وضعیت مبهم پروژه زیر گذر منطقه ماسور خرم آباد؛

شهرستان خرم‌آباد دارای 4 ورودی اصلی است که با وجود این که برخی از ورودی‌های شهر جزء راه‌های ترانزیت کشور محسوب می‌شود، اما وضعیت خوبی ندارد و شرایط آن زیبنده‌ی شهر نیست. یکی از این ورودی ها که اکنون اسیر پروژه ای به نام زیرگذر شده است، ورودی جنوب خرم آباد است.

به گزارش لرستان خبر، زمانی که ورودی یک شهر در شرایط نامناسبی باشد ناخودآگاه تصویری منفی از توسعه‌نیافتگی آن شهر در ذهن فرد شکل می‌دهد حتی اگر درون شهر در شرایطی مطلوبی باشد.

 

شهرستان خرم‌آباد نیز با پیشینه قوی تاریخی خود دارای 4 ورودی اصلی است که با وجود این که برخی از ورودی‌های شهر جزء راه‌های ترانزیت کشور محسوب می‌شود، اما وضعیت خوبی ندارد و شرایط آن زیبنده‌ی شهر نیست.

 

یکی از  این ورودی ها که اکنون هم اسیر پروژه ای به نام زیرگذر شده است، ورودی جنوب خرم آباد است.

 

پروژه ای که تیر ماه 93 کلنگ آن بر زمین زده شد و اکنون بعد از گذشت نزدیک به سه سال نه تنها خاک برداری آن تمام نشده است بلکه دستخوش حوادث فراوان شده است و هر روز اخبار جدیدی از وضعیت این پروژه به گوش می رسد.

 

 به طوری که از همان ابتدا، عدم کلنگ زنی این پروژه توسط معاون اول رئیس جمهور در خرداد ماه 93، تاخیر چندین ماهه از آغاز به کار پروژه با وجود دادن وعده های کوتاه مدت توسط مسئولین، اختلاف شهردار وقت -محمد مهرابی- با اعضای شورای شهر و ماده 48 کردن این پروژه از سوی مهرابی و خروج وی از بدنه شهرداری، قرار داد جدید شهرداری با پیمانکار جدید برای ادامه کار، عدم پرداخت سهم استانداری به پروژه با وجود دادن وعده ها، شایعاتی مبنی بر کشف گورستان باستانی در دل پروژه! و نیز نبود اعتبار برای ادامه روند کار همگی سندی بر  اتلاف وقت سه ساله در پایان رساندن این پروژه به حساب می آید.

 

 این در حالی است که محمد مهرابی در گفت و گو با سفیر افلاک  دلیل ماده 48 کردن پروژه زیرگذر بهارستان را چنین گفت: یکی از دلایل ماده  48 کردن پروژه بهارستان توسط اینجانب جلوگیری از استخرهای شهری جدیدی به نام زیرگذر در منطقه بهارستان بود!

 

متاسفانه بازار داغ شایعات این پروژه تا جایی پیش رفته است که هنوز هم با وجود تکذیب شدن موضوع گورستان باستانی در این منطقه، مردم عدم اجرای این پروژه را به موضوع کشف آثار باستانی در این منطقه بی ربط نمی دانند و باز هم حرف و حدیث هایی مبنی بر پر کردن مجدد این پروژه بالاگرفته است.

 

درحالی هنوز هم حرف از گورستان باستانی بر سر زبان مردم است که در همان زمان معاون اداره میراث فرهنگی استان لرستان در گفت و گو با سفیر افلاک  ضمن تکذیب صریح این موضوع گفت: در جریان احداث تقاطع بهارستان آثاری از یک قبرستان پدیدار شد که بلافاصله پس از این موضوع تیم حفاظت میراث فرهنگی به محل رفت و کنترل اوضاع را برای انجام بررسی های لازم در دست گرفت.

 

وی ادامه داد: پس از بررسی چند کارشناس میراث فرهنگی از این قبرستان ،مشخص شد که این قبرستان مربوط به دوره معاصر بوده و ویژگی تاریخی خاصی نداشته و هیچ گونه اشیا تاریخی هم در آن وجود ندارد و لذا اصلا نیازی به کاوش های باستانشناسی بیشتر در آن نیست.

 

محمد رضا ملکشاهی راد نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی نیز در گفت وگو با سفیر افلاک  در خصوص وضعیت این پروژه اظهار کرد: اجرای پروژه زیرگذر بهارستان یکی از مطالبات به حق مردم خرم آباد به خصوص مردم منطقه ماسور است.

 

وی افزود: تذکراتی به شهرداری و استانداری مبنی بر به نتیجه رسیدن این پروژه داده و تاکید کرده ام اگر سایر پروژه های شهری را تعطیل کرده اید باید تمرکز را برای به پایان رساندن این پروژه قرار دهید چرا که این پروژه علاوه بر اینکه مطالبه مردم است، چهره ناخوشایندی را به شهر داده است و این در شان مرکز یک استان نیست.

 

رستم کوشکی عضو شورای شهر خرم آباد نیز در خصوص وضعیت این پروژه به سفیر افلاک گفت: هر تصمیمی که برای آینده شهر خرم آباد گرفته می شود فقط شورای شهر در آن دخیل نیست بلکه مجموعه استانداری، فرمانداری و شهرداری نیز در آن دخیل است.

 

عضو شورای شهر خرم آباد افزود: از همان ابتدا با احداث زیرگذر در منطقه ماسور مخالف بودم چرا که عرض خیابان به گونه ای است که مشکل ترافیک ندارد؛ من با وصل کردن ساحلی به فرودگاه خرم آباد موافق بودم چرا که هم می توانست به کاهش حجم ترافیک شهر کمک کند و هم وضعیت شهر را ارتقا دهد.

 

کوشکی ادامه داد: به هر حال پروژه بهارستان با تمام مشکلاتی که از ابتدا مانند ماده 48 شدن روبه رو شد اما با این وجود شهرداری تصمیم به متوقف کردن آن ندارد و پیشنهاد شده است که شهرداری زمین های ترمینال حافظی را به صورت معوض برای ادامه کار به پیمانکار بدهد؛اما 30 درصد سهم استانداری هنوز پرداخت نشده است.

 

با این وجود حال باید گفت چرا باید پروژه ای با این ظرفیت کوچک این قدر دستخوش حوادث شود که عدم اجرای تعهدات در افتتاح این پروژه از یک طرف و نیز عدم پاسخگوی شفاف مسئولین در رابطه با مشکلات پروژه از طرف دیگر باعث دامن زدن به این شایعات شود!

 

وضعیت پروژه های عمرانی برخی مراکز استان های دیگر به گونه ای است که مسئولین آن ها به سمت احداث مگاپروژه هایی مانند مونوریل هستند اما متاسفانه وضعیت در مرکز لرستان به گونه ای است که از احداث یک زیرگذری که به زعم مسئولین منسوخ شده است عاجز مانده اند.

 

انتظار می رود اگر به دنبال تحقق شعار پیشرفت و توسعه شهری هستیم مسئولین اجازه تاخیر در اجرای چنین پروژه هایی را ندهند چرا که نه تنها زیبنده شهر نیست بله مردم نیز با دیدن این وضعیت ذهنیتی منفی پیدا می کنند.

 

 گزارش از: فرزانه صادقی فرد

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات