قطعه‌ای از بهشت در انتظار گردشگران؛

دنیای زیبای لاله‌های واژگون در قلب طبیعت زاگرس جایی است که دشت و دالانی از اشک مریم و سوسن چلچراغ طبیعت گردان را به انتظار نشسته، بهشت گمشده‌ای که چشم‌انتظار ثبت ملی مانده است.

به گزارش لرستان خبر، شهرستان الیگودرز دشت زیبای لاله‌های واژگون لرستان را در خود جای‌داده است جایی که دالانی از زیبایی‌های زاگرس طبیعت گردان را انتظار می‌کشد تا اینجا قطعه‌ای از بهشت زیبای لرستان را تجربه کنند.

لاله‌های واژگون در جای‌جای لرستان قابلیت رویش دارند و مشاهده می‌شوند ولی در دورود و الیگودرز ردپای این دشت‌های زیبا را بیش از سایر شهرستان‌ها می‌توان دید به‌طوری‌که قالیچه‌ای از زیبایی در «دشت دالان» الیگودرز جلو گاه نابی از طبیعت بهاری این دیار ساخته است.

این دشت زیبا که با کوهستان‌هایی چون قالی کوه محصورشده است برای طبیعت گردان و گردشگران فرصتی برای دیدار زیباترین تابلوی بهار هنرمند است، جایی که هرساله شاهد حضور گردشگران زیادی از جای‌جای کشور برای دیدار این نقاشی خوش‌رنگ است.

مطابق نظر کارشناسان لاله‌های واژگون روئیده در این دشت زیبا شامل «اشک مریم» و «سوسن چلچراغ» می‌شوند، گونه‌ای که با قامتی بلندتر از یک متر کل این دشت را زیر سایه گلبرگ‌های واژگون شده خود گرفته و در مدت‌زمان عمر کوتاه خود جاذبه‌ای بی‌بدیل را خلق کرده است.

به‌رغم وجود این ظرفیت ارزشمند در لرستان همچنان ثبت ملی دشت زیبای لاله‌های واژگون الیگودرز به نتیجه نرسیده تا از یک‌سو زمینه معرفی این جاذبه کمتر فراهم‌شده و از سوی دیگر درزمینهٔ حفاظت از این سرمایه توفیقات کمتر باشد.

در حال حاضر قاچاق، چرای بی‌رویه دام‌ها، تخریب دشت برای توسعه اراضی کشاورزی و ریشه‌کنی لاله‌های واژگون این دشت ازجمله نگرانی‌های فعالان محیط‌زیست است چراکه لاله واژگون ازجمله گونه‌های حفاظت‌شده محسوب شده و قاچاق آن نیز تخلف محسوب می‌شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد هر چه سریع‌تر باید دشت دالانی الیگودرز به لحاظ اینکه ذخیرگان ارزشمند گونه لاله واژگون محسوب می‌شود و ازجمله دشت‌های کمیاب میزبان این‌گونه در کشور است به‌عنوان اثر طبیعی به ثبت ملی برسد؛ موضوعی که سال‌هاست کلید خورده ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

مرتضی سعیدی فر رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان الیگودرز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در سخنانی بابیان اینکه دشت لاله‌های واژگون در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در منطقه‌ای به نام «دشت دالانی» واقع‌شده و ارتفاع این منطقه دو هزار و ۷۰۰ متر از سطح دریا است اظهار داشت: در این منطقه از گونه‌ها و لاله‌های واژگون مشاهده می‌شود.

اصغر بلکی وند رئیس اداره محیط‌زیست الیگودرز نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنامه‌های که برای این ظرفیت داریم این بوده که پیشنهاد این دشت را به‌عنوان اثر طبیعی و ملی داده‌ایم.

وی بیان داشت: اگر این منطقه به‌عنوان اثر طبیعی و ملی ثبت شود ما می‌توانیم امکانات و تجهیزات بهتری برای حفاظت از منطقه به کار بگیریم.

رئیس اداره محیط‌زیست الیگودرز تصریح کرد: در این راستا اولین قدم و شرط این بوده که مردم با ما همراهی کنند.

  بلکی وند بابیان اینکه به‌طور تقریبی ۳۵ هکتار از عرصه‌های دشت لاله‌ های واژگونی برای کشت گیاهان دارویی اختصاص پیداکرده است گفت: این امر با مدیریت منابع طبیعی الیگودرز عملیاتی شده است.

وی گفت: همچنین خط حائل برای جداسازی مرز منابع ملی و مستثنایت و جلوگیری از تعرض اشخاص و افراد به منابع ملی ایجادشده است.

انتهای پیام/

منبع: مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات