه تولید و اشتغال و اقتصاد مردم با محرومیت زیادی مواجهیم و این امر در صورتی است که در لرستان زمین های حاصلخیزی داریم و تولیدات خیلی خوبی هم در گذشته داشتیم.

روان آب ها؛ ظرفیتی که هدر می رود

ملک شاهی با تاکید مجدد بر بی توجهی دولت به لرستان، عدم مهار آبهای روان در این استان را نیز به بی تدبیری دولت نسبت داد و بیان می کند: امروز کشاورزی نوین شده است و بهترین وضعیت این است که بخش عمده  زمین های کشاورزی برای بهره وری بالا  تحت پوشش آبیاری باشند اما درلرستان از صد در صد ۷۵درصد زمین ها دیم  وتنها  ۲۵درصد آبی هستند و این در حالی است که لرستان غنی ترین استان کشور به لحاظ منابع آبی و روان آبهاست.

وی ادامه می دهد:  خروجی روان آبها و رودخانه های استان ۱۳میلیارد در سال است و ما در سال تنها سه میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم برای اینکه بتوانیم بخش عمده ای از زمین هایمان را آبیاری کنیم. سرشاخه های دز، کارون و کرخه در لرستان است ولی ما از این سرشاخه ها هیچ استفاده ای نمی بریم چرا که دولت ها به این امر  بی توجه بودند در حالیکه می باید سد میزدنند و به کشاورزی استان توجه میکردند اما متاسفانه این امر صورت نگرفته است. به دلیل اینکه هزینه های تولید در بخش کشاورزی بیشتر از درآمد آن است.

وقتی کشاورزی دیگر صرف ندارد! 

این نماینده لرستان با بیان اینکه کشاورزی در لرستان صرف ندارد، تاکید دارد: مردم مجبور به مهاجرت از روستا به شهر ها و حاشیه نشینی می شوند و این معضل فقر و بیکاری و معضلات اجتماعی را به شهر ها می آورد امری که در پی آن فساد و اعتیاد و دزدی و خیلی مسائل دیگر را به همراه دارد.

حمیدرضا کاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس دهم هم با تایید این اظهارات به قدس آنلاین اظهار می کند: در لرستان نسبت کشت آبی به دیم علی رغم اینکه تقریبا چهارمین استان آبی کشور است از میانگین کشوری پایین تر است.

به گفته وی سرشاخه های رودخانه های بزرگ کشور چون  دز و کارون از استان لرستان شروع می شود و رودخانه کشکان و سیمره از این استان عبور می کند ولی متاسفانه تاکنون در جهت آبی کردن کشت های دیم اقدام موثری انجام نشده است در حالیکه بیشترین بازدهی سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی، افزایش اشتغال خواهد بود.

لنگ لنگان پروژه های عمرانی

کاظمی در ادامه اشاره می کند که در لرستان یکسری پروژه ها داریم که از ۱۰- ۱۲ یا ۱۴سال پیش شروع شده ولی متاسفانه به بهره برداری نرسیده است، پمپاژ های آبی که هر کدام می توانند دشت های مختلفی را آبی کند و باعث شود که مقداری از این فشار، تنگنا و سختی ها ی جامعه لرستان کم شود.  

وی نیز مانند بسیاری دیگر از نمایندگان لرستان بر این اعتقاد است که مهمترین مشکل لرستان در حال حاضر بحث بیکاری است و  آمار بیکاریش نسبت به میانگین کشوری بسیار بالا و نیاز مند توجهی جدی از جانب دولت است.  

نماینده پلدختر  در عین حال بیان می کند: در مواقع مختلف از جانب دولت نسبت به لرستان بی مهری و بی توجهی شده است. استان لرستان ظرفیت های بسیار بالایی دارد چنانچه عنوان شد چهارمین استان آبی کشور است و اقلیم مناسبی دارد و برای آبی کردن زمین های دیم هزینه زیادی نیاز ندارد ولی متاسفانه سرمایه گذاری جدی در آنجا انجام نشده است. همچنین توجه خاصی در حوزه صنعت  به لرستان نشده واین باعث شده که آمار بیکاری این استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر باشد.

کاظمی با تاکید بر اینکه نیازمند توجه ویژه همه دولتمردان و خود آقای رییس جمهور به استان لرستان و برنامه های ویژه ای برای برون رفت از این وضعیت هستیم، اضافه می کند:  لرستان معادن بسیار غنی در زمینه های مختلف دارد که می تواند به جای خام فروشی کارخانجات مختلفی در استان احداث و سبب تبدیل مواد خام به محصول مورد نیاز کشو ر شود و هم  اینکه زمینه ارزش افزوده، توسعه اقتصادی و  هم اشتغال ایجاد را کند ولی متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

کشاورزی لرستان از بی توجهی تا عنایت؛ شاید خدا خواهد! 

وی با بیان اینکه  در استان لرستان زیر ساخت های لازم که زمینه ساز توسعه است، انجام نشده و عنایت ویژه دولت را در جهت توسعه زیرساخت ها نیاز دارد، تاکید دارد: توسعه راه ها، آزاد راه ها، چهار خطه ها و اتوبان ها، راه آهن و فرودگاه می تواند در جهت توسعه استان بسیار موثر باشد. از طرفی در حوزه کشاورزی با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های خاص استان باز هم نیاز به عنایت  ویژه دولت داریم.

کاظمی در ادامه می گوید: همانطور که  پیش تر عرض شد لرستان در بحث معادن بسیار غنی و منحصر به فرد است و می توان با احداث کارخانجات مرتبط هم زمینه تولید و هم زمینه اشتغال را فراهم کرد. این موارد کارهایی است که اگر دولت رویشان سرمایه گذاری و توجه ویژه داشته باشد می تواند استان را از این بن بست ها و مشکلات  در آورد.

به گفته وی در حوزه کشاورزی صنعت و زیر ساخت ها تاکنون از جانب نمایندگان مردم استان پیگیری های زیادی انجام شده   اما در این شرایط  که دولت دارد کار سختی است. در دولت های قبل هم به لرستان توجه خاصی نشده و سبب عقب ماندگی آن شده است اما علی رغم این شرایط خاص دولت، انتظار توجه ویژه به این استان داریم.

عباس قائید رحمت نماینده دورود و ازنا در مجلس نهم و مشاور  فعلی وزیر در امور مجلس ضمن بیان اینکه استان لرستان محرومیت خدادادی ندارد، اظهار میکند:  یکی از مهمترین عوامل توسعه اکنون آب است و تقریبا ۱۲الی ۱۳درصد آب کشور را روان آب های لرستان تشکیل می دهد ولی استفاده بهینه ای از آنها طی این سال ها نشده است.  

لرستان محروم از تصمیمات قانونی 

وی همچنین می گوید: لرستان محروم از تصمیمات است، تصمیم درستی که قانون اساسی برای نظام وضع کرده لرستان و چند استان دیگه از آنها محروم هستند. برای این استان ها رعایت عدالت و توازن نشده است چنانجه با وجود ذخایر نفتی و معدنی غنی در  استان لرستان هیچ  پالایشگاهی در آن ایجاد نشده جز پتروشیمی که تازه در خرم آباد ایجاد شده است.

قائید رحمت درعین حال بیان می کند: لرستان در بحث کشاورری یکی از حاصلخیز ترین استانها است و  یکی از دشت های بزرگ و معروف کشور دشت سیلاخور لرستان با دو رودخانه مشروب می شود ولی به کشاورزی استان توجه نشده لذا  آن بهره وری لازم که می باید داشته باشد را ندارد. از طرفی این محصولات به درستی به فروش نمی رسد.

مشاور  فعلی وزیر در امور مجلس با ابراز تاسف از نبود  ذخیره سازی سردخانه ای درست و نبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته بندی در لرستان تاکید دارد: این امر سبب خام فروشی می شود در حالیکه فرود مرکز برنج است و قزل آلا به وفور در جای جای لرستان  پرورش داده می شود ولی به دلیل نبود همین عوامل و خام فروشی چیزی عاید کشاورز نمی شود.

نماینده مردم ازنا در مجلس نهم متذکر می شود: مشکل لرستان و استانهای مشابه این است که در طول این سال ها علی رغم اینکه قانون های، بالا دستی و منویات رهبری و امام تاکید بر محررمیت زدایی بوده، کارگزاران نظام، مجلس و دولت این اقدام را انجام ندادند یعنی هدایت سرمایه گزاران به سمت این استان دست نخورده و غنی نبوده در حالیکه می باید هم در صنعت، هم کشاورزی و هم معدن روی آن سرمایه گزاری می شد.

لرستان، نبود صنایع، بیکاری، اعتبارات قطره چکانی و دیگر هیچ! 

وی در ادامه هشدار می دهد:  متاسفانه بیکاری در لرستان  خیلی زیاد و همیشه در رتبه های بالا است و روز به روز هم فاصله لرستان با استانهای برخوردارتر بیشتر می شود لذا باید صنایع بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی و خودرو سازی به سمت استان هدایت شود چون ظرفیتش را  دارد در غیر این صورت با سایر حرکات و اعتبارات قطره چکانی همیشه فاصله بیشتر خواهد شد.

قائید رحمت معتقد است؛ کشاورزی و دامپروری دامی و طیور در استان وجود دارد ولی استفاده بهینه از آن نمی شود اما اگر بخواهیم به کشاورزی به عنوان یک قطب توجه کنیم می توانیم با مکانیزه کردن و ترویج و آموزش آن و در اختیار گذاشتن امکانات و تسهیلات و تغییر الگوی کشت آن را بهینه کنیم.  

وی تاکید  میکند: در کنار اینها می باید صنایع تکمیلی ایجاد و ارزش افزوده بالاتری برای کشاورزان داشته و دست خیلی از دلالان در محصولات کشاورزی قطع شود تا  ارزش افزوده بالاتری نصیب کشاورز کند. این رونق ایجاد می کند  و حاشیه نشینی کاهش و مهاجرت معکوس صورت می گیرد.

نماینده لرستان در مجلس نهم ادامه می دهد: اگر قنات ها لایروبی شود، مردم به دیار خود بر می گردند. اگر مسئولین و سیاست گزاران به استعداد و پتانسیل های لرستان توجه و آب را به صورت بهینه استفاده و شیوه های مدرن و آبیاری تحت فشار با سرعت اجرا شود و از طرفی مجوز تخصیص آب با توجه به حجم بالای دبی به خود  استان داده شود، ذرونق اقتصادی ایجاد خواهد شد.

 به اعتقاد وی علت مهاجرت باید شناسایی و  زیر ساخت ها تامین شود تا مهاجرت معکوس ناشی از بیکاری انجام شود باید آب هدایت و کشاورزی رونق یابد تا محرومیت لرستان کاهش یابد.

 

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات