عشایر امسال 20 روز زودتر وارد بروجرد شدند، خطر نابودی مراتع به ازای دام های مازاد در این شهر مشکلی است که سالهاست تکرار می شود اما تا کنون اقدامی برای حل آن در نظر گرفته نشده و پاسکاری کوچ زودهنگام عشایر به جای حل مشکل انجام می شود.

به گزارش لرستان خبر، هر ساله با عبور زود هنگام عشایر از بروجرد مسائل و مشکلاتی ایجاد می شود که مراتع بروجرد قربانی کوچ زودرس می شوند به طوری که امسال از 12 فروردین وارد بروجرد شده اند و تا کنون ساماندهی کوچ عشایر در بروجرد موفق نبوده است.

 

فصل بهار که از راه می رسد کوچ عشایر آغاز می شود، این کوچ همه ساله در حالی آغاز می شود که پوشش گیاهی بر زمین نقش بسته و هنوز آنچنان رشد نکرده که عشایر به سمت این شهر حرکت می کنند.

با وجود این که حدود 96 هزار هکتار مرتع در شهرستان بروجرد وجود دارد اما چند برابر این ظرفیت دام در مراتع رها شده و سبب می شود تا این مراتع به نوعی قربانی دام ها شوند.

 

طبق تقویم باید کوچ عشایر از 15 اردیبهشت ماه آغاز شود اما گاهی یک ماه زودتر عشایر به این سمت حرکت می کنند و تا کنون ساماندهی کوچ عشایر در شهرستان بروجرد موفق نبوده است.

 

از 20 روز پیش شاهد کوچ عشایر در بروجرد بودیم، چادرهایی که نه تنها در حاشیه شهر بلکه در جاهایی نزدیک به شهر دیده می شدند و دام ها آزاد و رها مشغول چرا بودند، بعد از ورود چند گروه از عشایر جلسه ای فوری در بروجرد برگزار شد تا جلوی این مشکل گرفته شود و دام ها در زمان مقرر از این شهر عبور کنند اما هر چه جلوتر می رویم عشایر بیشتری را در حاشیه شهر می بینیم.

 

این در حالیست که در بین جاده بروجرد به سمت اشترینان و در نزدیکی اشترینان نیز چادرهای عشایر برپا شده و به نظر می رسد که زمان کوچ بدون ساماندهی و برنامه ریزی معنا ندارد.

نتیجه تصویری برای عشایر

این روزها دام های زیادی در بلوار بهشت، نزدیکی تپه چغا و جاهای دیگری که تازه گیاهان سبز شده اند دیده می شود و تا کنون اقدامی برای رفع این مشکل نشده و هر ساله ساماندهی به سال بعد موکول می شود.

 

البته وقتی مشکل کوچ زودرس به اوج خود می رسد برخی از مسئولین این ساماندهی را در محدوده وظایف خود نمی دانند و در این میان آنچه دیده می شود تنها پاسکاری مشکل است و همین باعث شده تا هر ساله این مشکل تکرار شود.

 

سالانه بالغ بر 2 میلیون راس دام از بروجرد عبور می کنند و این  کوچ زودتر از موعد عشایر علاوه بر نابودی مراتع و فضای سبز سبب انتشار بیماری های واگیر می شود اما تا کنون اقدامی موثر و چشمگیر صورت نگرفته است.

نتیجه تصویری برای دام ها در بلوارهای شهری

"امیر ثقلینی" رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: در جلسه ای که 18 روز پیش در فرمانداری بروجرد برگزار شد قرار بود که این عشایر زیاد در بروجرد نمانند و به سمت استان همدان حرکت کنند اما از سویی ورودی استان باید بسته شود تا این عشایر وارد نشوند که این امر صورت نگرفته و هم اکنون حدود 20 روز است که عشایر به بروجرد کوچ کرده اند.

وی اضافه کرد: باید اقامتگاه هایی در مسیر تردد عشایر باشد تا در صورتی که زودتر از موعد از شهر ها عبور می کنند بتوانند در این اقامتگاه ها قرار بگیرند اما باید گفت عمده مشکلات به این دلیل است که در بروجرد اداره امور عشایر وجود ندارد.

 

به گفته وی مراتع این شهر آمادگی لازم برای چرای دام ها را ندارند و باید گفت که متولی این امر اداره امور عشایر است که در بروجرد وجود ندارد و باید برای این مشکل فکر اساسی شود.

 

به گزارش بازتاب بروجرد در جلسه چند روز پیش  ساماندهی کوچ عشایر که خروجی لازم را نداشت برخی از مسئولین در اعتراض به خبرنگاران گفتند که نباید در راستای کوچ زودهنگام بزرگنمایی و سیاهنمایی انجام شود و اقداماتی شده که زمان کوچ تغییر کرده و این خروجی مهم جلسه بوده است.

 

اما این در حالیست که به خوبی با گشتی در شهر و خیابان های اطراف عشایر کوچ رو دیده می شود و ورودی استان همدان همچنان بسته و عشایر چاره ای جز ماندن ندارند در حالی که چون این شهر میان بند است تنها 24 تا 72 ساعت می توانند مستقر شوند که این جلسه بدون خروجی به اتمام رسیده و عشایر 20 روز زودتر وارد بروجرد شدند.

 

باید توجه داشت که مشکل کوچ زودرس عشایر  با پاسکاری، جلسات بدون خروجی و یا بیان کمبود امکانات حل نمی شود و باید برای حل این مشکل فکری اساسی شود.

 

انتهای پیام/

منبع: بازتاب بروجرد

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات