آماری که رهبری از آن انتقاد کردند؛

منفی شدن رشد سرمایه‌گذاری در دولت یازدهم واقعیتی است که در آمارهای رسمی که دستگاه‌های زیرمجموعه دولت روحانی منتشر کرده‌اند.

به گزارش لرستان خبر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی اول سال 1396 در ترسیم وضعیت اقتصادی کشور به برخی آمارهای اقتصادی نگران‌کننده کشور اشاره کردند؛ آمارهایی که تاکنون مقامات دولت یازدهم هیچ اشاره‌ای به آن نکرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره گفتند: «برخی شاخص‌های اقتصادی کشور خوب و برخی منفی هستند؛ درحالی‌که شاخص تورم کاهش نشان می‌دهد اما شاخص بیکاری افزایش یافته است و درحالی‌که شاخص‌ها رشد اقتصادی را مثبت نشان می‌دهند اما رشد سرمایه‌گذاری منفی است و درحالی‌که در بخش نفت پیشرفت داشتیم در بخش‌هایی همچون معدن و مسکن، پس‌رفت داشته‌ایم.»

منفی شدن رشد سرمایه‌گذاری در دولت یازدهم واقعیتی است که در آمارهای رسمی که دستگاه‌های زیرمجموعه دولت روحانی منتشر کرده‌اند، آمده است اما اگر در سه سال اخیر تمام اظهارات مسئولان ارشد دولتی را زیر و رو کنیم،‌هیچ اشاره‌ای به این شاخص مهم نشده است.

 این دولت که مدعی بود با رفع سوءمدیریت دولت قبل، لغو تحریم‌ها، بهبود فضای کسب و کار و استفاده از مدیران ژنرال، در زمینه سرمایه‌گذاری رکوردشکنی خواهد کرد، عملکرد فاجعه‌باری در این زمینه داشته است.

بر اساس اطلاعاتی که مرکز آمار چند روز قبل از سال 96 منتشر کرده، رشد منفی سرمایه‌گذاری در دولت یازدهم همچنان ادامه یافته است.

بر این اساس، تا پایان 9ماهه 1395 شاخص «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» که مهمترین شاخص ارزیابی میزان سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در اقتصاد یک کشور است، به روند سقوط خود در دولت روحانی ادامه داده است.

 

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص شامل دو زیرمجموعه تشکیل سرمایه در ماشین‌آلات و تشکیل سرمایه در ساختمان است،‌ که هر دو شاخص هم در دولت حسن روحانی سقوط کرده است؛‌ البته وضعیت سقوط بخش ساختمان شدیدتر بوده است.

در حالی که شاخص تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دولت‌های نهم و دهم (به قیمت‌های ثابت 1376) به طور میانگین در هر فصل 47,915 میلیارد ریال بوده،‌این رقم در دولت حسن روحانی با سقوط 24 درصدی به میانگین فصلی 36,275 رسیده است.

روند نزولی سرمایه‌گذاری در دولت روحانی حتی در سال 1395 که به اصطلاح اولین سال اجرای برجام و لغو تحریم‌ها بود هم متوقف نشد که نشانگر بی‌فایده بودن برجام در زمینه سرمایه‌گذاری در کشور بوده است.

 

انتهای پیام/

منبع: مشرق

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات