سفیرافلاک گزارش می دهد/سپرده گذاران مؤسسه توسعه همچنان بلاتکلیف؛

پس از گذشت یک ماه علی رغم وعده مسئولان مبنی بر حل این بحران اما هنوز خبری از پرداخت مطالبات مردم نیست و مردم هر روز نگران تر می شوند.

به گزارش لرستان خبر، از اوایل خردادماه امسال خبر بحران مالی موسسه توسعه(آرمان) در سراسر کشور و از جمله شهرهای استان لرستان منجر به تجمعات و اعتراضات گسترده مردمی شد.

 

تاجایی که بسیاری از مردمی که نگران سرمایه هایشان بودند طی چندین روز متوالی در مقابل استانداری و شعبه های مختلف این مؤسسه دست به اعتراض زدند.

 

 اعتراض سپرده گذاران موسسه توسعه

 

با وجود این مدیریت شعب موسسه توسعه «آرمان» سرپرستی غرب کشور اعلام کرده بود که مردم نگران سرمایه هایشان نباشند و بزودی با تأمین نقدینگی مشکلات مرتفع می شود.

 

پس از گذشت یک ماه علی رغم وعده مسئولان مبنی بر حل این بحران اما هنوز خبری از پرداخت مطالبات مردم نیست و مردم هر روز نگران تر می شوند این در حالی است که بیش از 350 میلیارد تومان سپرده مردم استان لرستان در اختیار موسسه توسعه(آرمان)است.

 

یکی از سپرده گذاران خرم آبادی مؤسسه توسعه(آرمان) گفت: مسئولان دیگر استان ها از جمله خوزستان برای رفع این مشکل بسیار پی گیرند اما در خرم آباد مردم پول هایشان را از دست داده اند اما کسی پی گیر نیست.

 

وی با بیان این که ما به این مؤسسه اعتماد کردیم و در اینجا سپرده گذاری کرده ایم، گفت: اگر این ها مجوز نداشته اند چطور در کل کشور بیش از 150شعبه زده اند مگر چنین چیزی امکان دارد.

 

این سپرده گذار مؤسسه توسعه گفت: روزهای پنج شنبه قول می دهند که کارها درست شده و مطالبات پرداخت می شود اما اول هفته آینده باز خبری از پرداخت مطالبات نیست فقط حرف است اگر ما اعتراضی هم می کنیم جلوی مان را می گیرند.

 

 تجمع سرمایه گذاران بانک توسعه در خرم آباد

 

وی با بیان این که حدود300میلیون تومان در این مؤسسه سرمایه گذاری کرده ام،اظهار داشت: تمام سرمایه ام در این بانک است و دستم به جایی بند نیست در حال حاضر از لحاظ مالی اوضاع خوبی ندارم.

 

این سپرده گذار خرم آبادی گفت: برای پی گیری کارم به دفتر نماینده خرم آباد در مجلس رفته ام نماینده ای که با رأی مردم نماینده شده است و توقع داریم پی گیر کاررمان باشد نه این که تریبون دولت شود.

 

وی با بیان این که معاون بانک مرکزی هم استانی ماست، گفت: مسئولان باید رسیدگی به مطالبات مردم را در اولویت قرار دهند نه این که به خاطر لجبازی با هم کار مردم را عقب بیندازند.

 

این سپرده گذار مؤسسه توسعه گفت: مسئولان از تمام مؤسساتی که بحران دارند اسم می آورند اما چرا خبری مؤسسه آرمان نیست درحالی دیگر مؤسسات در سراسر کشور کمتر از 30 شعبه دارند اما بانکی مثل آرمان که نقدینگی آن کمتر از بانک ملی نیست برای رفع بحران آن هیچ کاری انجام نمی دهند.

 

جعفر بدری؛رئیس کل دادگستری در لرستان در رابطه مشکلات مالی برخی از مؤسسات از جمله آرمان گفت: در روزهای اخیر تعدادی از مؤسسات مالی دچار بحران مالی شده اند که همین امر مشکلاتی را به وجود آورده است.

 

جعفر بدری

 

وی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در خصوص نظارت بر فعالیت این مؤسسات گفت: وظیفه بانک مرکزی نظارت بر عملکرد این مؤسسات است برای مثال دریک مورد فقط چهارهزارنفر از مردم در مؤسسه ای سپرده گذاری کرده اند.

 

بدری با تأکید بر این که فعالیت این مؤسسات حتی اگر با مجوز هم بوده باشد باید نظارت و کنترل شود،اظهار داشت: بانک مرکزی دست روی دست گذاشته است و کار نظارتی انجام نداده است اینها باید از روی اصول باشد و نظارت بر عملکردها بیش از این باشد تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

 

 رئیس کل دادگستری در لرستان با اشاره به مشکل برخی از این مؤسسات در خیلی از شعبه های کشور از جمله کرج و اهواز بیان کرد: مشکل این است که یک مرتبه همه مردم پول شان را می خواهند و این برای هر بانکی ایجاد مشکل می کند.

 

بدری بااشاره به این که این مؤسسات حدود 30یا گاها تا 60درصد به افراد تسهیلات داده اند و یا سرمایه گذاری کرده اند،عنوان کرد:  شاید30 درصد سرمایه ها در اختیار بانک ها باشد که بتوانند پرداخت کنند و غالب مؤسسات بیش از 40درصد تسهیلات داده اند.

 

وی با بیان این که دادستان برای بررسی موضوع و آرام کردن اوضاع وارد کار شده است،گفت: دادستان شرایط  را برای عادی کردن فعالیت موسسه فراهم کرده اند تا تسهیلاتی که داده شده را برگردانند و از این طریق به تدریج مردم پول هایشان را دریافت کنند.

 

سعید رازانی؛ دادستان عمومی و انقلاب مرکز لرستان در همین رابطه گفت: سعی کرده ایم در استان لرستان این بحران را درست مدیریت کنیم تا فضا عادی شود چراکه مقداری زیادی از پول وسرمایه ها به صورت تسهیلات در اختیار افرادی قرار گرفته است ویا برخی وام هایی گرفته اند فضا باید آرام شود و زمینه فراهم شود تا تسهیلات را  بازگردانند و از محل دریافت تسهیلات مقداری از مطالبات مشتریان پرداخت شود.

 

سعید رازانی

 

وی بااشاره به مکتابات صورت گرفته با بانک مرکزی گفت: استاندار مکاتباتی را با بانک مرکزی داشته است و از طریق معاون اول رئیس جمهورهم دستوراتی برای پی گیری موضوع خطاب به رئیس کل بانک مرکزی داده شده است.

 

رازانی با بیان این که راهکارها در دست بررسی است که چگونه به نتیجه مطلوب برسد،اظهار داشت: یکی از راهکارها این است که این مؤسسات در صورت امکان با دیگر مؤسسات ادغام شود تا بتوانند تعهدات را انجام دهند.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز لرستان بیان کرد: مردم اگر اعتراضی هم دارند می توانند شکایت کنند پرونده در دادسرای پولی و مالی تهران است  تلاش ما این است با امید خدا و کمک سایر دستگاههای اجرایی این موضوع پی گیری شود.

 

 

انتهای پیام/

منبع: سفیر افلاک

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات