موج فزاینده بیکاری در شهرستان بروجرد سبب شده تا در اندک کاریابی‌ها و آگهی‌های اشتغال نیز خبری از کسب‌وکار نباشد و ۱۵ هزار جوان جویای کار بروجردی در انتظار فرصت‌های شغلی جدید همچون استخدام در بیمارستان آیت‌الله بروجردی باشند.

به گزارش لرستان خبر، «به یک همکار خانم جهت کار در سبزیجات آماده نیازمندیم، استخدام آشپز ماهر در رستوران، چند همکار آقا برای پخش روزنامه در سطح شهر، چند همکار خانم با روابط عمومی بالا به‌صورت پاره‌وقت، همکار آقا جهت بازاریابی با حقوق و مزایای بالا» این‌ها تمام سرفصل‌های آگهی‌های استخدام هرروزه نیازمندی‌های شهرستان بروجرد است.

این ردیف‌های شغلی هرروز در پیک‌های نیازمندی‌های این شهرستان منتشر و توزیع می‌شود اما مشتری خاصی ندارد چراکه نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان یک شغل دائم و یا حتی بخورونمیر نام برد تا یک جوان جویای کار که قصد اداره یک زندگی را دارد بتواند از آن‌ها برای کسب درآمد استفاده کند.

حالا جوانان جویای کار بروجردی که شمار آن‌ها نیز کم نیست با قطع امید از کارخانجات این شهرستان که زمینه اشتغال در آن‌ها تقریباً منتفی شده و هرروز خبرهایی از اخراج کارگرانشان به گوش می‌رسد و از سویی بسیاری از آن‌ها با نداشتن سرمایه قادر به راه‌اندازی کسب‌وکاری جدید نیستند، منتظر استخدام در دستگاه‌های دیگری هستند.

بزرگ‌ترین آزمون استخدامی در بروجرد با ضابطه یا رابطه؟!

قرار است طی ماه‌های پیش رو بزرگ‌ترین آزمون استخدامی طی چند سال گذشته در بروجرد برگزار شود. خبر ثبت‌نام متقاضیان در سایت اعلام‌شده دهان‌به‌دهان در سطح شهر می‌چرخد، قرار است 178 نیروی کار در مرحله نخست در بیمارستان آیت‌الله بروجردی جذب شوند.

شایعات دهان‌به‌دهان در میان مردم می‌پیچد؛ استخدام‌های بی‌ضابطه و با رابطه بازی حالا دیگر کابوس شهروندان بروجردی شده است. مسئولان برای پاسخگویی به این نگرانی شهروندان پاسخی ندارند جز اینکه بگویند استخدام به طور حتم "بومی" خواهد بود اما در صورت نبود تخصص‌های لازم از میان افراد ثبت‌نام‌شده در دیگر شهرهای استان نیز دعوت به کار می‌شود.

سوی دیگر این ماجرا کارگرانی هستند که بیش از هشت سال است در محل احداث بیمارستان آیت‌الله بروجردی کار و تلاش می‌کنند به امید اینکه با اتمام این بیمارستان بخشی از آن‌ها در رده‌های شغلی مختلف این بیمارستان استخدام شوند. حالا دیگر وعده وعیدهای نمایندگان در تأکید بر استخدام این افراد و پیگیری‌های آن‌ها دل‌خوشی این کارگران نیست و آن‌ها با ناامیدی از استخدام خود در این بیمارستان به دلیل دیدن برخی روابط استخدامی رایج روزهای پایانی کار خود را سپری می‌نمایند.

کوروش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان به‌عنوان متولی امر استخدام در بیمارستان آیت‌الله بروجردی حالا به این نگرانی‌ها پاسخ می‌دهد و به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بیمارستان آیت‌الله بروجردی از طریق آزمون نیرو می‌گیرد اما دقیقاً زمان آزمون مشخص نیست چراکه هنوز مجوزهای لازم برگزاری این آزمون از سازمان مدیریت اخذ نشده و به‌محض دریافت مجوز اعلام می‌شود تا متقاضیان اشتغال در این مرکز درمانی با مراجعه به همان سایتی که ثبت‌نام کرده‌اند برای آزمون اقدام نمایند.

پارتی بی پارتی!

وی تأکید می‌کند اصلاً پارتی‌بازی در استخدام نیروهای این مرکز درمانی در کار نیست و می‌افزاید: امکان ندارد با این ازدحام بیکاری برای خودمان دردسر درست کنیم چراکه اگر یک نفر خارج از این سیستم استخدام شود جواب ده‌ها هزار نفر را نمی‌توانیم بدهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان می‌کند: آزمونی به‌صورت شفاف برگزار می‌شود و تمام نتایج آزمون برای مشاهده شرکت‌کنندگان به‌صورت کاملاً شفاف اعلام می‌شود علاوه بر آن در مقاطع تحصیلی مختلف شرایط آزمون هم متفاوت است.

وی بار دیگر تصدیق می‌کند هیچ رابطه‌ای در استخدام نیروهای این بیمارستان به کار گرفته نشود تا خیال شهروندان را از بابت رابطه بازی‌هایی که سبک استخدام در چنین مراکزی شده راحت کند.

ساکی در رابطه با استخدام نیروهای بومی شرط اول را بومی گزینی دانسته و بیان می‌کند: اگر در یک‌رشته بومی نبود به سراغ نیروهای غیربومی می‌رویم اما افراد بومی نیز به شرطی استخدام می‌شوند که بتوانند 60 درصد نمره آزمون را کسب کنند.

وی در رابطه با آمار تعداد ثبت‌نام کنندگان در سایت دفتر کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز خاطرنشان می‌کند: آماری از تعداد ثبت‌نام کنندگان تا به این لحظه نداریم اما تا روزهای آخر مشخص می‌شود که چه تعداد ثبت‌نام کرده‌اند.

البته برخلاف گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مهلت ثبت‌نام در این ماراتن اشتغال در سایت درج نشده و این سامانه تنها به دریافت بانک اطلاعات شخصی از کارجویان و متقاضیان می‌پردازد و هیچ اطلاعات دیگری در اختیار متقاضیان قرار نداده است.

نامه نوشته‌ایم اما جوابی نگرفته‌ایم!

عبدالعلی گیوه کی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به ثبت‌نام حدود 14 تا 15 هزار کارجو در دو کاریابی این شهرستان از استخدام‌های بومی در تمامی دستگاه‌ها دفاع کرده و می‌گوید: به‌عنوان وظیفه و رسالت خود برای فرمانداری و شبکه بهداشت بروجرد نامه نوشته‌ایم تا استخدام بیمارستان آیت‌الله بروجردی که در حال حاضر در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان است، با ضوابط مشخص صورت پذیرد.

وی بابیان اینکه دغدغه مردم در مورد عدم بومی گزینی و رابطه بازی در استخدام‌های این‌چنینی دغدغه‌ای کاملاً بجاست، می‌افزاید: جمعیت بسیار زیادی در کاریابی‌ها همچنان منتظر مشاغلی هستند که بتوانند از طریق آن‌ها استخدام شوند وقتی این ظرفیت استخدامی وجود دارد باید از همین کاریابی‌ها نسبت به دریافت نیرو اقدام شود چراکه در کاریابی‌ها بانک کاملی از اطلاعات افراد جویای کار در اختیار است و حتی ثبت‌نام افراد به تاریخ روز و ماه و سال صورت گرفته تا مشخص شود هر فرد چه مدت در نوبت یافتن شغل بوده و این‌گونه حقی از کسی ضایع نمی‌شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد تأکید می‌کند: اگر اولویتی هم باشد باید به این افراد داده شود برای همین به فرمانداری و شبکه بهداشت بروجرد نامه نوشته‌ایم و پیشنهادشده که اگر قرار است استخدامی شکل گیرد این اداره را هم در این کار دخیل کنند چراکه فردا تمام تبعات اشتغال ازجمله مشکلات بازنشستگی بیمه و نظارت بر وضعیت اشتغال و استانداردهای شغلی همه در حیطه مسئولیت‌های اداره کار خواهد بود اما متأسفانه تاکنون جوابی از مراجع ذی‌ربط نگرفته‌ایم.

وی از رسانه‌ها خواست در این زمینه با انعکاس مناسب اخبار استخدامی نسبت به اشتغال کارجویان همکاری نمایند تا اگر قرار است نیرویی درجایی استخدام شود بومی گزینی و جلوگیری از رابطه بازی در این استخدام‌ها لحاظ شود.

گیوه کی بیان می‌کند: شاید بیش از 50 درصد افرادی که قرار است در بیمارستان استخدام شود هم‌اکنون با سوابق تحصیلی کامل و متناسب در کاریابی‌های این شهرستان منتظر اشتغال در دستگاه‌های مختلف هستند که باید در اولویت استخدام قرار گیرند.

وی به مردم قول می‌دهد درمورد استخدام بیمارستان آیت‌الله بروجردی از مبادی مجاز پیگیرهای لازم را انجام دهد تا اولویت‌های استخدامی در این راستا به‌خوبی به کار گرفته شوند.

گزارش از الهام شاهدپور

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات