نبض کُند صنعت در بروجرد؛

بیش از 50 درصد صنایع بروجرد تعطیل و نیمه تعطیل هستند و مابقی با نیمی از ظرفیت کار می کنند، سال گذشته 900 کارگر از واحدهای تولیدی و کارخانه های بروجرد اخراج شدند و به نظر می رسد که تعطیلی صنایع و واحدهای تولیدی دغدغه جدی مسئولان نیست.

به گزارش لرستان خبر، آمارها نشان می دهد چند سالی است وضع صنایع در بروجرد روز به روز بدتر می شود، از 40 درصد صنایع استان لرستان که در این شهرستان قرار دارند حدود 60 درصد تعطیل و نیمه تعطیل و مابقی واحدها با اندک ظرفیتی کار می کنند.

 

با توجه به این که طی چند سال اخیر بسیاری از کارخانه های بزرگ این شهر تعطیل و یا نیمه تعطیل شده اند، وضیعت صنعت در این شهر از حد بحران هم گذشته و آنچه که دیده می شود تنها تعطیلی کارخانه ها و بیکاری جوانان است.

 

طبق آمارها در سال 95 تعداد 900 کارگر از کارخانه ها و واحدهای تولیدی بروجرد اخراج شده و به جمع بیکاران پیوستند، از سویی مسئولان از اشتغال بیش از سه هزار نفر در این شهر خبر می دهند که آمار ارائه شده با تعداد بیکاران همخوانی ندارد.

نتیجه تصویری برای بیکاری کارگرانسال گذشته کارخانه های سامان کاشی، کاشی جم و زاگرس خودرو بروجرد به طور کامل تعطیل و صدها کارگر از این کارخانه ها اخراج شدند و همچنین نساجی 500 کارگر را اخراج کرد و چراغ کارخانه های تعطیل در این شهر همچنان خاموش است.

 

این در حالیست که سال گذشته بیش از 70 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در اختیار واحدهای صنعتی برای تولید و رونق مجدد پرداخت شده اما تا کنون حتی یک کارخانه هم احیا نشده است و این نشان می دهد چرخ هر کدام از صنایع که از حرکت ایستاده دوباره نچرخیده است.

 

با توجه به این که استان لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شد اما پایلوت بودن در این شهر گره ای از مشکلات را باز نکرد و مشکلات همچنان در این شهر ادامه دارد.

 

"عباس گودرزی" نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: در حال حاضر رکود در کل کشور دیده می شود به طوری که شرکت هایی با نشان ها و برندهای شناخته شده نیز گرفتار تعطیلی شده اند.

 

وی اضافه کرد: تنها راه حل مشکلات اقتصادی و رونق دوباره در صنایع و تولید ملی، رجوع عمیق و انقلابی به اقتصاد مقاومتی با رعایت الزامات است.

 

گودرزی با اشاره به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی در بروجرد افزود: کم توجهی، بی اهتمامی و عدم دغدغه جدی مسئولان اجرایی در خصوص مسائل بروجرد سبب شده تا این واحدها همچنان تعطیل باشند چرا که اگر توجه جدی مسئولان نسبت به این مسائل جدی بود تا کنون باید نشانه هایی از نتیجه و گشودن گره ها در این شهر و در حوزه صنعت احساس می شد.

 

به گفته وی متاسفانه برخی زیاده خواهی ها، فرصت طلبی ها، حمایت های نابجا و فسادهای پشت پرده علت دیگری از وضعیت نامناسب صنایع بروجرد است که حل این مسئله در گرو اصلاح برخی ساختارها و برخی از افراد است.

 

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی در مقام حرف، شعار، مصاحبه و گفتاردرمانی حق بروجرد ادا شده اما در عرصه اقدام و عمل به بروجرد جفا شده و مسئولین آنچنان که باید در این راستا به وعده هایشان عمل نکرده اند و همین عوامل سبب شده تا صنعت در این شهر رو به افول رود.

 

وی اظهار داشت: باید تمامی مدیران و مسئولان با افرادی که قصد سرمایه گذاری های خرد و کلان را در این شهر دارند همکاری ویژه ای داشته باشند و از هر گونه سنگ اندازی، تنگ نظری و کوتاهی پرهیز کنند و تنها با عزم جهادی و تلاش می توان بخش زیادی از این مشکلات را حل کرد.

 

طی چند سال اخیر ونچه مشهود بوده تنها وتعطیلی واحدهای صنعتی بوده و تا کنون حتی یک کارخانه هم احیا نشده در صورتی که همه مسئولان در مصاحبه های خود خبر از احیای کارخانه ها دارند اما رونق مجدد در صنایع نیازمند همت و تلاش مضاعف است.

 

انتهای پیام/

منبع: بازتاب بروجرد

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات