بافت تاریخی خرم‌آباد با وجود اهمیت و ارزش بالایی که در حوزه تاریخی،فرهنگی و گردشگری دارد در سایه کم توجهی مسوولان در حال نابودی بوده و سالانه بخشی از آن تخریب می‌شود.

 
به گزارش لرستان خبر، استان لرستان و در مرکز آن دره خرم‌آباد دارای پیشینه تاریخی بسیار غنی است چنانکه مطابق کاوش باستان شناسان، قدمت سکونت انسان‌های مدرن در این دره تاریخی به ۵۴ هزار قبل سال بر می‌گردد.

بر این اساس از دیرباز تا کنون آثار و ابنیه تاریخی بسیار زیادی در استان لرستان بر جای مانده است که هر یک به تنهایی اثری ارزشمند و بی بدیل به شمار می‌رود و می‌تواند در جذب  گردشگر و رونق صنعت توریسم در این منطقه بسیار موثر باشد.

با این وجود جاذبه‌های تاریخی لرستان تنها مربوط به هزاره‌های قبل باز نمی‌گردد چنانکه آثار تاریخی بسیار زیادی از قرن‌های اخیر در خرم‌آباد بر جای مانده است.

از جمله جاذبه‌های تاریخی ارزشمندی که قدمت آن به صده‌های گذشته باز می‌گردد بافت تاریخی موجود در شهر خرم‌آباد است که به واسطه‌ی وجود قلعه تاریخی فلک الافلاک ،امروزه بافت تاریخی ارزشمندی در مرکز خرم‌آباد وجود دارد.

بر این اساس به گفته کارشناسان حدود 80 هکتار بافت تاریخی در خرم‌آباد وجود دارد که در محله‌های چون درب باباطاهر ،پشت بازار، درب دلاکان و دیگر محله‌های اطراف قلعه فلک الافلاک قرار گرفته است.

 

 بافت‌های تاریخی امروزه اهمیت بسیار زیادی در صنعت گردشگری دارند بگونه‌ای که کارشناسان معتقدند در صورت توجه و برنامه‌ریزی مناسب می‌توانند در توسعه صنعت گردشگری و توریسم بسیار موثر باشد چنانکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز از وجود بافت‌های تاریخی برای جذب گردشگر نهایت استفاده برده می‌شود کمااینکه در ایران نیز شهر یزد به عنوان یک نمونه موفق توانسته است سالانه به واسطه بافت‌های تاریخی خود هزاران گردشگر جذب کرده و مشاغل بسیاری در حوزه گردشگری به وجود آورد.

اما متاسفانه با وجود ارزش بسیار بالایی که بافت‌های تاریخی خرم‌آباد دارند در سالیان اخیر شاهد بی مهری به این سرمایه‌های ارزشمند و میراث بی بدیل هستیم چنانکه به گفته کارشناسان میراث فرهنگی در ده سال اخیر حدود ۳۵ درصد از بافت های تاریخی خرم‌آباد تخریب شده اند و یقینا اگر سایه مرگ از سر این میراث ارزشمند برداشته نشود تا چند سال دیگر آثاری از آنها باقی نخواهد بود.

کم توجهی و عدم وجود برنامه مناسب برای ساماندهی و جلوگیری از تخریب بافت‌های تاریخی موجب شده است تا هر ساله بخشی از این میراث ارزشمند از بین رفته و به جای آن ساختمان‌ها و ابنیه جدیدی که به هیچ وجه با ساختار بافت تاریخی سازگار نیستند ایجاد شود.

 

این در حالی است که در صورت توجه به ظرفیت غنی بافتهای تاریخی خرم‌آباد و جلوگیری از تخریب آنها و ترمیم و ساماندهی این بافت‌ها می‌توان زمینه را برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری به وجود آورد و به واسطه یک وجود همین بافتهای تاریخی ارزشمند مشاغل بسیاری به واسطه حضور گردشگران ایجاد کرد و گامی در راستای کاهش بیکاری که مهمترین معضل امروز جامعه است برداشت.

اما متاسفانه تا کنون توجه ویژه‌ای از سوی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری خرم‌آباد به عنوان متولیان حفاظت از بافت‌های تاریخی خرم‌آباد صورت نگرفته است و این در حالی است که در برنامه سوم و چهارم بر حفظ و مرمت بافت‌های تاریخی تاکید ویژه‌ای شده اما با این وجود تاکنون اقدامی عملی و تاثیرگذار در این راستا انجام نشده است.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر سیاست‌های مدیریت ارشد استان لرستان بر رونق صنعت گردشگری و توریست در منطقه و ایجاد مشاغل برای جوانان در این راستا بوده است انتظار می‌رود در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال توجه ویژه‌ای بر استفاده از ظرفیت های بی بدیل و بی نظیر تاریخی و جاذبه گردشگری خرم‌آباد شود و به طور خاص برنامه ویژه‌ای برای حفظ و مرمت بافتهای تاریخی خرم‌آباد در نظر گرفته شود تا ضمن جلوگیری از نابودی این میراث گرانبها از آن برای توسعه صنعت توریسم استفاده شود.

لذا از مسئولان میراث فرهنگی انتظار می‌رود رویه گذشته را اصلاح کرده و از این پس توجه ویژه‌تری به بافت‌های تاریخی خرم‌آباد داشته و طرح ساماندهی و مرمت بافت‌های تاریخی را هرچه سریعتر تهیه و اجرا کند.

همچنین از شهرداری خرم‌آباد نیز انتظار می‌رود نسبت به ایجاد شهرداری شهر قدیم یا بلدیه اهتمام جدی ورزیده و این موضوع را در اسرع وقت به سرانجام برساند تا به نوعی سایه مرگ از طریق بافت های تاریخی خرم آباد برداشته شود،ضمن اینکه شورای شهر نیز می‌تواند در این راستا شهرداری را به حفظ بافت تاریخی ملزم کرده و برنامه ویژه‌ای در این راستان تدوین کند که انتظار می‌رود در شورای پنجم شاهد این موضوع باشیم.

بدون شک در صورت برنامه‌ریزی مناسب و صحیح می‌توان از میراث ماندگار فرهنگی و تاریخی خرم‌آباد نیز همانند بسیاری از شهرهای ایران در جهت رونق گردشگری و توریسم و به طبع رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال در منطقه استفاده کرد.

باشد که مسوولان مربوطه در سال اقتصاد مقاومتی به این مسایل توجه بیشتری داشته باشند.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات