عملیات اجرایی پروژه تصفیه خانه آب ازنا 5 سال است که آغاز شده، اما هنوز به بهره برداری نرسیده است. به گفته مسئولان اجرایی برای تکمیل این تصفیه‌خانه آب شرب حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این پروژه وارد مدار شود.

عملیات اجرایی پروژه تصفیه خانه آب ازنا 5 سال است که آغاز شده، اما هنوز به بهره برداری نرسیده است. به گفته مسئولان اجرایی برای تکمیل این تصفیه‌خانه آب شرب حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این پروژه وارد مدار شود. بخش عمده‌ای از آب شرب این منطقه از طریق چاه‌های زیرزمینی تامین می‌شود. بخش دیگر آن در قالب طرح انتقال آب از سراب کمندان برای مصرف مردم در نظر گرفته شده است.
با توجه به خطرات ناشی از آلودگی آب‌های زیر زمینی، احداث تصفیه خانه در شهر ازنا در دستور کار دولت قرار گرفته و این پروژه به کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای لرستان قرار است به منظور تامین آب شرب مردم اجرا شود. قسمتی از آب شرب شهر ازنا از طریق چاه‌های زیرزمینی تامین شده و آب شرب این چاه‌ها نیز مورد تایید کارشناسان قرار دارد اما به دلیل واقع شدن بخشی از چاه‌های تامین آب شرب در محدوده شهری و از مدار خارج شدن آنها در حال حاضر تکمیل شدن تصفیه خانه شهر ازنا ضروری به نظر می‌رسد.
به هر صورت تأمین آب شرب سالم از نیازهای اولیه هر شهر و دیاری است تا مردم بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای به این نیاز حیاتی دسترسی کافی داشته باشند. شهرستان ازنا که در شرق لرستان واقع‌شده با بیش از 71 هزار نفر جمعیت همواره با خطر آلودگی آب‌های زیرزمینی مواجه بوده و تکمیل تصفیه‌خانه این شهرستان به یکی از مطالبات مردم این شهرستان تبدیل شده است.

آب شرب ازنا در معرض آلودگی
یک کارشناس آب با بیان اینکه تصفیه‌خانه آب ازنا با هدف انتقال آب تصفیه شده با کیفیت استاندارد و به منظور تامین آب شرب با ظرفیت تولید 6 میلیون متر مکعب در سال طراحی شده است، اظهار می‌کند: هدف از عملیات تصفیه، حذف مواد معلق و کاهش کدورت به کمتر از یک NTU و گند‌زدایی آب برای مصرف شرب بوده و منبع تامین کننده آب این تصفیه خانه نیز آبگیر کمندان است.
« هومن حسنوند» می‌افزاید: خطر آلودگی آب‌های زیر‌زمینی همواره وجود دارد و برای تامین آب شرب باید به شاخص‌هایی چون بهداشت و آلوده نبودن آن توجه کافی شود. آب شرب ازنا در معرض آلودگی قرار دارد و به همین دلیل تکمیل پروژه تصفیه خانه ازنا که از پروژه‌های راکد استان در حوزه آب منطقه‌ای به شمار می‌رود باید در اولویت قرار گیرد.

نبود اعتبار
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: تصفیه‌خانه آب شرب ازنا از مطالبات مردم این شهرستان است و باید با تزریق اعتبارات و اهتمام ویژه دولت این پروژه تکمیل و به بهره‌ برداری برسد. این طرح از مصوبات سفر اول دولت نهم به لرستان است که هنوز تکمیل نشده و به علت نبود اعتبار هم اینک راکد و تعطیل است.
«مجید کیان پور» می‌افزاید: احداث تصفیه خانه ازنا با گذشت 3 سال از سفر دولت نهم به لرستان بالاخره در سال 90 آغاز شد اما با گذشت 5 سال از زمان اجرا، هنوز تکمیل نشده است.
کیان پور با بیان اینکه تصفیه‌خانه ازنا در زمره طرح‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است‌، عنوان می‌کند: وزارت نیرو باید اهتمام ویژه‌ای به خرج دهد تا با تزریق اعتبار مورد نیز برای خرید و نصب تجهیزات در اسرع وقت این پروژه به بهره‌برداری برسد.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: پیگیری‌های زیادی برای این پروژه در سطح وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشته‌ایم اما از نظر وزارت نیرو پروژه تصفیه خانه ازنا در دو سال گذشته به‌عنوان طرح‌های تکمیل شده اعلام شده بنابراین در این سال‌ها هیچ اعتباری به آن تخصیص پیدا نکرده و طرح نیمه‌تمام است.
وی تاکید می‌کند: وقتی که این طرح از دید وزارت و سازمان برنامه‌ریزی تمام‌شده تلقی می‌شود به این معناست که اعتبار به آن اختصاص یافته اما نکته تامل‌برانگیز این است که این اعتبار اختصاص‌یافته در کجا هزینه شده که سازمان مدیریت و وزارت نیرو نتوانسته‌اند با استفاده از آن پروژه را تکمیل کنند.
کیان پور اظهار می‌کند: با گذشت سال‌ها از شروع عملیات اجرایی، تاسیساتی که در پروژه به کار رفته ممکن است مستهلک و غیرقابل استفاده شود. به همین دلیل پیگیری‌های در سطح وزارت نیرو انجام داده‌ایم و نهایتا وزارتخانه قول مساعد داده است اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح تامین شده و به زودی ابلاغ شود.
 
۶۴ پروژه در حوزه آب
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان هم با بیان اینکه ۶۴ پروژه در حوزه آب لرستان در دستور کار است، می‌گوید: لرستان بیشترین پروژه‌های آب را در کشور داراست. ۱۰ طرح حوزه آب جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که یکی از این طرح‌ها، پروژه تصفیه‌خانه آب شرب ازنا به شمار می‌رود.
«رضا میرزایی» می‌افزاید: تصفیه‌خانه آب ازنا حدود 90 درصد پیشرفت ساختمانی و حدود 55 درصد پیشرفت در زمینه تجهیز و ساخت تأسیسات دارد. ابنیه تصفیه‌خانه ازنا تکمیل شده اما به دلیل نبود اعتبار بخشی از تجهیزات مکانیکی و برقی آن تهیه نشده است.
میرزایی اظهار می‌کند: برای تکمیل این تصفیه‌خانه آب شرب حدود 20 میلیارد تومان نیاز است که پیشنهاد آن ارائه ‌شده و در صورت تامین اعتبار با نصب تجهیزات، این پروژه وارد مدار خواهد شد. تاکنون برای ساخت این تصفیه‌خانه حدود 12 میلیارد تومان هزینه شده و ظرفیت تولید آن 260 لیتر در ثانیه و در سال 6 میلیون مترمکعب است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون آب شرب شهر ازنا از طریق چند چاه عمیق و خط انتقال کمندان تأمین می‌شود، ادامه می‌دهد: با تامین اعتبار و خرید تجهیزات مورد نیاز، این پروژه در یک بازه زمانی شش ماهه تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید‌.
این مسئول تاکید می‌کند: بودجه سال‌جاری هنوز ابلاغ و اعلام نشده و منتظر هستیم تا اعتبار مورد نیاز از سوی وزارت نیرو تامین شود اما برای تکمیل تصفیه خانه پیگیر هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این اعتبار مصوب شده و تخصیص پیدا کند.

    ضرورت بهره‌برداری از تصفیه‌خانه
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ازنا چندی پیش در گفت‌وگو با سایت‌های خبری از تصفیه نشدن آب شرب این شهرستان خبر داد و گفت: آب شرب شهرستان ازنا وضعیت خوبی ندارد. «منصور درویشی» اظهار می‌کند: آب شرب، علاوه بر کافی بودن باید به لحاظ بهداشتی نیز مناسب باشد اما آب شرب شهرستان ازنا تصفیه نمی‌شود و وضعیت خوبی ندارد که باید هر چه سریع‌تر برای احداث تصفیه‌خانه اقدام شود. تصفیه‌خانه فاضلاب شهرستان نیز هنوز تکمیل نشده و در دست ساخت است. احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و آب باید هر چه سریع‌تر پیگیری شوند چراکه با سلامت افراد سر و کار دارند.  وی تاکید می‌کند: هم اکنون در شهرستان ازنا فاضلاب از طریق چاه‌های جذبی جمع‌آوری می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: همشهری

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات