با فرا رسیدن فصل بهار بار دیگر عطر بی نظیر گیاهان خوراکی در بازار بروجرد پیچیده و انواعی از گیاهان خوراکی این روزها میهمان سفره های بهاری مردم بروجرد می شوند.

به گزارش لرستان خبر، همه ساله با فرا رسیدن فصل بهار گیاهان خودرویی که در زمین ها رشد می کنند به بازار رونق خاصی می دهند، عده ای به دامان طبیعت رفته و با چیدن و دسته بندی گیاهان خوراکی آنها را در بازار به فروش می رسانند.

 

این روزها با گذر از بازار بروجرد انواعی از گیاهان خوراکی بهاری دیده می شود که هر کدام علاوه بر داشتن طعم بی نظیر دارای مواد مغذی هستند و فروش گیاهان خواکی بهار در این فصل رونق زیادی دارد.

 

بانوان با سلیقه بروجردی گیاهان خوراکی را پس از شستشو طبخ کرده و سفره ها را با این گیاهان زینت می دهند و بهار را فرصتی برای استفاده از این گیاهان خودرو می دانند که بسیاری از آنها خاصیت های درمانی نیز دارند.

 

برخی از این گیاهان مانند شنگ به صورت خام و برخی دیگر مانند انواع تره، ورکواز و کنگر را بعد از پخته شدن استفاده می شود اما آشی که در این ایام بیشتر از همه طبخ می شود ورکواز است که این گیاه بیشتر در زمین های کشاورزی رشد می کند و با مخلوط کردن این گیاه با بلغور و حبوبات آشی بسیار خوشمزه تهیه می شود.

نتیجه تصویری برای ورکواز

مهمترین گیاهان خوراکی بهاری که در طبیعت بروجرد یافت می شود انواع تره، ورکواز، شنگ، موسیر، زرشک، پونه و آویشن است که برخی از این گیاهان را خشک می کنند و سپس مورد استفاده قرار می گیرند.

 

شرایط مناسب و آب و هوایی بروجرد سبب شده تا انواعی از گیاهان خوراکی و دارویی در مناطق طبیعی و سرسبز این شهرستان رشد کند و بسیاری از افراد نیز در این فصل با حضور در طبیعت انواعی از این گیاهان خوراکی را می چینند و کسب درآمد می کنند.

کنگر یکی دیگر از گیاهان خوراکی مختص فصل بهار است که این گیاه خاردار است و با کندن خارها و پوست آن انواعی از خورش ها و کوکو را تهیه می کنند.

 

شبدر و شنگ از دیگر گیاهان خوراکی است که به صورت خام استفاده می شود و این گیاهان بیشتر با آب ترشی و نمک خصوصا در عصرهای روزهای بهاری استفاده می شود که البته برخی شنگ را به عنوان سبزی در آش استفاده می کنند و در برخی از موارد هم جوشانده آن را مصرف می کنند.

نتیجه تصویری برای گیاه شنگ

گیاهان بهاری به دلیل این که دور از دست و به صورت خودرو رشد می کنند می توان گفت خوراکی هایی سالم، طبیعی  و ارگانیک هستند و می توان در فصل بهار گیاهان بهاری را تا حدودی جایگزین غذاهای چرب و پر کالری کرد.

 

در فصل بهار به دلیل آب و هوایی دل انگیز بسیاری از طبیعت دوستانی که در دامان طبیعت حاضر می شوند و از زیبایی و سرسبزی بهار لذت می برند و در کنار بهره بردن از طبیعت، سعی می کنند این گیاهان خوراکی را که می شناسند با دستان خود از طبیعت چیده و از آنها غذاهای خوشمزه تهیه کنند.

 

اما یادمان باشد با حضور در طبیعت و برداشت این گایاهان خوراکی خسارتی به طبیعت وارد نکنیم.

 

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات