معاون جهاد کشاورزی پلدختر:

معاون جهاد کشاورزی پلدختر گفت: با توجه به میزان ۵۰ درصدی کاهش باران پیش بینی می‌شود میزان برداشت گندم در شهرستان پلدختر نسبت به سال گذشته بیش ۱۰ هزار تن کاهش یابد.

به گزارش لرستان خبر،  شمس‌الدین جمشیدی ظهر امروز در جلسه شورای کشاورزی شهرستان پلدختر اظهار داشت: سال زراعی گذشته میزان خرید مازاد گندم شهرستان پلدختر 30 هزار و 50 تن و میزان خرید کلزا از کشاورزان هزار و 140 تن بوده است.

وی افزود: امسال سطح زیر کشت گندم در شهرستان پلدختر 23 هزار و 980 هکتار است که از این تعداد پنج هزار و 300 هکتار گندم آبی و 15 هزار و 180 هکتار دیم است.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی پلدختر عنوان کرد: سال گذشته تعداد کمباین‌های ورودی به این شهرستان 155 دستگاه بوده که از این تعداد 135 دستگاه کمباین کاه جمع کن و مابقی کمباین معمولی بوده است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به میزان 50 درصد کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب و حدود یک ماه تأخیر درکشت امسال میزان خرید گندم در پلدختر حدود 20 هزار تن باشد.

جمشیدی تصریح کرد: میزان تولید و خرید امسال کلزا از کشاورزان در شهرستان پلدختر یک‌صد تن پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال جهت برداشت مزارع گندم تعداد 160 دستگاه کمباین و برای برداشت کلزا سه دستگاه همراه با هد مخصوص برداشت کلزا به شهرستان وارد شود.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی پلدختر گفت: امسال تعداد دو اکیپ برداشت و نظارت در شهرستان فعالیت می‌کنند و با توجه به وجود چهار مرکز ترید جهاد کشاورزی شهرستان هر مرکز نیز یک اکیپ جهت برداشت و نظارت بر کار کمباین‌ها دارد علاوه برآن شرکت‌های مشاوره‌ای که کارشناس مکانیزاسیون دارند نیز کار نظارت و صدور برگ معاینه فنی برای کمباین‌ها را بر عهده‌دارند و این شرکت‌ها مبلغی بابت معاینه و ضدعفونی از هر کمباین دریافت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: به کشاورزان توصیه می‌شود با کارشناسان مراکز کشاورزی در ارتباط باشند تا قبل از ورود کمباین به مزرعه از آن بازدید  شود و تنظیمات اولیه و شستشو آن انجام گیرد.

جمشیدی افزود:کشاورزان جهت حفظ مواد آلی خاک از آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول به‌طور جد خودداری کنند و با توجه به مصوبه اخیر مجلس این کار جرم محسوب می‌شود و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به نرخ برداشت از طریق کمباین عنوان کرد:این نرخ به توافق بین کمباین دار و کشاورز مربوط می‌شود که در صورت عدم توافق نرخ اعلامی از سوی ستاد برداشت غلات کشور که به مراکز جهاد کشاورزی ارسال‌شده ملاک عمل است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات