مدیرکل منابع طبیعی استان:

مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: 2 میلیون واحد دامی استان‌های همجوار وارد مراتع لرستان می‌شوند.

به گزارش لرستان خبر، شیرزاد نجفی اظهار کرد: علاوه بر 1.5 میلیون واحد دامی استان حدود دو میلیون واحد دامی نیز از استان‌های همجوار وارد مراتع لرستان می‌شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر چرای زودهنگام دام در مراتع یکی از عوامل مهم تخریب مراتع است.

وی اضافه کرد: متاسفانه دام‌های عشایر استان‌های همجوار که زودتر از موعد مقرر به استان کوچ می‌کنند باعث برهم خوردن تعادل مرتع و از بین رفتن عرصه‌های طبیعی می‌شوند.

نجفی، میزان دام لرستان را 1.5 میلیون واحد دامی عنوان کرد و گفت: همچنین 1.5 تا دو میلیون واحد دامی عشایر استان‌های همجوار به لرستان وارد می‌شوند که این افزایش بر مراتع عرصه‌های طبیعی فشار زیادی را تحمیل می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان ادامه داد: دام‌ها مانع از رشد طبیعی گیاهان و پخش بذرها می‌شوند و در نهایت تخریب عرصه‌های طبیعی اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل امور عشایر لرستان نیز از وجود ۱۴ هزار خانوار عشایری در استان خبر داد.

 حاجی‌مراد بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، جمعیت عشایر استان را ۸۴ هزار نفر اعلام کرد و افزود: نگاه به پیشینه ایران این موضوع را روشن می‌کند که بدون مطالعه تاریخ اقوام، ایلات و عشایر به درستی نمی‌توان تاریخ کشور را شناخت. این قشر در لرستان شامل ۱۴ هزار خانوار بوده که در قالب ۱۵ طایفه شناخته شده‌اند.

بیرانوند اضافه کرد: حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر کوچ‌رو بوده که برای امرار معاش خود در دو منطقه قشلاق و ییلاق دائم در حال سفر هستند. همچنین در هنگام کوچ حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ خانوار از استان‌های هم‌جوار به استان وارد می‌شوند که فشار زیادی به مراتع وارد می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعات تاریخی ایلات ایران دیده می‌شود که ایلات در سیاست داخلی کشور دارای نفوذ بوده و نقش مهمی در به وجود آوردن سلسله‌ها داشته‌اند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات