پلنگ ایرانی به‌عنوان گونه‌ای منحصربه‌فرد در حال جدال درنبردی نابرابر است به‌طوری‌که در سال‌های اخیر تصادفات، شکارچیان و ... این گونه را به کام مرگ کشیده اند.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیر کل محیط زیست لرستان گفت لرستان دارای گونه های نادر و شاخص در سطح کشور است، از جمله این گونه ها «پلنگ ایرانی» است که به عنوان سلطان صخره ها در مناطق صعب العبور و کوهستانی استان زندگی می کند.

وی با بیان اینکه در جای جای استان گزارش وجود پلنگ را داشته ایم گفت: در لرستان پلنگ هم به صورت مستقیم و هم به صورت نمایه و دوربین هایی که کار گذاشته ایم مشاهده شده است.

مدیر کل محیط زیست لرستان با بیان اینکه پلنگ لرستان بعد از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی بزرگترین گربه سان کشور به شمار می آید افزود: این گونه در لیست جانوران در معرض انقراض قرار گرفته است.

فتحی بیرانوند بیان داشت: بزرگترین پلنگی که در دنیا مشاهده شده پلنگ زاگرس بوده که مامن آن بیشتر حوالی استان لرستان است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وجود پلنگ به عنوان یک گونه نشان دهنده اکوسیستم کامل در استان باشد گفت: علل اصلی تهدید پلنگ همان انسان که همان دامداران و شکارچیان بوده، هستند.

مدیر کل محیط زیست لرستان بیان داشت: متاسفانه برخی از پلنگ ها توسط شکارچیان شکار شده و در خط راه آهن و گردنه ایوان دره الشتر آنها را رها کردند و همچنین تصادفات جاده ای نیز موجب مرگ پلنگ ها می شود.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه برای حفاظت از این گونه جانوری در استان اقدام به تهیه نقشه پراکنش آن کرده ایم گفت: همچنین آموزش جوامع محلی نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از این گونه بوده است.

وی با بیان اینکه همچنین تحت پوشش بیمه قرار دادن پلنگ از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است گفت: اگر دامداران و افرادی از سوی پلنگ خسارت ببینند از طریق پرداخت بیمه جبران خسارت خواهند شد.

مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان اینکه همچنین با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل اقدام به ایجاد کریدورها در مناطق حساس کرده ایم گفت: همچنین بنا بوده که مرکز مطالعات پلنگ ایرانی در استان لرستان ایجاد شود.

انتهای پیام/

منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات