استاندار لرستان از شناسایی 150 نقطه بحرانی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این استان خبر داد و گفت: اداره کل منابع طبیعی باید این مناطق را تفکیک و آنها را برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی ها در مراتع و جنگل ها به شهرستان ها اعلام کند.

به گزارش لرستان خبر، هوشنگ بازوند در نشست شورای عالی مدیریت بحران استان لرستان در سالن جلسات استانداری با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها افزود: بیش از 80 درصد استان لرستان جنگل و مرتع است که باید این سرمایه به درستی به نسل های آینده منتقل شود.
وی 100 درصد آتش سوزی ها در جنگل های لرستان را عامل انسانی دانست و اظهار کرد: هر سال این سرمایه ملی به دلیل این آتش سوزی کاهش می یابد.
استاندار لرستان افزود: باید اقدامات موثر اداره کل منابع طبیعی در راستای کاهش آتش سوزی جنگل ها در سال گذشته را قدر بدانیم.
وی بیان کرد: از فرمانداران، دهیاری ها و بخشداران انتظارات بیشتری در این زمینه می رود و باید با فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و برگزاری کلاس های آموزشی از آتش سوزی مراتع و جنگل ها جلوگیری شود.
بازوند افزود: در صورت نیاز مدیریت بحران استان لرستان با صدا و سیما در این زمینه همکاری لازم داشته باشد و ائمه جمعه در خطبه ها در مورد اهمیت این موضوع اطلاع رسانی کنند.
وی گفت: شهرستان های پلدختر، کوهدشت و دوره چگنی نسبت به شهرستان های دیگر استان در معرض آتش سوزی جنگل ها قرار دارند و فرمانداران باید در این زمینه آسیب ‌شناسی و در صورت بروز هرگونه مشکل، اختلافات را برطرف کنند.
استاندار لرستان افزود: 320 هزار هکتار از مراتع و جنگل های لرستان در وضعیت قرمز است لذا دستگاه های اجرایی استان باید در این زمینه اقدامات لازم و پشتیبانی های مورد نیاز را انجام دهند.
وی بیان کرد: 6 میلیارد ریال به اداره کل منابع طبیعی، 2 میلیارد ریال به سازمان حفاظت محیط زیست و یک میلیارد ریال برای دهیاری ها برای خرید تجهیزات تخصیص می یابد.
وی با اشاره به شیوع ویروس تب کنگو در استان های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و اصفهان و ضرورت پیشگیری از آن گفت: سازمان حمل و نقل گوشت استان لرستان برای بازسازی و نوسازی ناوگان خود طرح ارایه کند تا در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان مطرح تسهیلات لازم از طریق یک بانک عامل ارائه شوند.
وی افزود: سردخانه های گوشتی استان نیاز به داشتن پیش سرد دارند بر این اساس فرمانداران با صنف قصابان در این زمینه جلساتی را داشته باشند و اگر سردخانه هایی فاقد پیش سرد باشند مکلف به دریافت تسهیلات هستند.
مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان نیز در این نشست گفت: مساحت کل عرصه های طبیعی استان 2میلیون و 101هزارو 669 هکتار است که شامل یک میلیون و 217هزارو 316 هکتار جنگل و 884هزارو 355 هکتار مرتع می باشد.
شیرزاد نجفی ادامه داد: مجموعه آتش‌ سوزی در جنگل‌ های کشور در سال گذشته 21 هزار و 25 هکتار و در استان لرستان 843 هکتار بود.
وی افزود: سرانه جنگل به ازای هر نفر در جهان 6هزارو 500 متر مربع، در ایران 2هزار مترمربع و در استان لرستان 6هزارو 914 مترمربع است.
وی گفت: طی بررسی‌ های انجام شده در لرستان طی 10 سال گذشته 90 درصد از آتش سوزی‌ ها عمدی و 10 درصد غیرعمدی بوده است.
نجفی افزود: خسارات سالانه ناشی از جنگل سوزی در لرستان 367 میلیارد ریال برآورد شده است که این روند در کشور سه هزارو 200 میلیارد ریال می ‌باشد.
وی اضافه کرد: متوسط سالانه جنگل ها متاثر از آتش سوزی در لرستان 2 هزار هکتار و در کشور 17 هزار هکتار است.
وی با بیان اینکه تعداد 150 نقطه بحرانی حریق در جنگل‌ها و مراتع استان ای مشخص شده است، گفت: در سال گذشته 844 هکتار از عرصه‌ های منابع طبیعی استان دچار 48 فقره حریق شده است.
لرستان ذخیره گاه بلوط کشور است و متاسفانه به دلایل مختلف از جمله عوامل انسانی هرسال بخش هایی از آنها دچار آتش سوزی می شوند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات