به‌رغم وعده‌های فراوان، بانک‌های عامل نسبت به اعطای تسهیلات راهگشا به صنایع شهرستان بروجرد خودداری کرده و کارخانجات نساجی بروجرد نیز برای رفع مشکلات اخیر خود دست‌به‌کار شده است.

به گزارش لرستان خبر، صنعت نساجی بروجرد که یکی از قدیمی‌ترین صنایع غرب کشور است سال گذشته با بحران‌های ناشی از نبود نقدینگی و بازار فروش مواجه بود که همین امر سبب تعدیل 500 کارگر در ابتدای سال شد تا گمانه‌زنی‌ها با فشار افکار عمومی نسبت به اخراج این تعداد از کارگران در محافل و مجالس مسئولان دولتی شدت گرفته و ختم به وعده‌هایی شود که هریک در نوع خود بارها تا پایان سال تمدید شد و اما ثمری برای کارگران نداشت.

تسهیلاتی که اعطا نشد!

از سویی مدیران کارخانجات نساجی بروجرد که با اعلام مشکلات خود تلاش می‌کردند کمک ستاد تسهیل استان در دریافت تسهیلات پنج و 50 میلیارد تومانی بانک‌ها را دریافت کنند تا انتهای سال نتوانستند به‌رغم تأکیدات و مصوبات فراوان این ستاد هیچ تسهیلاتی دریافت کنند و همچنان چشم‌به‌راه وعده‌هایی عمل نشده ماندند.

نساجی بروجرد که می‌رفت تاریخچه رکود صنایع مهم استان لرستان را با رکورد اخراج این تعداد کارگر برای خود ثبت کند به‌یک‌باره در ابتدای سال جدید اقدام به جذب حدود 100 کارگر اخراج شده خود کرد تا بار دیگر چرایی این عملکرد مدیران این کارخانجات صنعتی در هاله‌ای از ابهام فرورود که این اخراج و جذب‌ها برای چه بوده و اگر نساجی با بحران مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند چطور توانسته ماشین‌آلات جدید خریداری کند و دوباره بخشی از کارگران خود را به کار دعوت نماید.

بارقه‌های امید در قدیمی‌ترین صنعت نساجی کشور

هرچند سفر هفته گذشته وزیر صنعت و معدن به این شهرستان که منتهی به بازدید از صنایع و ازجمله این کارخانجات شد دستاوردی جز وعده عملی نشده نشست با مدیران صنایع و پیگیری اعطای تسهیلات راهگشا به نساجی نداشت اما با آغاز سال 96 بارقه‌های امید در قدیمی‌ترین صنعت نساجی غرب کشور روشن‌شده و خبرهای خوشی از این کارخانه به گوش می‌رسد هرچند قربانی این بازی‌های مدیران و مسئولان کارگران همواره مضطرب بوده است اما این بار به نظر می‌رسد نساجی بروجرد با قطع امید از همت مسئولان و اعطای وام توسط بانک‌ها خود دست به‌زانو گرفته و برخاسته‌اند.

عبدالعلی گیوه کی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد که این روزها پای ثابت پاسخگویی دلایل افول صنایع بروجرد شده است به خبرنگار تسنیم گفت: در ابتدای امسال حدود 100 کارگر اخراج شده از نساجی بروجرد به کار خود بازگشتند.

وی در رابطه با این اخراج و به‌کارگیری‌های مجدد این کارخانجات این‌چنین عنوان کرد: کارخانجات نساجی در مقطعی مربوط به سال 90 تا 93 تولیدات خود را افزایش داد به همین علت نزدیک به 250 کارگر مازاد استخدام کرد اما هنگامی‌که تولید افزایش یافت انبارها پرشده و باید بر اساس نیاز بازار این تولیدات روانه بازار فروش می‌شدند بنابراین در آن مقطع مشاوران اعلام کردند تولید آن‌ها بیش‌ازحد نیاز بازار است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد افزود: در پایان سال 94 به نقطه‌ای رسیدند که دیگر تولید توجیه نداشت و بازار فروش محصولات خود را نداشتند و سرمایه آن‌ها بازگشت نداشت و یا باید از بانک‌ها کمک‌های مالی دریافت می‌کردند تا بازار فروش پیدا شود و یا اینکه تولید را نگه می‌داشتند تا تولیدات قبلی خود را به فروش برسانند و پس‌ازآن دوباره کارگران را به کار دعوت کنند.

توقف خط تولید در نساجی بروجرد و اخراج کارگران

وی ادامه داد: هنگامی‌که نتوانستند از طریق بانک‌ها تسهیلات کمکی دریافت کنند از گزینه بعدی یعنی توقف تولید استفاده کردند با این کار خط تولید نگه‌داشته شده و تعدادی از کارگران آزاد شدند و امروز به نقطه‌ای رسیده‌اند که تولیدات آن‌ها به مصرف بازار رسیده و از انبارها ترخیص شده و به فروش رسیده و در حال حاضر دوباره شروع به تولید پارچه کرده‌اند و این نوید بازگشت کارگران به کار را داد.

گیوه کی معتقد است این پروسه در صورت رکود حاکم بر بازار تکرار می‌شود و با توجه به اینکه فضای بازی در کشور ایجادشده و با این چشم‌انداز و فرصتی که کارخانه نساجی در به‌روز کردن ماشین‌آلات خود داشت و اجناس تولیدی را ارتقا داده و نزدیک به 20 میلیارد تومان از منابع داخلی این کارخانه صرف تجهیز و به‌روزرسانی ماشین‌آلات شده و نقایص را در این فرصت یک‌ساله برطرف کرده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در نام‌گذاری امسال به نام تولید و اشتغال، توزیع کالا در بازار بهتر می‌شود و امید است روند فروش تولیدات نیز رونق گیرد اما درهرصورت هر کارخانه‌ای فراز و نشیب دارد.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد تأکید کرد: پیگیری‌های لازم به‌منظور دریافت تسهیلات 50 میلیارد تومانی در ستاد تسهیل استان نیز همچنان در دست انجام است اما در حال حاضر بانک ملی استان جوابی نداده است.

دعوت به کار مجدد کارگران اخراج شده

امید اعلایی مدیر کارخانه نساجی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از دعوت به کار مجدد 103 کارگر اخراج شده این کارخانه در ابتدای امسال که مزین به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است خبر داد و گفت: تاکنون به‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده خبری از تسهیلات 50 میلیارد تومانی بانک ملی که قرار بود به این کارخانه تعلق گیرد، نشده است.

وی افزود: همان‌طور که قول داده بودیم در صورت آزادسازی منابع ماشین‌آلات موردنیاز این کارخانه خریداری می‌شود در حال حاضر بالغ‌بر 10 میلیارد تومان ماشین‌آلات از محل فروش تولیدات این کارخانه خریداری‌شده و کماکان کارخانه در حال نصب ماشین‌آلات جدید خریداری‌شده شامل ماشین‌آلات مربوط به خطوط چاپ در سالن رنگرزی و ماشین‌آلات سالن ریسندگی است.

مدیر کارخانه نساجی بروجرد تصریح کرد: هنوز هم تعدادی از کارگران بیرون از کارخانه هستند و بنا داریم اگر شرایط فعلی بهبود یابد برای بازگشت به کار این تعداد از کارگران نیز برنامه‌ریزی کنیم چراکه این شرایط در شأن کارخانجات نساجی بروجرد نیست.

وی افزود: با توجه به این موارد شاهد افزایش 40 درصدی تولید کمی و کیفی در رنگرزی و نیز بهبود 50 درصدی تولید کیفی در سالن ریسندگی خواهیم بود.

اعلایی بیان کرد: این در حالی است که هنوز هم بخش‌هایی از کارخانه همچون بافندگی با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند و قصد داریم با بهبود شرایط از طریق خرید ماشین‌آلات و نصب تجهیزات به‌روز کیفیت تولیدی این بخش‌ها را ارتقا دهیم.

وی نگاهی نیز به توسعه صادرات تولیدات این کارخانه مهم نساجی کشور داشت و با تأکید بر این مهم گفت: صادرات در حوزه نساجی باوجود رقبای مهمی همچون ترکیه و چین مسئله پیچیده‌ای است و در صورت تأمین نیازهای موردنظر قابل‌بررسی است و در حال حاضر تولیدات این کارخانه به‌صورت داخلی توزیع می‌شود و باواسطه بخشی از تولیدات به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

گزارش از الهام شاهدپور

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات