مدیرکل زندان‌های استان لرستان:

مدیرکل زندان‌های استان لرستان گفت: ۴ زندان براساس مصوبه سفر قوه قضائیه به لرستان در شهرستان‌های الیگودرز، کوهدشت، دلفان و بروجرد احداث می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، محمدعلی محمدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان لرستان که در هتل حامی شهر خرم‌آباد برگزار شد ضمن گرامیدشت هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت آیت‌الله شهید بهشتی اظهار داشت: وضعیت زندان‌های کشور در نظام فعلی نسبت به گذشته تغییرات شگرفی داشته است به‌طوری‌که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی زندان‌ها فقط محلی برای نگه‌داری مجرمان و محکومان بوده است اما اکنون برنامه‌های مختلفی در رابطه با اصلاح، تربیت و فرهنگی دنبال می‌شود.

وی در رابطه با فعالیت‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرائم افزود: در بحث پیشگیری در قانون اساسی و قوانین جاری کشور معمولاً وظایفی به عهده دولت و تشکلات غیردولتی گذاشته‌شده است و طبیعتاً اگر حوزه پیشگیری فعال باشد نباید آمار زندان‌ها این‌گونه باشد.

مدیرکل زندان‌های استان لرستان عنوان کرد: حوزه‌های پیشگیری از جرائم به‌اندازه کافی فعال نیستند که بتوانند تمامی الزامات و نیازها را در زندان‌ها تأمین کنند.

وی بیان کرد: درگذشته تراکم جمعیت در برخی از  زندان‌های استان لرستان 6.5 برابر بود اما اکنون سرانه مناسب است و شاید در برخی از زندان‌ها تراکم 1.5 تا دو برابر باشد.

محمدی به فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه فرهنگی اشاره و تصریح کرد: اجرای کارگاه‌های آموزشی، توزیع بیش از سه هزار کتاب با هزینه‌ای بالغ‌بر 30 میلیون تومان، اعزام 100 زندانی به مشهد مقدس، ساخت مسجد حضرت سیدالشهدا در شهرستان دورود و اجرای برنامه‌های ورزشی متعدد ازجمله برنامه‌هایی فرهنگی بوده است که اجراشده است.

وی کتابت قرآن توسط زندانیان و تربیت 100 نفر از زندانیان استان در راستای حفظ قرآن کریم (از یک جز تا 20 جزء) را از دیگر برنامه‌های فرهنگی زندان‌های استان برشمرد و گفت: امسال برنامه‌های همگانی اعتکاف و مراسم شب‌های قدر برای زندانیان استان لرستان برگزار شد.

مدیرکل زندان‌های استان لرستان مسئله اشتغال و حرفه‌آموزی را جز نخستین اولویت دهگانه سازمان زندان‌ها دانست و خاطرنشان کرد:  با توجه به برنامه‌ریزی‌ها سازمان زندان‌ها دارد با همکاری مرکز خدمات اجتماعی و بنیاد تعاون و حرفه‌آموزی زندانیان استان فضای اشتغال در داخل و خارج از استان برای زندانیان فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: پس از حرفه‌آموزی زندانیان و آزادی آن‌ها وام‌های اشتغال‌زایی به آن‌ها اعطا می‌شود؛ سال گذشته برآورد اشتغال برای زندانیان استان 400 نفر بود که توانستیم زمینه اشتغال 404 نفر را فراهم کنیم.

محمدی به حرفه‌آموزی 926 نفر از زندانیان استان در رشته‌های مختلف اشاره کرد و افزود:  سال گذشته در بخش 67 دوره آموزشی برای زندانیان برگزار شد.

وی عنوان کرد: سال گذشته 424 نفر از زندانیان استان لرستان درزمینهٔ دامداری، پرورش زنبورعسل، پرورش بوقلمون و کاشت زعفران گواهی‌نامه‌های مهارت به زندانیان اعطا شد.

مدیرکل زندان‌های استان لرستان بیان کرد: در بخش مددکاری نیز فعالیت‌های مختلفی انجام‌شده است به‌طوری‌که در این زمینه به 10 هزار و 597 خانواده زندانیان مشاوره ارائه‌شده است.

وی تصریح کرد: هزارو 445 مورد رسیدگی به وضعیت خانواده‌های زندانیان، هزار و 22 مورد مذاکره حضوری و تماس تلفنی با مددکاران، اخذ رضایت 478 شاکی و اخذ رضایت 13 مورد اولیا دم از دیگر فعالیت‌های بخش مددکاری بوده است.

محمدی در رابطه با فعالیت مرکز خدمات زندان نیز خاطرنشان کرد: شش هزار و 777 درخواست در این حوزه پیگیری و به مراکز حمایتی دولتی و غیردولتی معرفی‌شده است.

وی به هزار و 705 مورد پیگیری صلح و سازش شکات و زندانیان در شوراهای حل اختلاف استان اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته 17 هزار و 318 گزارش مددکاری به دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های مربوطه ارائه شد.

مدیرکل زندان‌های استان لرستان با اشاره به اینکه هزار و 636 خانوار تحت حمایت امور انجمن حمایت از زندانیان قرارگرفته است، افزود: یک میلیارد و 29 میلیون و 749 هزار ریال از طریق این انجمن به خانواده‌های زندانیان حمایت‌شده است.

وی به فعالیت‌های سازمان زندان‌های استان پس از آزادی زندانیان اشاره و عنوان کرد:  سال گذشته درمجموع به 32 نفر از زندانیان آزادشده تسهیلاتی به مبلغ 379 میلیون تومان پرداخت شد.

محمدی بیان کرد: سازمان زندان‌های استان لرستان سال گذشته در بحث مباحث هنری در جشنواره‌ای کشوری که در استان فارس برگزار شد 30 رتبه برتر را کسب کرد.

وی خاطرنشان کرد: مردادماه امسال مسابقات قرآنی زندان‌های کشور به میزبانی استان لرستان برگزار می‌شود.

مدیرکل زندان‌های استان لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به آزادی 227 زندانی جرائم غیر عمد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته هفت زندانی خانم و 220 زندانی مرد جرائم غیر عمد با مبلغ 15 میلیارد و 700 میلیون تومان آزاد شدند.

وی ساخت چهار زندان در شهرستان‌های الیگودرز، بروجرد، کوهدشت و دلفان از مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به استان دانست و اظهار داشت:  در شهرستان الیگودرز، کوهدشت و دلفان زمین خریداری‌شده است و کار مطالعات آن‌ها در دست انجام است اما در شهرستان بروجرد با توجه مشکلاتی که در بحث زمین وجود داشت هنوز زمین خریداری‌نشده است اما پیگیری‌هایی در حال انجام است.

محمدی در رابطه با تعداد زندانیان زندان‌های استان لرستان  افزود: آمار زندانیان استان لرستان نگران‌کننده نیست و نسبت به سطح کشور هم‌وزن است.

وی عنوان کرد: در استان لرستان در بحث زندانی سیاسی اصلاً مشکلی نداریم و باید گفت التهابی که در این زمینه در اکثر کشورها وجود دارد در کشور و استان لرستان وجود ندارد.

مدیرکل زندان‌های استان لرستان بیان کرد: دستوراتی تحت عنوان کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندانیان به امضا ریاست قوه قضائیه رسیده است که در استان لرستان نیز اجرایی می‌شود.

وی به طبقه‌بندی زندانیان در زندان‌های استان اشاره و تصریح کرد: زندانی مربوط به مواد مخدر در زندان پارسیلون و زندانیان جرائم عمومی در زندان مرکزی نگهداری می‌شوند در داخل زندان نیز طبقه‌بندی رعایت می‌شود و اکنون نیز طبقه‌بندی شخصیتی زندانیان در حال انجام است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی  توزیع مواد مخدر در زندان‌های استان بیان کرد:  ما مدعی نیستیم در زندان‌های استان مواد مخدر وجود ندارد اما آنچه مطرح می‌شود را نیز قبول نداریم چون تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام می‌شود و یکی از ملاک‌های زندان زیرپوشش متادون درمانی است.

مدیرکل زندان‌های استان لرستان تصریح کرد: برای جلوگیری و پیشگیری از استفاده مواد مخدر در زندان کنترل‌های علمی، اقدامات مددکاری و کنترل‌های قهری انجام‌شده به‌طوری‌که در بخش کنترل قهری در سه‌ماهه نخست امسال هزار و 570 گرم مواد مخدر کشف شد.

وی در رابطه با پویش مردمی برنامه تلویزیونی ماه‌عسل برای آزادی زندانیان نیز گفت: این سهمیه هنوز توزیع نشده اما پیگیری انجام داده‌ایم تا از این سهمیه نیز برای آزادی زندانیان استان استفاده کنیم.

محمدی در رابطه با مشکلات تصفیه‌خانه فاضلاب زندان خرم‌آباد نیز اظهار داشت: سازمان زندان‌ها تصفیه‌خانه زندان مرکزی را تا خروجی زندان با هزینه‌ای حدود 400 میلیون تومان انجام داده است اما بقیه کار مربوط به شرکت آب و فاضلاب روستایی استان است که باید انجام داد که متأسفانه به دلیل نبود اعتبار هنوز اقدامی انجام داده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات