رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد گفت: برای حفاظت ار 96 هزار هکتار مرتع بروجرد تنها چهار نیرو وجود دارد که کمبود نیرو و امکانات از مهمترین مشکلات منابع طبیعی بروجرد است و سرعت تخریب و سودجویی با این امکانات اندک برابری نمی کند که نیاز است برای رفع این مشکل اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش لرستان خبر، امروز یکشنبه 15 اسفند نخستین روز هفته منابع طبیعی با عنوان درختکاری در بروجرد آغاز شد، هفته ای که بر ضرورت حفاظت از طبیعت تاکید زیادی دارد.

 

هر ساله به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی نهال های زیادی در جای جای شهر کاشته می شود اما آنگونه که باید این نهال های کاشته شده دیده نمی شود و انگار نهال ها در جاهایی که مناسبت است کاشته نمی شود و همین سبب از بین رفتن نهال می گردد.

 

تخریب طبیعت سالهاست به یک معضل تبدیل شده و در این میان افراد سود جو با تخریب طبیعت، قطع درختان و تصرف در اراضی، در واقع طبیعت را نابود می کنند.

 

آنچه در این میان بیشتر از همه مشهود است تنها وجود چهار نفر در منابع طبیعی بروجرد برای حفاظت از 96 هزار هکتار اراضی است که کمبود امکانات و نیروی انسانی سبب می شود تا روز به روز تخریب و تصرف بیشتر شود.

 

صبح امروز "امیر ثقلینی" رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد در دیدار کارکنان با امام جمعه بروجرد گفت: شعار امسال هفته منابع طبیعی" همیار طبیعت باشیم" نامگذاری شده است.

 

وی اضافه کرد: امروز پدیده گرد و غبار مشکلی است که برخی از استان های کشور با آن مواجه شده اند که وجود جنگل ها، درختان و حفظ محیط زیست سبب می شود تا از بحران ریزگردها کاسته شود.

 

به گفته وی در شهرستان بروجرد 96 هزار هکتار مرتع وجود دارد که تنها چهار نفر نیرو در راستای حفاظت و حراست از این منابع طبیعی فعالیت دارند که از مهمترین مشکلات منابع طبیعی بروجرد کمبود نیرو و امکانات است.

 

ثقلینی اظهار داشت: طی یک سال گذشته 10 هکتار در بروجرد خلع ید شده و میزان آتش بر در روستاها 350 کیلومتر بوده و در هر یک از روستاهای بروجرد یک نفر در راستای حفاظت از منابع طبیعی معرفی شده است.

 

وی به تخریب و تصرف منابع طبیعی در بروجرد اشاره کرد و افزود: در راستای تخریب و تصرف 240 هکتار از اراضی در بروجرد 125 پرونده تشکیل شده که روند این پرونده ها در حال اجرا می باشد.

 

رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد تصریح کرد: یکی از فعالیت های منابع طبیعی در راستای اقتصاد مقاومتی کشت گیاهان دارویی است که در این راستا 25 نفر برای فعالیت در این بخش معرفی شده اند اما این افراد توان خرید دانه ها را برای کاشت ندارند که نیاز است در این راستا حمایت هایی صورت گیرد.

 

ثقلینی تعداد همیاران طبیعت را در بروجرد یکهزار و 873 نفر اعلام کرد و افزود: بروجرد در استان لرستان رتبه اول همیار طبیعت را دارد.

 

به گفته وی دست منابع طبیعی بروجرد خالی است و سرعت تخریب و سودجویی با این امکانات اندک برابری نمی کند که نیاز است برای رفع این مشکل اقداماتی صورت گیرد.

 

در ادامه حجت الاسلام "حسن ترابی" امام جمعه بروجرد گفت: کاشت درخت سبب می شود تا علاوه بر این که طبیعت زیباتر شود، هوای پاکیزه تری را تنفس کنیم.

 

وی اضافه کرد: روند تخریب جنگل ها و طبیعت روند خطرناکی است که اگر این روند ادامه یابد در آینده مشکلات بسیار زیادی را به همراه دارد به طوری که بحران ریزگردها به دلیل تخریب محیط زیست و عدم پوشش گیاهی و خشک شدن تالابهاست.

 

به گفته وی برای حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تخریبها نیاز است که در راستای فرهنگ سازی اقدامات موثری صورت گیرد و همچنین با افراد سودجو و متخلف به شدت برخورد شود.

 

امام جمعه بروجرد اظهار داشت: گاهی کشاورزی که در زمینی اقدام به کشت می کند و ضعیف است به شدت مورد برخورد قرار می گیرد اما افرادی که در مقیاس وسیع طبیعت را تخریب می کنند و افرادی در این راستا پیشت قضیه وجود دارد، مورد برخورد قرار نمی گیرند.

 

به گزارش بازتاب بروجرد در هفته منابع طبیعی 32 هزار اصله نهال در بروجرد توزیع می شود.

 

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات