گزارشی از وعده ای تاریخی در بروجرد

موزه ورشو بروجرد در سال 91 قرار بود در خانه تاریخی بیرجندی راه اندازی شود که بعد از گذشت پنج سال این وعده محقق نشده و درب موزه ورشو بروجرد همچنان بسته است و وعده موزه ورشو تاریخی شد.

به گزارش لرستان خبر، ورشو یکی از مهمترین صنایع دستی شهرستان بروجرد است، هنری که شهرت جهانی دارد و زبانزد است، هنرمندانی با ذوق و سلیقه این هنر را پس از سالها انجام داده و هم اکنون ظرف و ظروف زیبایی از ورشو در بازار وجود دارد.

 

ورشو این روزها به عنوان یکی از وسایل تزیینی منازل به کار می رود و این هنر زیبا همچنان خودنمایی می کند و هنرمندان بروجردی در این هنر حرف اول را می زنند.

در همین راستا سال 91 بود که قرار شد موزه ورشو سازی برای نخسیتن بار در کشور در عمارت تاریخی بیرجندی بروجرد راه اندازی شود تا در این موزه، ورشور به عنوان یکی از مهمترین صنایع دستی بروجرد در معرض دید علاقه مندان قرار داده شود.

 

حالاپنج سال از این وعده می گذرد و خبری از این موزه ورشوسازی نیست اما طی چند ماه اخیر تنها روی دیوار خانه تاریخی بیرجندی به عنوان موزه ورشو بروجرد نوشته شده تا همه بدانند قرار است در این خانه موزه ورشو راه اندازی شود.

 

این که این موزه کی راه اندازی شود و ورشو در این موزه در معرض دید قرار بگیرد، سوالی است که تا کنون هیچ مسئولی به آن پاسخ نداده، شاید راه اندازی این موزه هم به تاریخ بپیوندد.

 

با توجه به این که همه ساله در ایام نوروز مسافران و گردشگران زیادی به بروجرد سفر می کنند و از بناهای تاریخی این شهر بازدید می کنند می طلبید تا هر چه زودتر نسبت به راه اندازی این موزه توجه شود اما تعلل در راه اندازی این موزه ادامه دارد.

موزه

هفته پیش بود که رئیس میراث فرهنگی کشور به بروجرد سفر کرد و در این سفر خود بعد از بازدید از چند بنای تاریخی قصد بازدید از موزه ورشوسازی بروجرد را داشت که گفته شد در این موزه، ورشویی وجود ندارد و تنها نامی بر سر در آن قرار گرفته است.

 

حالا در ایام نوروز درب این موزه که تنها یک تابلو دارد به روی مسافران و گردشگران نوروزی بسته است که در این راستا خانم احمدی پور رئیس میراث فرهنگی کشور از این وضعیت موزه ورشو بروجرد به شدت انتقاد کرد و گفت: می شد حداقل 10 درصد این موزه با صنایع ورشو راه اندازی شود که این کار صورت نگرفته است و به نظر می رسد شهر بروجرد آنگونه که باید برای نوروز آماده نشده است.

 

راه اندازی موزه ورشو در خانه تاریخی بیرجندی علاوه بر معرفی هر چه بیشتر ورشو، می توانست بخشی از عمارت تاریخی و بناهای تاریخی را به علاقه مندان معرفی کند اما طبق گفته ها بیش از 95 درصد این بنا مرمت شده است.

نتیجه تصویری برای ورشو بروجرد

قرار بود با راه اندازی این موزه بخش هایی از موزه در اختیار هنرمندان ورشو قرار بگیرد تا بازدید کنندگان از نزدیک با هنر ورشو آشنا شوند که این وعده هنوز محقق نشده است.

 

گاهی گفته می شود اعتبار نیست و گاهی تجهیزات، تا جایی که این هنر در حال فراموشی کلا فراموش شود و این در حالیست که با کمی تلاش برای راه اندازی این موزه می توان مهمترین صنایع دستی شهر را به گردشگران بیشتر معرفی کرد.

 

شهرستان بروجرد دارای ظرفیت ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی است که نیاز است برای جذب گردشگر شرایط را مهیا و این ظرفیت ها را به بهترین شکل به مسافران معرفی کرد.

 

انتهای پیام/ 

منبع: بازتاب بروجرد

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات