مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان:

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان گفت: ۶۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان در معرض خشکی و زوال است.

به گزارش لرستان خبر، مهرداد فتحی بیرانوند امشب در جلسه شورای اداری استان لرستان که با حضور رئیس سازمان حفظت محیط‌زیست در استانداری برگزار شد اظهار داشت: تعامل و هماهنگی موجود بین همه دستگاه‌های استان در بحث محیط‌زیست به‌رغم افکار سیاسی متفاوت بسیار مطلوب است و همه مدیران در این زمینه وحدت نظر دارند و استان لرستان امروز به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در بحث حفاظت محیط‌زیست در کشور است.

وی بابیان اینکه امروزه محیط‌زیست به‌عنوان چالش نخست  دنیا مطرح می‌شود، افزود: ریزگردها که امروز زندگی مردم در بسیاری از شهرهای کشور را به مخاطره انداخته، خشکیدن تالاب‌ها و فرسایش خاک و کاهش منابع آب شیرین از معضلات زیست‌محیطی است و در حال حاضر رفع  این معضلات نیازمند مدیریت و یاری همه‌جانبه است تا آیندگان با مشکلات بیشتری مواجه نشوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان در ادامه با ارائه گزارشی در ارتباط با اقدامات انجام‌شده در زمینهٔ حفاظت محیط‌زیست در استان لرستان بیان کرد: استان لرستان به‌عنوان استان‌هایی که در قلب زاگرس قرار دارد دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های مختلف محیط‌زیستی است که وجود اختلاف ارتفاع در این استان سبب به وجود آمدن تنوع اقلیمی بی‌نظیر در استان لرستان شده به‌گونه‌ای که به‌رغم اینکه مساحت استان 1.7 درصد مساحت کل کشور است اما 25 درصد کل تنوع زیستی کشور در استان لرستان مطالعه و اثبات‌شده است.

وی وجود بالغ‌بر هزار و 700 گونه گیاهی و 170 گونه مختص استان لرستان را از دیگر ظرفیت‌های زیست‌محیطی لرستان برشمرد و عنوان کرد: وجود بیش از 258 گونه جانوری شناسایی‌شده در استان و پنج گونه اختصاصی لرستان، قرار گرفتن 20 درصد مجموع جنگل‌های زاگرس معادل یک‌میلیون و 200 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در لرستان از ظرفیت‌های این استان است.

فتحی بیرانوند به خشکی 600 هزار هکتار از مجموع 800 هزار هکتار مرتع استان به دلیل بیماری زوال بلوط اشاره و بیان کرد: زوال بلوط خطرات زیست‌محیطی این استان محسوب می‌شود که لازم است  سازمان محیط زیست توجه جدی و پیگیری ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

وی افزود: همان‌طور که موضوع دریاچه ارومیه با پیگیری ویژه به‌عنوان یک چالش ملی مطرح‌شده و همه دولتمردان و سیاست گذران در این زمینه اتفاق‌نظر دارند اهمیت جنگل‌های زاگرس نیز به‌عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شود تا نژاد این جنگل احیا شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان خاطرنشان کرد: در استان لرستان حدود 450 هزار هکتار مناطق چهارگانه، شکارممنوع و زیستگاه‌های حساس وجود دارد که 15 درصد مجموع مساحت استان است و برای حفظ و حراست از این تنوع زیستی با توجه به تنوع کم‌نظیر آن در دولت فعلی به‌اندازه کل فعالیت محیط‌زیست پاسگاه ساخته‌شده و همین امر سبب افزایش ضریب امنیت مناطق تحت حفاظت‌شده است.

به گفته وی برگزاری دو مانور بزرگ در جنگل‌های استان لرستان برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها با شرکت 500 نفر و 15 دستگاه، کاهش 57 درصدی میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع لرستان، کاهش قاچاق سمندر لرستانی طی سه سال گذشته با ورود جدی کارگروه آمایش، احداث مرکز قرنطینه در سفیدکوه به‌منظور نجات حیات‌وحش،  پایش و نظارت 1500 واحد صنعتی با همکاری سازمان صنعت و معدن به‌منظور کاهش آلایندگی و ایجاد ایستگاه سنجش آلودگی هوا ازجمله اقدامات حفاظتی این سازمان در استان لرستان بوده است.

فتحی بیرانوند خبر جذب 40 فارغ‌التحصیل مرتبط با محیط‌زیست برای نخستین بار در کشور از میان 80 فارغ‌التحصیل دختر فراخوان شده را داد و گفت: این تعداد با گذراندن دوره‌های آموزشی و با حمایت صندوق کارآفرینی امید و اعطای تسهیلات 100 میلیون تومانی برای اولین بار درزمینهٔ حفاظت محیط‌زیست تربیت می‌شوند.

وی با اشاره به  مشکلات فراوان تالاب‌های استان لرستان گفت: بخش اعظمی از این تالاب‌ها به دلیل کم مهری‌های گذشته تغییر کاربری پیداکرده و از حالت تالابی خارج‌شده و حال‌وروز خوبی ندارند و نیاز به حمایت جدی مدیران محیط‌زیست دارند تا بتوان آن‌ها را احیا کرد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات