تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی سبب شده تا کارگران این واحدها از کار اخراج شوند، این کارگران در هفته کارگر دل خوشی ندارند چرا که حقوق کارگران در لابه لای شعارهای مختلف پایمال می شود و این شعارها دردی از کارگران را دوا نمی کند.

به گزارش لرستان خبر، پنجم تا 11 اردیبهشت ماه هفته کارگر نامگذاری شده، روزی برای کارگر که در تقویم ثبت شده تا در این روز به کارگران و مشکلات آنها بیشتر رسیدگی شود اما مشکلات جامعه کارگری آنقدر زیاد است که کارگران برای رسیدن این روز دل خوشی ندارند.

 

نبود امنیت شغلی و قرارداد های چند روزه، حقوق هایی که چرخ زندگی را به سختی می چرخاند، حقوق های معوقه، بیمه، مسکن و حمایت های لازم همه و همه از مهمترین مشکلات قشر زحمتکش کارگری است.

 

این روزها تعطیلی کارخانه ها و نیمه فعال بودن آنها درشهرستان بروجرد به اوج رسیده و کمتر کارخانه ای وجود دارد که با همه توان کار کند، تعطیلی کاشی جم، زاگرس خودرو، سامان کاشی و چند واحد دیگر که کارگران را یکی پس از دیگری اخراج کرده و حقوق کارگران در پشت شعارهای مسئولین گُم شده است.

نتیجه تصویری برای کارگران

کم نیستند کارگرانی در بروجرد که چند ماه حتی یک سال است حقوق دریافت نکرده اند، کارگرانی که آفتاب نزده از خانه بیرون می روند و شب هنگام که خانه بر می گردند تنها با دست های خالی وارد منزل می شوند، کارگران شهرداری که 6 ماه است حقوق دریافت نکرده و کارگران سامان کاشی هم که بیش از یک سال است در انتظار حقوق هستند.

 

گرچه هر از چند گاهی کارگران برای دریافت حداقل یک ماه حقوق باید تجمع و راهپیمایی کنند اما به نظر می رسد هیچگاه حقوق کارگران دیده نشد و آنچه وجود دارد تنها شعارهایی است که محقق نمی شوند.

 

بی توجهی به معیشت و حقوق های معوقه کارگران مشکلی بوده که چند سال است تنها در هفته کارگر اشاره به آن می شود و بعد فراموش خواهد شدذ البته گاهی متاسفانه کارفرمایان کارگران را تهدید می کنند که در صورت اعتراض به حقوق معوقه از کار اخراج می شوند.

نتیجه تصویری برای دستان کارگران

این در حالیست که با تعطیلی هر یک از واحدهای تولیدی تعدادی از کارگران اخراج شده و خانه نشین می شوند که افزایش دستفروشان در گوشه گوشه شهر، میدان ها و چهار راه های مملو از کارگران بیکار نشان از افزایش تعداد بیکاری در این شهر دارد اما انتشار اخبار تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران برای برخی از مسئولین سخت است و گاهی این گونه اخبار را تکذیب می کنند تا نشان دهند هیچ مشکلی در شهر وجود ندارد.

 

طی سالهای اخیر حدود 50 درصد صنایع بروجرد تعطیل و نیمه تعطیل شده و کارگران زیادی بیکار شده اند به طوری که در سال گذشته حدود 900 کارگر در شهرستان بروجرد از کار بیکار شده اند که تعدادی از صنایع بزرگ و تعدادی هم از واحدهای کوچک بوده و این آمار برای شهرستان بروجرد زیاد است.

 

استرس و فشار کار، نبود امنیت شغلی، عدم دریافت حقوق، بی توجهی به میزان حقوق کارگران از مهمترین مشکلاتی است که کارگران با آن همراه هستند به طوری که از فرا رسیدن هفته کارگر و شعارهای مسئولین دل خوشی ندارند.

 

یکی از کارگران شهرداری بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: 6 ماه حقوق معوقه داریم و با توجه به این که هر روز کارمان را انجام می دهیم اما متاسفانه در زمان پرداخت حقوق خبری نیست.

نتیجه تصویری برای کارگران شهرداری

وی که نخواست نامی از او برده شود گفت: همیشه ما را تهدید می کنند که در صورت هر گونه اعتراض به حقوق معوقه از کار اخراج خواهید شد و ما هم مجبوریم کار کنیم و اعتراضی به حقوق نداشته باشیم.

 

این کارگر شهرداری گفت: برای گذران امورات زندگی به ناچار مجبورم قرض کنم و از مغازه ها نسیه خرید کنم و واقعا از این وضع خسته شده ام و به نظرم هیچ کسی به فکر کارگران نیست و ما را که شرمنده خانواده می شویم را درک نمی کند.

 

یکی دیگر از کارگرانی که از کارخانه اخراج شده بود گفت: روز کارگر برای ما کارگران اخراج شده رنگ و بویی ندارد، یک سال است که بیکار هستم و وعده های مسئولین برای بازگشت به کار تا کنون محقق نشده است.

 

معظمی اظهار داشت: تنها در هفته کارگر برخی از مسئولین وعده هایی به کارگران می دهند که بسیاری از آنها محقق نمی شود و با اتمام این هفته باز هم کارگران و مطالبات آنها فراموش می شود.

نتیجه تصویری برای بیکاری کارگران

وی بیان کرد: نبود امنیت شغلی یکی از مهمترین مشکلات جامعه کارگری است و کارگران همیشه نگران هستند که از کار اخراج شوند.

 

به گزارش بازتاب بروجرد طی چند سال اخیر با تعطیلی کارخانه های بروجرد بسیاری از کارگران بیکار شده و نبود امنیت شغلی و بی توجهی به حقوق کارگران در لابه لای شعارهای مسئولین گُم شده است.

 

انتهای پیام/  

منبع: بازتاب بروجرد

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات