رئیس‌ کل دادگستری استان لرستان:

رئیس ‌کل دادگستری استان لرستان گفت: بانک مرکزی نظارت لازم را بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی ندارد.

به گزارش لرستان خبر، جعفر بدری در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خاطرنشان نمود: بانک‌ها در دنیا سه وظیفه اساسی قبول پس‌اندازهای مردم، پرداخت تسهیلات کوتاه‌مدت و بلندمدت و ارائه خدمات بانکی از قبیل سرمایه‌گذاری و تسهیل انتقال الکترونیکی پول را به عهده دارند، انجام این وظایف مستلزم برنامه‌ریزی صحیح و ارزیابی دقیق عملکرد آن‌ها است.
رییس شورای قضایی استان تشریح کرد: بانک مرکزی نظارت لازم را بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی ندارد و مهم‌ترین عامل ورشکستگی و سقوط مؤسسات اعتباری عدم نظارت و بازرسی صحیح از فعالیت‌های تجاری و بانکی به ‌وسیله بانک مرکزی است.
بدری ادامه داد: پیام‌های هشداردهنده مسئولین بانک مرکزی به مردم که در مؤسسات مالی غیرمجاز سپرده‌گذاری نکنند چاره کار نیست بانک مرکزی بنا بر وظیفه قانونی باید از ابتدا از تأسیس این قبیل مؤسسات جلوگیری و ادامه فعالیت آن‌ها را متوقف کند.
وی در ادامه افزود: طبق دستورالعمل سرمایه‌گذاری مؤسسات اعتباری که توسط شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است، بانک‌ها می‌توانند مجموعاً ۴۰ درصد از سرمایه پایه خود را به صورت مستقیم، بی‌واسطه یا با واسطه سرمایه‌گذاری کنند.
رئیس‌کل دادگستری لرستان افزود: فعالیت‌های پولی آن‌ها ضوابطی دارد که اگر رعایت نشود در انجام تعهدات آن‌ها خلل ایجاد می‌شود اما متأسفانه به دلیل مخاطرات سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و رکود در بازار مسکن، منابع بانکی که باید صرف فعالیت‌های تولیدی شود در مسیری کاملاً انحرافی در بخش‌های غیر تولیدی انباشته شده است.

بدری در پایان تأکید کرد: مهم‌ترین اصل برای فعالیت بانکی، اعتماد مردم است، بانک‌هایی که بتوانند اعتماد ملت را جلب کنند، بزرگ‌ترین سرمایه را در اختیار دارند کوچک‌ترین سهل‌انگاری باعث سلب اعتماد عمومی می‌شود و پیامد آن به مؤسسات اعتباری محدود نخواهد شد بلکه دامن‌گیر بانک‌های خصوصی و حتی دولتی هم می‌شود.

 

خبر: علی سبزواری

منبع: یافته

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات