رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خرم‌آباد:

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: نخستین نشست بین‌المللی سازمان ملل در مورد گردوغبار امسال در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران در راستای پدیده گردوغبار در استان لرستان اظهار داشت: بیشترین گردوغباری که به استان لرستان وارد می‌شود منشأ خارجی دارد و عمدتاً  از کشور عراق وارد استان می‌شود.

وی افزود: مذاکراتی را از سال 92 با دولت عراق داشتیم که همکاری‌ها و هماهنگی‌هایی با دولت عراق صورت گرفته تا کانون‌های گردوغبار داخل  عراق را بتوان مهار کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: شرایط عراق و متأسفانه ناامنی و بی‌ثباتی داخل کشور عراق عملاً  مشکلات زیادی را برای آن‌ها فراهم کرده است، اخیراً مذاکرات به‌صورت مجدد انجام‌شده و خواستار اقدامات عملی برای مقابله با کانون‌های گردوغبار و احیا تالاب‌ها و تالاب‌های داخلی عراق نیز انجام‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز تلاش بسیار خوبی را برای طرح موضوع گردوغبار در سطح بین‌المللی انجام داده است بیان کرد: موضوع گردوغبار یکی از  مسائل مهم برای سازمان ملل است، سازمان ملل نخستین نشست بین‌المللی  خود را در مورد گردوغبار امسال در ایران برگزار می‌کند و در این اجلاس می‌توانیم جامعه جهانی را نسبت به اهمیت موضوع و نسبت به لزوم همکاری و هماهنگی آگاه کرد.

ابتکار تصریح کرد: مناطق زیادی در دنیا تحت تأثیر پدیده گردوغبار است و به موضوعی تبدیل‌شده که برای کشورهای مختلف جهان اهمیت پیداکرده که به‌تبع همکاری‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و فنی، تبادلات علمی و تجربیات  می‌تواند  در این زمینه بسیار مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای زاگرس نیز برنامه‌هایی داریم که با همکاری دستگاه‌های مختلف ازجمله سازمان جنگل‌ها و مراتع که مسئولیت اصلی جنگل‌های بلوط را به عهده  انجام می‌شود، برای ما نیز مسئله جنگل‌های بلوط به حدی اهمیت داشته که در نخستین جلسه شورای عالی محیط‌زیست در دولت یازدهم به موضوع جنگل‌های بلوط پرداختیم علاوه بر آن برنامه خاصی را برای توسعه پایدار منطقه زاگرس داریم که در آن برنامه حفاظت از مناطق مختلف زاگرس و طبیعت این منطقه در کنار توجه به معیشت‌های  پایدار و جوامع محلی که سازگار با محیط‌زیست و طبیعت این منطقه باشد داریم که خوشبختانه در این زمینه نیز همکاری و هماهنگی‌های خوبی را در دولت داشته‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای پیوستن تالاب‌های لرستان به کنوانسیون رامسر گفت: توجه به تالاب‌ها موردتوجه دولت است و در این زمینه  نیز تلاش می‌کنیم، تاکنون در این راستا گام‌هایی برداشته و مطالعاتی انجام‌شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات